D70 en plotselinge onderbelichting

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
ronaldo

D70 en plotselinge onderbelichting

Bericht door ronaldo » zo jun 24 2007 3:32 pm

Ik ben in het bezit van een Nikon D70 met updated firmware en sinds een jaar doet zich het volgende probleem voor.

Bij het maken van een serie foto's, snel achterelkaar, wordt plotseling de zoeker donker en worden de foto's onderbelicht. Dus bij 8 foto's binnen 3 seconden zijn er gemiddeld 3 onderbelicht. Het nadeel is dat soms ook de kamera blokkeert en de zoeker donker blijft. Kamera uit zetten en weer aan en de zoeker is weer normaal. Batterijen zijn goed opgeladen. Soms gaat het een dag goed en dan weer een dag slecht, Het komt voor bij alle weersomstandigheden.

Gegevens:
Matrix belichting
Probleem doet zich voor in alle instellingen S, P, A etc, bij alle sluitertijden boven 1/400.
Lens Sigma 70-210 F2.8, Sigma 300 F4, Nikon 18-80

Weet iemand hier iets meer over ?

Ik heb de kamera naar Nikon opgestuurd 3 maanden geleden, deze terug gehad (100 euro reparatie kosten betaald) en het probleem doet zich nog steeds voor. Ik heb wel garantie op deze reparatie maar elke keer ben ik mijn kamera 1 maand kwijt en daar word ik een keer moe van.

Groeten

Ronaldo

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo jun 24 2007 3:42 pm

wat voor batterij heb je ?

Haal je batterij er eens uit en kijk dan door de zoeker, is dat wat je ziet ?(donker en onscherp beeld)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

ronaldo

Bericht door ronaldo » zo jun 24 2007 5:15 pm

Bedankt voor je reaktie.

Ik heb een Nikon Li-ion battery pack.

Het beeld wat ik zie bij het gestelde probleem is niet gelijk aan het beeld door de zoeker zonder batterij. Het beeld (en ook de foto's) zijn echt onderbelicht. Helaas kan ik geen foto's toevoegen op dit forum.

Ronaldo

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

D70

Bericht door George Fennes » zo jun 24 2007 7:46 pm

Hallo Renaldo,

In de eerste plaats welkom op dit forum en ja je probleem, doet ie dat ook met je Nikkor lens er op?

Soms hoor je wel eens dat vreemd merk lenzen problemen kunnen veroorzaken.

Heb je de camera naar Beverwijk gestuurd? of bij de fotoboer ingeleverd?

Je kan natuurlijk als Beverwijk de reparatie heeft uitgevoerd er eens een belletje aan wagen en een afspraak maken dat je langs komt en zij dan de boel even controleren.

Neem dan wel je CF card mee met de opnames waar de camera het laat afweten.

Ik hoor ook wel eens dat een bepaalde print het in de camera kan begeven, dat de D70 daar gevoelig voor is.

Succes ermee.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jun 24 2007 8:21 pm

Mmm, in dat geval is er wellicht een probleem met het diafragma van het objectief of met de aansturing van het diarfagma vanuit de camera. Dat zit zo:

Het diafragma staat in de standaardstand op dicht, dat wil zeggen de kleinste stand die het objectief kan. Als er nu wat mis is met de aansturing van het diafragma vanuit de camera dan is het misschien zo dat hij soms niet goed werkt.

Het gevolg is een erg donkere zoeker en onderbelichte foto's
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

ronaldo

Bericht door ronaldo » ma jun 25 2007 8:56 pm

Bedankt voor de tips. Ik heb inderdaad bij de eerste reparatie de camera bij mijn dealer ingeleverd waar ik de kamera heb gekocht. Moest ik ook nog een flink bedrag aan administratiekosten en verzendkosten betalen extra boven het reparatiebedrag.

Ik zal, als ik in de buurt ben even bij Beverwijk binnenstappen om te kijken of zij kunnen zeggen wat het probleem is.

Verder doet het probleem zich voor bij meerdere lensen dus het zou inderdaad aan de diafragma aansturing van de body naar de lens kunnen liggen. Maar dan zou het bij een enkele foto ook fout moeten gaan en dat is nooit het geval, het is echt altijd bij een serie van foto's waar b.v. de derde en de vijfde of soms vanaf de derde allemaal echt veel te donker zijn.

Bedankt zover

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di jun 26 2007 3:47 am

Je zegt dat je hier geen foto's kunt plaatsen, kan je dat wel ergens anders (homepage ofzo) of kun je ander de exif info van zo'n hele serie een posten? Dus niet alleen de slechte foto's, maar ook de goede.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

paparazzi

Bericht door paparazzi » di jun 26 2007 7:25 am

Roelof schreef:Je zegt dat je hier geen foto's kunt plaatsen, kan je dat wel ergens anders (homepage ofzo)
pf ff 'n accountje maken op photobucket.com

rainbow eyes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door rainbow eyes » wo jun 27 2007 3:52 pm

Lees dit eens, ik kwam hier toevallig uit op zoek naar een ander probleem :wink:

j0kkel

Bericht door j0kkel » do feb 28 2008 1:52 pm

Jammer dat het topic niet afgesloten wordt met een vermelding van de oplossing van het probleem ...

Harmen

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”