strangeartefact schreef:Leuk Thor, weer iemand erbij. Wees eerlijk, die panagor 135 1:2.8. Dat is een best objectief mits goed gebruikt. Vreselijk scherp vanaf f2.8. Manco is de scherpstelafstand van uit me hoofd 1.5 meter....
Die revuenon vind ik op dit shot wat minder. Kan je meer vertellen over instellingen en of je diafragma gemodificeerd hebt? Is die Panagor een f-mount of ook m42/p-draad?
Laat je nog meer zien?
Ik zal t.z.t. wel wat meer gaan experimenteren, en dan wel opschrijven wat ik gedaan heb.

Dat heb ik nu niet gedaan. So sorry!
Die Revuenon is inderdaad niet erg best, en heb ik eigenlijk nooit veel gebruikt, weet ik nog wel. Te soft, en ik hou al niet zo van 'groothoek' en deze vertekende behoorlijk.
Voor wat betreft die Panagor, (M42) daar heb ik met een Prinz 2x convertor er nog bij, wel eens "paparazzi' gespeeld in Amsterdam. Heel redelijke resultaten op 400 Asa en vol open, tot perfecte snapshots op 5.6. (Daar die 2x convertor ook 2x licht kostte, is dat natuurlijk al F8. Dus werd in de "Doka" de film alsnog als 800 Asa ontwikkeld. Ach ja analoog....)
Overigens fotografeerde ik toen met een Ricoh Singlex TLS, die nu in de kast stof staat te eten. Loodzwaar volledig metaal toestel, maar lag als een rots in mijn handen,
Blijft mijn vraag, hoe kan ik de D300s zover krijgen dat ik voor elk shot normaal kan focussen? Nu is mijn zoekerbeeld zwart / donker rood, en druk ik maar een paar keer af om de focus, en de belichting (diafragma) te bepalen. Is dit met dit materiaal normaal, of zijn er trucjes die ik nog niet ken? Op de D70 werkte het overigens wel, daarmee kon ik manueel focussen en zo voort.