Wat voor een flitser heb je dan wel niet als je de SB800 in de verkoop zet? Als ik de verhalen moet geloven dan is de SB800 behoorlijk top-of-the-bill.olle_griese schreef:Mocht je toch van plan zijn een SB-800 aan te schaffen moet je me even mailen, ik heb een zo goed als nieuwe liggen met bijna nog een jaar garantie.
Verticaal/horizontaal draaien flitskop
Dat klinkt behoorlijk bizar van fotokonijn... wel in de verkoop zetten en niet willen verkopen!Gilbert1976 schreef:de omnibounce is niet altijd zaligmakend, richt je er niet te veel op. Ik vind dat het in enkele gevallen een toegevoegde waarde heeft, maar vaak maakt t niet al te veel verschil. ja, trouwens wel een groot verschil...je flitscapaciteit verklein je met factor 2,5.
maar even on topic;
Mij hebben ze bij foto konijnberg sterk de TUMAX afgeraden! ze hadden liever niet dat ik die kocht. Ik vertelde dat ik toch geen andere, duurder model bij hun ging kopen dus dat hij het commercieel niet zo hoefde te brengen. Hij vertelde zelfs dat als ik hem kocht, ik m niet mocht komen ruilen en ik m kocht op eigen risico! idoot gedoe of niet? Nu heb ik sowieso Konijn niet heel hoog staan, maar dit sloeg alles.
Zelf heb ik verder gezocht naar een ander budget model, en ging vanuit de locale fotoboer met een Nissin 622 naar huis. Hij werkte(volledig i-ttl) maartoch, was t net niet. Heb € 100 bijgelegd en snel de SB-600 gehaald.
je merkt gelijk t verschil met de (stalen!) voet, extra beugeltje om de flits op te zetten voor draadloos flitsen, meegeleverd hoesje, en hij piept bijna niet tijdens t opladen. Oja, ook niet vervelend, hij is volgens mij ook prettig kleiner als de concurrentie. Tja, en het richtgetal van 30 is echt zat voor binnenhuis gebruik, en buiten kan ik er ook goed mee uit de voeten.
mijn advies, koop de SB-600.
Hoe is de oplaadtijd na het aanzetten en na het schieten van een foto?
Niet draadloos kunnen flitsen zie ik als een groot gemis ..dus SB 600...
of SB 800 als je altijd het idee hebt bij een bepaalde lens dat er een betere is dan zou ik gewoon direct voor de SB 800 gaan ...
Ik heb een SB 600 die zijn werk goed doet maar toch zou ik liever een 800 direct hebben aangeschaft helaas was die toen niet voorradig/leverbaar en heb ik toen omdat ik de volgende dag een flitser moest hebben toch de 600 mee genomen.
of SB 800 als je altijd het idee hebt bij een bepaalde lens dat er een betere is dan zou ik gewoon direct voor de SB 800 gaan ...
Ik heb een SB 600 die zijn werk goed doet maar toch zou ik liever een 800 direct hebben aangeschaft helaas was die toen niet voorradig/leverbaar en heb ik toen omdat ik de volgende dag een flitser moest hebben toch de 600 mee genomen.
Ik lees een aantal keer over draadloos flitsen. Let wel Isofile heeft een D50 die dat volgens mij niet ondersteunt, tenzij er een adapter op de body geplaatst wordt. Het kan natuurlijk dat ik er naast zit, want ik heb geen D50. Tuurlijk is het niet verkeerd om het erbij te hebben, maar alleen als je over niet al te lange tijd een nieuwe body die dat wel ondersteunt wil aanschaffen.
Groet,
Irwan
Groet,
Irwan
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nee, werkt niet.Skippy schreef:Nu we toch zo lekker flitsend bezig zijn. Weet iemand of een opstelling met een remote SB600/SB800 en een SB400 op een D70s zal werken?
De SB-400 kent geen commander mode (kan trouwens ook niet als remote werken)
Wat wel kan is de interne flitser van de D70s in commander mode gebruiken en een SB-800/600/R200 als remote. (Ik weet niet 100% zeker of de D70s de SB-R200 remote aankan sturen, maar ik verwacht het wel, gezien het feit dat de SB-800 het wel kan)
Wil je met alle geweld een externe flitser in commander mode gebruiken dan zit je vast aan een SB-800
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Laat me de vraag anders stellen ingeval van een niet draaibare flitskop wanneer de body verticaal staat. Dit in een situatie zonder zijmuur.Gilbert1976 schreef:de omnibounce is niet altijd zaligmakend, richt je er niet te veel op. Ik vind dat het in enkele gevallen een toegevoegde waarde heeft, maar vaak maakt t niet al te veel verschil. ja, trouwens wel een groot verschil...je flitscapaciteit verklein je met factor 2,5.
Wat geeft de beste (met het oog waarneembaar) kwaliteit:
- de "kit"flitser direct op het onderwerp (lijkt me logisch maar goed...)
- externe flitser direct op het onderwerp
- externe flitser met omnibounce direct op het onderwerp
- externe flitser met een andere(?) oplossing direct op het onderwerp.
Let wel op, ik schiet voornamelijk met een 28-70 lens dus ik zal niet al te ver van het onderwerp staan.
Waarom deze vraagstelling? Ik probeer gewoon erachter te komen of een horizontaal/verticaal draaibare flitskop echt zo'n must is.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Sigma is zo slecht nog niet
Hallo Isofile,
Je merkt het al, zoveel mensen zoveel meningen.
Zelf heb ik een Sigma EF-500 DG Super NA iTTL een hele mond vol met richtgetal 50
Op zich voldoet deze flitser prima, ik kan er mooie plaatjes mee schieten.
Wel is mij opgevallen als ik alles op M zet op mijn D70s dat als ik 3 of 4 plaatjes achter alkaar schiet er 1 tussen kan zitten die niet helemaal correct belicht is, ietsje donkerder.
Of dit ligt aan het feit dat de flitser nog niet helemaal goed was opgeladen of niet, durf ik niet te zeggen.
Dat een SB-800 geavanceerder is, geloof ik graag en meer mogelijkheden, geloof ik ook.
Maar op dat moment had ik het geld niet voor een SB-800 anders had ik die gekocht.
Ik denk dat de SB-800 de beste keus is, maar ook de duurste en dat geld moet je er voor (over) hebben.
Verder heb ik geen problemen met de Sigma, de kop kan je alle kanten op draaien en standaard heb ik er de Omnibounce op ook met indirect flitsen.
De Sigma geeft wel veel meer licht
dan de SB-800
(niet leuk voor Nikon gebruikers)
Maar succes met je zoektocht en wil je de Sigma bij mij thuis eens uitproberen, kom maar langs.
Groetjes George
Je merkt het al, zoveel mensen zoveel meningen.
Zelf heb ik een Sigma EF-500 DG Super NA iTTL een hele mond vol met richtgetal 50
Op zich voldoet deze flitser prima, ik kan er mooie plaatjes mee schieten.
Wel is mij opgevallen als ik alles op M zet op mijn D70s dat als ik 3 of 4 plaatjes achter alkaar schiet er 1 tussen kan zitten die niet helemaal correct belicht is, ietsje donkerder.
Of dit ligt aan het feit dat de flitser nog niet helemaal goed was opgeladen of niet, durf ik niet te zeggen.
Dat een SB-800 geavanceerder is, geloof ik graag en meer mogelijkheden, geloof ik ook.
Maar op dat moment had ik het geld niet voor een SB-800 anders had ik die gekocht.
Ik denk dat de SB-800 de beste keus is, maar ook de duurste en dat geld moet je er voor (over) hebben.
Verder heb ik geen problemen met de Sigma, de kop kan je alle kanten op draaien en standaard heb ik er de Omnibounce op ook met indirect flitsen.
De Sigma geeft wel veel meer licht

Maar succes met je zoektocht en wil je de Sigma bij mij thuis eens uitproberen, kom maar langs.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Re: Sigma is zo slecht nog niet
Dank je George, nu vraag ik mij wel af of gebruikers van de Nikon SB600/800 hetzelfde hebben?George Fennes schreef:Wel is mij opgevallen als ik alles op M zet op mijn D70s dat als ik 3 of 4 plaatjes achter alkaar schiet er 1 tussen kan zitten die niet helemaal correct belicht is, ietsje donkerder.
Dus gebruikers SB600: bij instelling op M, zijn alle plaatjes van dezelfde kwaliteit?
@George: bedankt voor je aanbod, zal ik zeker onthouden. Mare, waar ligt ergens? Ergens in de buurt van ergens?

- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
George, ik denk dat dan gewoon bij dat ene plaatje de flitser niet volledig opgeladen is en dus niet volledig kon flitsen of dat ie helemaal niet afgegaan is.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
flits
Opgezetfan schreef:
Dat is heel goed mogelijk, ik zal het eens gaan uitproberen/testen met camera op statief en de zelfde instelling.
Groetjes George
Code: Selecteer alles
George, ik denk dat dan gewoon bij dat ene plaatje de flitser niet volledig opgeladen is en dus niet volledig kon flitsen of dat ie helemaal niet afgegaan is.
Groetjes George

- Roelof
- Clublid
George,
Voordat je ongefundeerde uitspraken doet over de lichtopbrengst van flitsers moet je de specs wel even vergelijken.
Jouw flitser heeft een max richtgetal van bij een brandpunt van 105 mm (er zit immers een zoomkop op en die bundelt het licht bij hogere brandpuntsafstanden)
De SB-800 heeft een max richtgetal van 38 bij een brandpuntsafstand van 35 mm (en ook een zoomkop), simpel rekenwerk (of raadplegen van de handleiding) geeft dan als resultaat dat dat overeenkomt met een richtgetal van 56 bij 105 mm
Als je dit terugrekent naar 50 mm (en ISO 100, maar dat was al gelijk), waar vroeger 'alle' richtgetallen op gegeven werden.
Dan geeft jouw flitser 39, de SB-800 44 en de SB-600 36 (maar die zoomkop gaat maar tot 85 mm IIRC)
Metz geeft nog steeds richtgetallen bij 50 mm (de laatste keer dat ik de moeite nam om daarna te kijken), dus zo kun je alle flitsers makkelijk vergelijken.
De laatste Sigma die ik probeerde (anderhalve week lang, was van een vriendje, de 500 super ST) vrat batterijen, ook als hij alleen maar aan stond en niet flitste, heel wat anders dan mijn SB-800 die rustig 100x kan flitsen, twee weken aan staan in mijn fototas ('t wordt afgeraden, maar overkomt mij toch nog wel eens) en dan weer lustig doorflitsen.
Voordat je ongefundeerde uitspraken doet over de lichtopbrengst van flitsers moet je de specs wel even vergelijken.
Jouw flitser heeft een max richtgetal van bij een brandpunt van 105 mm (er zit immers een zoomkop op en die bundelt het licht bij hogere brandpuntsafstanden)
De SB-800 heeft een max richtgetal van 38 bij een brandpuntsafstand van 35 mm (en ook een zoomkop), simpel rekenwerk (of raadplegen van de handleiding) geeft dan als resultaat dat dat overeenkomt met een richtgetal van 56 bij 105 mm
Als je dit terugrekent naar 50 mm (en ISO 100, maar dat was al gelijk), waar vroeger 'alle' richtgetallen op gegeven werden.
Dan geeft jouw flitser 39, de SB-800 44 en de SB-600 36 (maar die zoomkop gaat maar tot 85 mm IIRC)
Metz geeft nog steeds richtgetallen bij 50 mm (de laatste keer dat ik de moeite nam om daarna te kijken), dus zo kun je alle flitsers makkelijk vergelijken.
De laatste Sigma die ik probeerde (anderhalve week lang, was van een vriendje, de 500 super ST) vrat batterijen, ook als hij alleen maar aan stond en niet flitste, heel wat anders dan mijn SB-800 die rustig 100x kan flitsen, twee weken aan staan in mijn fototas ('t wordt afgeraden, maar overkomt mij toch nog wel eens) en dan weer lustig doorflitsen.
-
- Clublid
flitsers
Roelof, je hebt 2 uitvoeringen van de Sigma flitser en ik heb de dure uitvoering.
Batterijen vreten? Nee absoluut niet.
Als ik de flitser op de camera heb staan en de camera gewoon aan en de flitser gewoon aan, dan schakelt de flitser automatisch na een aantal sec./min. uit.
Pas als ik de ontspanknop aanraak zodat de camera wordt geactiveerd, wordt de flitser ook weer geactiveerd.
Ik denk toch dat wij over twee verschillende flitsers hebben.
Maar ik zal het eens nazoeken.
Groetjes George
Batterijen vreten? Nee absoluut niet.
Als ik de flitser op de camera heb staan en de camera gewoon aan en de flitser gewoon aan, dan schakelt de flitser automatisch na een aantal sec./min. uit.
Pas als ik de ontspanknop aanraak zodat de camera wordt geactiveerd, wordt de flitser ook weer geactiveerd.
Ik denk toch dat wij over twee verschillende flitsers hebben.
Maar ik zal het eens nazoeken.
Groetjes George

- Roelof
- Clublid
De flitser die ik uitprobeerde was inderdaad de goedkope versie, maar volgens de specs verschilt die alleen met de jouwe door de afwezigheid van de remote mogelijkheden. Het is natuurlijk mogelijk dat de duurdere versie beter is met batterijen.
Het richtgetal verhaal blijft kloppen. Volgens de specs van Sigma tenminste.
Het richtgetal verhaal blijft kloppen. Volgens de specs van Sigma tenminste.