D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Bericht door MauritsD » di jun 14 2011 8:04 pm

JanR schreef:Zwarte bijna hetzelfde.

Ik kies echter niet voor 21 punten maar slechts 1 enkel punt.
Dan heb ik meer vrijheid van keuze.
Meer punten kies ik als ik actiefotografie ga doen.
Afhankelijk van de snelheid en van de bewegelijkheid kis ik 9, 21 of 3d
Idem, dito.
Meeste op AF-C met geselecteerd (39) punt (S), of d9, d21, d39, 3d bij sneller bewegende onderwerpen
Ik ben trouwens wel het juiste scherpstelpunt gaan selecteren ivm belichting-afhankelijkheid, dus niet meer mikken voor scherpstellen en dan kaderen.
Verder:
ADL op Auto
Contrast op Auto
Scherpte +1
Kleurverzadiging op +1 bij landschap

En dat de D7000 fantastisch is had ik geloof ik hiervoor al ergens gezegd :mrgreen:
Van t weekend mijn snel sprintende hond weer eens geschoten en in tegenstelling tot bij m'n vorige D80 zit ik nu dus met 150+ scherpe foto's ipv een stuk of 10 :roll:
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

JanR
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » di jun 14 2011 9:21 pm

Ja ik heb ook veel meer treffers dan met mijn D90

kimstruijs

Bericht door kimstruijs » ma jun 27 2011 11:12 pm

Hai Allen,

Ik heb sinds een aantal maanden een D7000... (komende van een D40x)... Ik ben nog niet onverdeeld enthousiast, maar na het lezen van alle comments in dit draadje, wel optimistischer geworden dat het mij toch ook moet lukken om er naar tevredenheid fotos uit te krijgen... Echt mooie foto's zijn tot nu toe op 1 hand te tellen... Iets wat me met mijn D40x niet gebeurde...

Die AF-A ben ik ook al snel van afgestapt.. die doet wat ie zelf wil :wink:

Heb vanavond een beetje met de AF instellingen gespeeld. Dat ziet er al een stuk beter uit... Ik ben benieuwd wat andere D7000 gebruikers in combinatie met een 16-85VR hebben bij de AF Finetuning... Ik hoor het graag!

Groet
Kim

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » di jun 28 2011 12:42 am

kimstruijs schreef:Ik ben benieuwd wat andere D7000 gebruikers in combinatie met een 16-85VR hebben bij de AF Finetuning... Ik hoor het graag!
Ik heb -8
Maar ik denk dat dit per exemplaar verschilt dus weet niet of jij hier wat mee kunt ...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 28 2011 1:14 am

Precies. Dat hangt af van jouw eigen objectief. En omdat het om een zoomobjectief gaat is het ook nog de vraag of de waarde bij elke zoomstand hetzelfde is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

kimstruijs

Bericht door kimstruijs » di jun 28 2011 7:22 am

Verschillende waardes voor zoom? Dat is toch niet werkbaar. Dan weet ik zeker dat mijn kindjes zijn weggerend in de tussentijd. Ik zit nu op -5, eens even aankijken hoe dat bevalt.
Groet Kim

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 28 2011 10:58 am

kimstruijs schreef:Verschillende waardes voor zoom? Dat is toch niet werkbaar. Dan weet ik zeker dat mijn kindjes zijn weggerend in de tussentijd. Ik zit nu op -5, eens even aankijken hoe dat bevalt.
Nee, zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat als je je objectief zonder front- of backfocus weet te krijgen op laten we zeggen 70mm, dat het best zou kunnen dat je dan wat frontfocus hebt op 24mm. Het is natuurlijk niet zo dat je het steeds in je menu moet gaan aanpassen aan de zoomstand. Dan kan je beter handmatig gaan focusssen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

kimstruijs

Bericht door kimstruijs » di jun 28 2011 11:12 am

ok, ik snap het!
thanks. :)

RobbieDx
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door RobbieDx » di jun 28 2011 2:01 pm

Ik heb twee weken geleden mijn D90 body verruild voor een D7000 body. In het begin flink lopen stoeien met de instellingen, maar ben inmiddels zeer tevreden!

Voor mijn 16-85 staat de AF-fijnafstelling op 0:

Afbeelding

Voor de 70-300 staat de AF-fijnafstelling op +4:

Afbeelding

Maar de voornaamste reden van de upgrade was lichtmeting voor mijn 105mm:

Afbeelding

Nu mijn forum-naam nog laten wijzigen...................

Groet,

Rob
Laatst gewijzigd door RobbieDx op wo jan 25 2012 3:33 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Groet, Rob

Flickr

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 28 2011 2:22 pm

RobbieD90 schreef:Nu mijn forum-naam nog laten wijzigen...................
Stuur maar een mailtje naar de webredactie. :mryellow:

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » di jun 28 2011 2:27 pm

RobbieD90 schreef: Voor mijn 16-85 staat de AF-fijnafstelling op-8:
Voor de 70-300 staat de AF-fijnafstelling op -4:
Maar de voornaamste reden van de upgrade was lichtmeting voor mijn 105mm:
Toch wel zeer verrassend dat ik exact dezelfde waardes heb voor exact dezelfde lensen ....

Overigens bij de 70-300 nog wel een gek probleempje dat met de focuskaart -4 (bij 200mm) echt de juiste instelling is, terwijl bij grotere afstand (+10m) deze steeds hoger (meer naar achteren dus) hoort te liggen. tot wel +10 (bij 200mm) bij 1km. Dit is mijn einge lens waarbij ik dus soms de fijnafstelling wijzig afhankelijk van ver weg/dicht bij. Al is het verschil bij de meeste foto's erg klein

simbad

Bericht door simbad » di jun 28 2011 6:24 pm

Patrick schreef:
kimstruijs schreef:Verschillende waardes voor zoom? Dat is toch niet werkbaar. Dan weet ik zeker dat mijn kindjes zijn weggerend in de tussentijd. Ik zit nu op -5, eens even aankijken hoe dat bevalt.
Nee, zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat als je je objectief zonder front- of backfocus weet te krijgen op laten we zeggen 70mm, dat het best zou kunnen dat je dan wat frontfocus hebt op 24mm. Het is natuurlijk niet zo dat je het steeds in je menu moet gaan aanpassen aan de zoomstand. Dan kan je beter handmatig gaan focusssen!

Is dit met andere camera's ook het geval ,dat wanneer je van x mm naar y mm zoomt je de AF-fijnafstelling moet aanpassen?? ,met mijn oude d70s zit deze optie er niet eens op en ook geen front- en backfocus .

Vanwege continu mijn AF-fijnafstelling aanpassen heb ik mijn d7000 teruggestuurd naar nikon.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » di jun 28 2011 6:34 pm

simbad schreef:Vanwege continu mijn AF-fijnafstelling aanpassen heb ik mijn d7000 teruggestuurd naar nikon.
Da's nou zonde.... Het is de bedoeling dat (als je dat wilt) je eenmalig de fijnafstemming superoptimaal afstemd voor het gemiddelde of meest gebruikte brandpuntsafstand, zodat dat voor jou t meest optimaal is.

Daarna hoef je er nooit meer naar om te kijken.
Het is juist een pluspunt dat je dit bij dergelijke hoge resoluties kan instellen.

Bij je D70 zou het niet zinvol zijn omdat je daar bij lagere resolutie toch niks van ziet. We praten hier niet over extreme verschillen hoor; het is het laatste piepkleine stukje scherpte eruit persen. Bij inzoomen tot het niveau van de D70 merk je het verschil wellicht niet eens.

Vergeet niet dat als je op 100% kijkt bij een D7000, je dan wel naar een stuk meer detail kijkt als bij een D70 ...

Greef266

Bericht door Greef266 » wo dec 21 2011 10:09 am

Ik maak vooral foto's in slechte lichtomstandigheden indoor waar geen flits is, maar ook buiten ben ik niet te spreken over mijn foto's met de D7000 van 4 maanden oud.
Wat een drama, geen enkele modus zorgt voor een goed scherpe foto, het lijkt steeds vaker wel de goedkoopste sony alpha die ik hiervoor had!!???

Zoals in het engelse topic, ook hier stelt hij scherp op de sectie met het meeste contrast, en niet op het 1velds selectie gebied !!

Meervelds, enkelvelds selectie, 3-d, auto modus, 39- of 11-punts sensor gebruik, het maakt allemaal niets uit, de foto's zijn slechts zelden scherp.
Hiernaast heb ik vaak dat de autofocus blokkeert, dus helemaal niet ontspant !!!!
Supersnel, nieuwe chipset, mooie bewerkingssoftware en menustructuren , allemaal rubbish, ik heb me er heeel erg aan verkocht,
want de foto's van de bloemen zoals hierboven ...... kan ik alleen maar van DROMEN serieus waar, het komt me voor alsof dit met een full frame gemaakt is, zó ver sta
ik met mijn (best redelijke fotografiekwaliteiten) set van deze foto's af.

Kan iemand me een adres aan de hand doen waar ik de lens afstelling (orginele 18-105 VR, 70-300VR en 50 f/1.8) kan laten doen?
Alles wat ik scherp heb, is nimmer zó gedetailleerd als hierboven man wat een onhaalbare kwaliteit voor mijn D7000.

De oude D90 die ik hiervoor veelvuldig in gebruik had, deed het stukken beter, ik heb spijt als haar op mijn hoofd dat ik de D300 niet heb gekozen.
Saillant detail voor mij : ik heb het gevoel dat de battery grip, dus in verticale stand, de autofocus beter is!!!
Al met al doet ook eindeloos inzoomen, focus vergrendelen en afdrukken het helemaal niet beter.

Enige fijne gevoel wat ik nu heb, is dat er veel meer dit hebben, het ligt dus niet aan mij !!! Groeten en succes met je keuze.
Mocht er iemand een tip op korte termijn voor de afstelling hebben, dan houd ik me ten zeerste aanbevolen... mijn set is denk ik rond 4 maanden oud.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 21 2011 1:24 pm

Kan je wat voorbeelden tonen Greef266?

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”