Vreemd probleem met instellingen nikon d90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
j.peters107

Vreemd probleem met instellingen nikon d90

Bericht door j.peters107 » zo jun 26 2011 9:49 am

Hallo,

Sinds 17 december 2009 heb ik een Nikon D90. Prima toestel en tevreden. Echter sinds enkele weken lijkt de camera zich te hebben gereset of iets dergelijks. De nummerings van de foto's begon weer steeds vanaf 1, terwijl ik niets aan de instelling "opeenvolgende nummer D7) heb veranderd. Ook was de aanduiding - ----0-----+ ineens omgekeerd. Erg lastig. Let wel dit alles is gebeurd zonder dat ik de instellingen heb veranderd.

Daarbij is het vreemde dat ik momenteel bij sommige instellingen het compleet tegenovergestelde moet ingeven om de gewenste instelling te selecteren.

Voorbeeld:

De stapgrootte instelling belichting (B1) heb ik op 1/2 ingesteld staan. Als ik door de lens heen kijk zie ik door de door mij geprefereerde 1/3 stapgrootte in beeld. Dus ik moet de instelling op een 1/2 zetten om stapgrootte 1/3 te krijgen

Voorbeeld
Ik heb bij D7 opeenvolgende nummerings op OFF staan, terwijl deze wel is geactiveerd.

Bovenstaande instellingen heb ik zelf weer moeten instellen. Een reset naar fabrieksinstellingen heeft niet kunnen baten.Ik denk dat bovenstaande voorbeelden niet op zich staan en dat er meer mis is net het menu. Ik vermoed dat sommige instellingen anders zijn en daardoor 'vertrouw'ik er niet meer blindelings op dat de camera goede foto's maakt net als voor de symptomen. Ik heb de laatste tijd door dit euvel al veel minder gebruik gemaakt van de camera, omdat het lange tijd heeft geduurd voordat ik achter de oorzaak kwam.

Camera heeft deze instellingen al drie keer teruggezet zonder dat ik de camera gereset heb.

Nikon Nederland de vraag voorgelegd. Die adviseerde een reset. Dat heb ikgedaan, maar bovenstaande problemen blijven.

Iemand bekend met dit probleem??

Ik wil zoveel mogelijk informatie verzamelen voordat ik de camera naar Nikon stuur ter reperatie.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Vreemd probleem met instellingen nikon d90

Bericht door Roelof » zo jun 26 2011 10:07 am

Als ik naar een ander recent draadje kijk met onverklaarbare problemen dan dan komen we hier ook niet verder dan: camera aan, batterijen eruit en daarna een reset.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » zo jun 26 2011 10:28 am

Lijkt wel of de software corrupt is geraakt. Je zou eens kunnen proberen of je de firmware opnieuw kunt installeren.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

j.peters107

Bericht door j.peters107 » zo jun 26 2011 10:41 am

Firmware update heb ik ook al geprobeerd. De Nikon D90 heeft maar een firmware-udate uitgegeven.

Succesvol uitgevoerd, maar de problemen zijn gebleven. Het lijk ter inderdaad op dat de software op de een of andere manier corrupt is geraakt.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo jun 26 2011 3:04 pm

Op 17-12-2009 nieuw gekocht? Bij een goed bekend staande fotozaak?
Als dat allebei "ja" is, dan zou ik teruggaan naar die fotozaak en niet rechtstreeks naar Nikon. Zelfs als er toen nog niet bij stond dat er twee jaar garantie was, dan was die er waarschijnlijk tóch al. Ik meen dat b.v. Kamera-Express het toen al op de bon zette. Is mogelijk toch een kleine besparing...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

j.peters107

Bericht door j.peters107 » zo jun 26 2011 3:57 pm

Heb de camera bij Digital Street in Beuningen gekocht. Camera was idd nieuw. Heb na de aankoop direct naar de shutter count gekeken. Die stond op nul.

Ik ga de camera ook zeker terugbrengen. Alleen wilde ik zo veel mogelijk informatie verzamelen, voordat de camera wordt teruggebracht. Heb er weinig zin in dat ik camera een paar weken kwijt ben en als op het moment dat ik hem terug krijg, blijkt dat er nog steeds niks opgelost is.

Als er nog anderen zouden zijn met hetzelfde probleem, kan ik de service dienst van juiste informatie voorzien.
\Ik heb deze vraag ook op het forum van DPreview.com gezet. Geen succes tot nu toe.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”