Vraag over DX/FX formaat!

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
TimBB

Vraag over DX/FX formaat!

Bericht door TimBB » do jun 23 2011 6:25 pm

Hallo Allemaal,

Ik zou graag een lichtsterke lens aanschaffen, echter door enkele berichten op diverse fora ben ik nogal confused :?: :roll:

Ik twijfel tussen 2 lenzen: Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G (DX lens) of Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G (FX lens)

Ik heb een D90. Op dit moment heb ik de 18-105 "kitlens" van Nikon. Om nou te beslissen welke lens ik kies, is het dan zo dat de 35mm lens "gelijk" is met 50mm op de kitlens? En de 50mm met ca. 75mm op de kitlens? En zo bepalen welke afstand ik het beste vind? Of is dit een verkeerde redenatie!?? :?:

Alvast bedankt!

Grtz.Tim

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Vraag over DX/FX formaat!

Bericht door Tom » do jun 23 2011 6:45 pm

Een mm = een mm. Meer is er niet over te zeggen.

TomD80

Bericht door TomD80 » do jun 23 2011 6:46 pm

nee 35 mm is gelijk aan de 35 mm van je 18-105. En 50 mm blijft 50 mm van je 18-105.
Die mm's op je objectief maken het verschil niet, dat doet de grote van de sensor in de camera.

TimBB

Bericht door TimBB » do jun 23 2011 6:57 pm

Dank voor jullie reacties!

Ik merk dat ik liever op 50mm dan 35 mm fotografeer met mijn kitlens voor de doeleinden waarvoor ik de lichtsterke lens wil kopen, dan zou de Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G dus het meest geschikt zijn?

TomD80

Bericht door TomD80 » do jun 23 2011 6:59 pm

je geeft denk ik zelf je antwoord

flitslicht

Bericht door flitslicht » do jun 23 2011 6:59 pm

Ja.

TimBB

Bericht door TimBB » do jun 23 2011 7:09 pm

Ik snapte er al niks meer van i.v.m. de cropfactor van 1,5. Zelfs in de fotozaak wisten ze me te vertellen dat de 35mm lens "eigenlijk" het equivalent van een 50mm lens zou zijn. Maar ik begrijp nu dus dat met bovengenoemde 50mm lens ik hetzelfde fotografeer als met 50mm op mijn kitlens.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jun 23 2011 7:15 pm

TimBB schreef:Maar ik begrijp nu dus dat met bovengenoemde 50mm lens ik hetzelfde fotografeer als met 50mm op mijn kitlens.
Ja. Dat klopt.

Het enige dat je in feite hoeft te onthouden is dat DX objectieven niet goed werken op FX camera's omdat ze niet groot genoeg zijn om de hele sensor af te dekken. Aangezien jij een DX camera hebt hoef je je daar dus niet druk over te maken. Dus in feite kan je zelfs dat vergeten. 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

TomD80

Bericht door TomD80 » do jun 23 2011 7:16 pm

goeie fotozaak dan

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do jun 23 2011 8:24 pm

TimBB schreef:Ik snapte er al niks meer van i.v.m. de cropfactor van 1,5. Zelfs in de fotozaak wisten ze me te vertellen dat de 35mm lens "eigenlijk" het equivalent van een 50mm lens zou zijn.
En daar is eigenlijk niets aan gelogen.

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » do jun 23 2011 9:32 pm

TimBB schreef:Ik snapte er al niks meer van i.v.m. de cropfactor van 1,5. Zelfs in de fotozaak wisten ze me te vertellen dat de 35mm lens "eigenlijk" het equivalent van een 50mm lens zou zijn. Maar ik begrijp nu dus dat met bovengenoemde 50mm lens ik hetzelfde fotografeer als met 50mm op mijn kitlens.
Dat is ook wel zo, maar voor alle duidelijkheid: dat geldt dus ook voor de 35 mm stand op je 18-105. Dus 35mm is gelijk aan 35 mm op je kitlens en hetzelfde geldt voor 50 mm. Als je daar het liefst op fotografeert, zou ik er dus inderdaad een 50 mm bij nemen.

BStollman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door BStollman » do jun 23 2011 11:05 pm

Patrick schreef:
TimBB schreef:Maar ik begrijp nu dus dat met bovengenoemde 50mm lens ik hetzelfde fotografeer als met 50mm op mijn kitlens.
Ja. Dat klopt.

Het enige dat je in feite hoeft te onthouden is dat DX objectieven niet goed werken op FX camera's omdat ze niet groot genoeg zijn om de hele sensor af te dekken. Aangezien jij een DX camera hebt hoef je je daar dus niet druk over te maken. Dus in feite kan je zelfs dat vergeten. 8)
Maar werken DX lenzen dan wel op een FX camera? En wat is het effect dat je dan krijgt?
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jun 23 2011 11:14 pm

Hele donkere hoeken. Ze passen dus wel op zo'n camera, maar je krijgt heel veel vignettering.

Dat is ook de reden dat DX objectieven over het algemeen een stuk compacter en lichter zijn; je hebt gewoon minder glas nodig. En ze hebben veelal andere brandpuntsafstanden. Zo beginnen voor standaardobjectieven meestal op 16, 17 of 18mm, waar een standaard objectief bedoeld voor een FX camera rond de 24 mm begint. Daardoor zijn FX objectieven ook niet zo populair op DX bodies; je komt meestal op een bereik uit dat niet zo heel praktisch is, zeker voor standaardzoomobjectieven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

BStollman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door BStollman » do jun 23 2011 11:18 pm

Patrick schreef:Hele donkere hoeken. Ze passen dus wel op zo'n camera, maar je krijgt heel veel vignettering.

Dat is ook de reden dat DX objectieven over het algemeen een stuk compacter en lichter zijn; je hebt gewoon minder glas nodig. En ze hebben veelal andere brandpuntsafstanden. Zo beginnen voor standaardobjectieven meestal op 16, 17 of 18mm, waar een standaard objectief bedoeld voor een FX camera rond de 24 mm begint. Daardoor zijn FX objectieven ook niet zo populair op DX bodies; je komt meestal op een bereik uit dat niet zo heel praktisch is, zeker voor standaardzoomobjectieven.
Bedankt! Dit schept weer wat duidelijkheid. Ook laat het me wel een beetje twijfelen over het kopen van DX lenzen.. Stel je stapt over moet je alle lenze de deur uit doen.
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jun 23 2011 11:21 pm

Je bent niet de enige met dit "probleem". Dit "probleem" zorgt er overigens wel voor dat er prachtige DX objectieven tweedehands te koop staan door overstappers. Dat zijn vaak prima investeringen, want een ander heeft de grootste afschrijving dan al voor je gedaan. :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”