Onlangs heb ik bij mijn Nikon D80 de sensor laten reinigen en nu zie ik als ik door de zoeker kijk 2 cirkels in mijn zoeker. lichtdooreschijnende evenwijdige cirkels, de en wat grote dan de andere.
nu is me al gezegd dat het aan mijn prisma zou liggen. ik heb mijn toestel 3 jaar en heb dit nooit eerder opgemerkt. wel ben ik gerust dat het niet op mijn foto's staat. wat is de oorzaak van dit euvel en hoe geraak ik dat kwijt of wat kan ik doen?
cirkels
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: cirkels
Evenwijdige cirkels kunnen voor het zicht nooit even groot zijn...gerrydj schreef:(...) en nu zie ik als ik door de zoeker kijk 2 cirkels in mijn zoeker. lichtdooreschijnende evenwijdige cirkels, de en wat grote dan de andere. (...)

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Waar heb je de sensor laten reinigen?
Het lijkt alsof je druppels reinigingsvloeistof op de spiegel of aan de onderzijde van je zoeker ziet. Waarschijnlijk wel te zien door het objectief van je camera af te halen en te kijken naar de spiegel en de onderkant van de zoeker. Zet en een goed licht op. Let op de spiegel is niet geheel glimmend. Er zit al een wat doffe rand op. Zie je daar een vlekje, blijf er vanaf. Zeer krasgevoelig.
Opnieuw laten schoonmaken bij de Nikon Service in Beverwijk.
Het lijkt alsof je druppels reinigingsvloeistof op de spiegel of aan de onderzijde van je zoeker ziet. Waarschijnlijk wel te zien door het objectief van je camera af te halen en te kijken naar de spiegel en de onderkant van de zoeker. Zet en een goed licht op. Let op de spiegel is niet geheel glimmend. Er zit al een wat doffe rand op. Zie je daar een vlekje, blijf er vanaf. Zeer krasgevoelig.
Opnieuw laten schoonmaken bij de Nikon Service in Beverwijk.
Ik dacht ook aan opgedroogde vloeistof. Ik zou terug gaan naar waar je de reiniging hebt laten uitvoeren (als je het nog vertrouwd).
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)