een paar vraagjes over de Nikon D200

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Bronzie

een paar vraagjes over de Nikon D200

Bericht door Bronzie » wo jun 21 2006 12:02 pm

Beste Nikon gebruikers
ik heb een paar vraagjes, ik fotografeer al een jaar of 35 met verschillende toestellen die in de loop der tijd op de markt kwamen, onlangs ben ik overgestapt van mijn goede Nikon F4 naar een D70 enzo nog eens naar een D200 .
De lenzen die ik gebruik zijn af 1:2.8 35-70 en een af 1:3.5-4.5 -35-135, laatsgenoemde gebruik ik minder.
Wat betreft de handleiding van de D200 moet ik u bekennen dat ik deze meermalen moet herlezen, gezien mijn leeftijd wil er dat niet meer zo vlug in en de vraag is zou er in de loop der tijd soms een Nederlandstalige boek uitkomen met meer uitleg en voorbeelden over de D200, ik weet dat die over de andere typen bestaan maar de meeste zijn Engelstalige en daar heb ik geen kaas van geheten.
Het bezonderste ken ik zoals diafragmavoorkeuze en sluitertijd spot en centraalmeting enz... maar ik heb het soms moeilijk met de af meetsystemen, daarom zou ik in de loop der tijd een een deftig boek over de D200 aanschaffen.
Ik heb al wat foto's genomen met mijn nieuw toestel en stel vast als ik diafragma voorkeuze neem en hoe meer ik diafragmeer hoe donkerder mijn foto's zijn wel meer schertediepte (het toestel staat in de normale instellingen, geen witbalans enz..) heeft er iemand van jullie ook deze ervaring of doe ik tocht iets verkeerd ?
Dit zijn een paar vragen waar ik mee zit ik hoop dat ik niet een moeilijke klant ben die voor het eerst op jullie site kom, alvast nog een prettige dag en veel fotografiegenot

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do jun 22 2006 9:09 am

Wat dat deftige boek betreft, dat is er dus (nog) niet. Kijk ook eens op
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 086b146be3

hjanssen

Re: een paar vraagjes over de Nikon D200

Bericht door hjanssen » do jun 22 2006 10:12 pm

Bronzie schreef: Ik heb al wat foto's genomen met mijn nieuw toestel en stel vast als ik diafragma voorkeuze neem en hoe meer ik diafragmeer hoe donkerder mijn foto's zijn wel meer schertediepte (het toestel staat in de normale instellingen, geen witbalans enz..) heeft er iemand van jullie ook deze ervaring of doe ik tocht iets verkeerd ?
Ik heb die eervaring niet, ik krijg "dezelfde" foto's met een andere scherptediepte.

PS volgens mij kan je geen "geen witbalans" instellen, maar bedoel je auto.

Misschien moet je eens proberen de WB op de situatie te zetten, waarin je de foto's maakt, misschien verstoord die iets.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: een paar vraagjes over de Nikon D200

Bericht door Hans Braakhuis » vr jun 23 2006 9:19 am

Bronzie schreef:Beste Nikon gebruikers
Ik heb al wat foto's genomen met mijn nieuw toestel en stel vast als ik diafragma voorkeuze neem en hoe meer ik diafragmeer hoe donkerder mijn foto's zijn wel meer schertediepte (het toestel staat in de normale instellingen, geen witbalans enz..) heeft er iemand van jullie ook deze ervaring of doe ik tocht iets verkeerd ?
Dat hoort niet. Probeer dit eens:
reset de camera naar het fabrieks menu.
Dat doe je door de twee knopjes met een groen puntje gezamelijk in gedrukt te houden tot dat het top lcd weer info geeft. Bij de D200 zijn dat de +/- knop vlak bij de afdruk knop en de QUALity knop aan de andere kant van de camera. De camera moet wel aan staan.
Daarna moet je al in het gewone P programma het diafragma kunnen aansturen zoals dat bij de F4 en D70 ook ging. Druk zachtjes op de afdruk knop en draai met je duim op het achterste instel wiel. Als je naar links draait wordt het diafragma kleiner. Als je naar rechts draait wordt het diafragma groter. Dat kun je ook in de zoeker zien.
In het A programma moet je met je wijsvinger aan het voorste instel wiel draaien.
De opnamen moeten dan perfect zijn.

Het kan zijn dat het resetten niet nodig is.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”