Dochoff schreef:Beste forumleden,
onlangs een foto laten afdrukken, waarbij de afdruk beduidend donkerder was dan de presentatie op mijn scherm.
Mijn vraag: als ik met bijv. een Spyder mijn monitor calibreer, corrigeer ik dat dan ook? M.a.w. krijg ik dan een contrast te zien die overeen gaat komen met de afdruk? Ik druk overigens af bij Profotonet.
Dochoff
Ik ben geen expert op het gebied van calibratie en kleurbeheer, maar heb proefondervindelijk het volgende vastgesteld:
Sinds ik mijn monitoren met een Spyder 3 gecalibreerd krijg ik bij Profotonet nagenoeg dezelfde afdruk als op mijn scherm. Ik zeg nagenoeg want als ik het 100% goed wil hebben moet ik een belichtingscorrectie van +0.1 toepassen in Capture NX2 op de af te drukken foto's, dan kan ik de foto langs het scherm houden en dan komt het volledig overeen. Maar die correctie is dusdanig klein dat het wat mij betreft ook zonder zou kunnen, als je de foto's niet naast elkaar vergelijkt valt het niet op. Maar ik doe het standaard wel, want ik heb het gewoon als een standaard batch bewerking in Capture zitten. Kost dus alleen wat rekentijd van de PC.
Houdt verder rekening met 2 andere zaken:
- Je moet de automatisch fotocorrectie/optimalisatie uitschakelen in het bestelprogramma van profotonet. Als je dat niet doet kan het zijn dat ze er een correctie overheen doen, dan kun je kalibreren tot je een ons weegt maar je krijgt geen consistent resultaten.
- Profotonet gaat ui van sRGB kleurprofielen, zorg er dus ook voor dat je zelf dat profiel hebt gebruikt bij de foto's die je laat afdrukken (e.e.a. staat op hun site).
Overigens, een Spyder 3 houdt rekening met het ambiente licht. Het is dus wel zaak om te calibreren in de lichtomstandigheden waarin je normaal werkt (je krijgt een ander resultaat wanneer je scherm de ene keer vol in de zon staat en de andere keer in de schaduw bij kunstlicht).