Trip door Noorwegen (laatste aanvullingen)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Trip door Noorwegen (laatste aanvullingen)

Bericht door Frankie » wo jun 29 2011 12:58 pm

Afgelopen week ben ik teruggekomen van een reis door Finland en Noorwegen. Gestart in Helsinki en geëindigd in Oslo. Hierbij een impressie ongeveer in chronologische volgorde.

1. Een van de bijzonderheden is de zon, boven de poolcirkel wordt het nooit donker in de zomer.
Afbeelding

2. Dat zorgt voor mooi avondlicht bij helder weer. Deze foto is om half tien 's avonds genomen, nog redelijk ver onder de poolcirkel.
Afbeelding

3. Bij wat bewolker weer, zijn er soms erg bijzondere luchten. Verder lijkt het alsof je in Finland door één groot dennenbos rijd, dat naar het Noorden toe steeds dunner wordt en uiteindelijk overgaat in kale vlakten met alleen mos en lage begroeiïng.
Afbeelding

4. Boven de poolcirkel kom je de eerste rendieren tegen, prachtige dieren met een fluwelen huidje en mooi 'loopje'.
Afbeelding

5. In Lapland, bij het meer van Inari: veelkleurige mossen. Het lijkt wel HDR maar is het niet.
Afbeelding

6. Opnieuw het Inarijärvi (meer van Inari)
Afbeelding

7. Net over de grens bij Utsjoki, deze berkjes in avondlicht in Noorwegen.
Afbeelding

8. Varanger, het meest noordoostelijke deel van Noorwegen: leeg met af en toe een dorpje (of kerkje).
Afbeelding

9. Met gedroogde vis als belangrijk pruduct. Deze worden weken opgehangen waarbij ze flink in gewicht afnemen. Voor consumptie worden ze een paar dagen in water gelegd waarbij het gewicht weer zo'n 5x toeneemt.
Afbeelding

10. Mooi gekleurde huisjes, vooral donkerrood en geel zijn polulair, uitkijkend over de Varangerfjorden.
Afbeelding

11. Nog iets typisch Noors: de palen waarop de huisjes aan zee staan. Met name de Lofoten, zijn daar bekend om.
Afbeelding

12. Vardo: een dorpje in zee helemaal in het oosten van Varanger, waar je via een drie km. lange tunnel komt. Specialiteit: vissen en een grote radarinstallatie (het dorpje ligt vlak bij Rusland)
Afbeelding

De rest volgt nog.
Laatst gewijzigd door Frankie op zo jul 03 2011 2:56 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

amhuitenga

Re: Trip door Noorwegen

Bericht door amhuitenga » wo jun 29 2011 1:11 pm

Wat een land, echt mooi (ben er ook geweest en zou er graag weer eens naar toe gaan, maar dan moeten eerst de kids wat groter zijn)!

Erg mooie serie foto's, mooie impressie. Foto 9 is mijn favoriet, kan zo aan de muur!

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » wo jun 29 2011 1:24 pm

Nou Frankie ,deze trip heb je geweldig in beeld gebracht,prachtige foto's en heel mooie compo's.
Kijk er met heel veel plezier naar.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

DenImage

Bericht door DenImage » wo jun 29 2011 1:27 pm

Wat een rust straalt er van jouw foto's af zeg. Heerlijk om naar te kijken en daarbij de tekst te lezen. Ik verheug me op de rest van je foto's.
Mijn favoriet is nummer 5. Ik dacht ook meteen dat je HDR had gebruikt. Prachtige kleuren ook. Verder vindt ik foto 1. ook erg pakkend, ik blijf ernaar kijken (en wegdromen)...

Nu ik dat zo zie wil ik er graag ook eens naartoe.

Mustafa

Bericht door Mustafa » wo jun 29 2011 4:35 pm

Mooie serie, mooie composities!

Waar ik nieuwsgierig naar ben, what was in your bag?

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » wo jun 29 2011 5:55 pm

Ik neem aan dat je een hele goede vakantie hebt gehad !
Zelf ben ik daar ook in de buurt geweest in 2007. Had jij geen last van de muggen in Inari ?
De foto's vind ik allen mooi over komen. Net wat er al gezegd werd, straalt er rust uit. Maar dat krijg ik sowieso als in het hoge noorden ben.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

steenisc

Bericht door steenisc » wo jun 29 2011 8:19 pm

Prachtige foto's die mij doen verlangen aan een terugkeer naar dit prachtige land. (Noorwegen) De foto's stralen rust uit maar je gaat daar ook naartoe voor rust en ruimte in een overweldigende natuur.

ga meteen boeken. :D

gr. kees

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Henk » wo jun 29 2011 9:01 pm

Volgens mij is een aardig aantal forumleden al naar dit bijzonder mooie en fotogenieke land geweest (ik ook uiteraard). Jij hebt een fraaie serie gemaakt. Ben benieuwd naar de rest 8)
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » wo jun 29 2011 9:32 pm

Schitterende serie Frankie 8) , ik ben er zelf nog nooit geweest maar de verleiding wordt steeds groter :wink: :lol:

groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » wo jun 29 2011 10:12 pm

't Is een prachtig land Frankie. En een erg fraaie serie!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Ed_1980
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Ed_1980 » wo jun 29 2011 10:46 pm

Mooie serie Frank.

Ed

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do jun 30 2011 12:04 am

Hoi Frankie,

Dit is een lust voor het oog om naar te kijken. Wat een mooie platen van twee bijzonder mooie landen. Complimenten!!!
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Ruudje

Bericht door Ruudje » do jun 30 2011 12:05 am

heerlijke foto`s!

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » do jun 30 2011 12:14 am

Dank voor de leuke reacties.
DenImage: foto 1 was eigenlijk een heel saai plaatje met een klein zonnetje maar door flink onscherp te stellen kwam dit eruit, een soort symbolische zomernachtzon.
Mustafa: ik neem aan dat je bedoelt welke objectieven ik heb meegenomen ? Omdat ik deze reis alleen heb gemaakt, had ik de luxe van veel bagageruimte. In mijn tanktas zaten een 24-70 en 70-200 (beide 2,8) waar ik makkelijk bij kon. Hiermee heb ik 90 % van de plaatjes geschoten omdat ik vooral veel onderweg was (veel kilometers / lange dagen). In de koffers had ik drie primes (24, 50 en 105) om te gebruiken als ik wat meer rust had.
Schoonderbeek: Het was inderdaad een goede (vooral intense en intensieve) vakantie en nee weinig last gehad van muggen: zolang je beweegt doen ze niets en ook niet als het waait of regent. (daarbij, als je de midges in Schotland gewend bent, valt het in Noorwegen wel mee. Misschien een stuk groter, maar vééél minder in aantal :wink: )
Aan iedereen met positieve Noorwegengevoelens: gewoon gaan !

Het vervolg:

13. De Noren gaan wat anders om met hun wegen dan wij hier in Nederland. Bij onderhoud ('s winters vriest er behoorlijk veel kapot) wordt niet één rijstrook afgezet maar de hele weg is kilometers lang in behandeling. Met name de grote kiezels zijn niet fijn voor tweewielers. Maar het levert soms wel een mooi contrast op.
Afbeelding

14. En op den duur mooie wegen natuurlijk. Dit weggetje naar Gamvik, het noordelijkse punt van Noorwegen (op land, volgens de plaatselijke inwoners is de Noordkaap maar niets, ze zijn waarschijnlijk jaloers op de forse toeristische inkomsten daar en het ligt ook nog eens op een eiland, nep dus :( ) had een heerlijk wegdek.
Afbeelding

15. Dit is weer op weg naar iets lager gelegen oorden.
Afbeelding

16. Het landschap wordt weer wat zachter met overal mooie huisjes maar nog steeds afgewisseld met besneeuwde bergen (hier ter hoogte van Tromso)
Afbeelding

17. Maar ook hier kan het in juni nog steeds flink koud worden. Bij regen bijvoorbeeeld zakt de temperatuur makkelijk richting 5 tot 0 graden op passen of hogere toendravlakten.
Afbeelding

18. Typisch huisje in dat gebied.
Afbeelding

19. En nog zo eentje, inmiddels op de Lofoten aanbeland, waar de huisjes die vroeger door vissers werden gebruikt (rorbuer) nu ingezet worden voor de toeristenindustrie (aanblik / verhuur)
Afbeelding

20. De Lofoten zijn echt fantastisch, prachtige vissersdorpjes en overal hangt een vislucht.
Afbeelding

21. De 'boosdoeners': op bijna elke straathoek hangt de vis langzaam uit te drogen.
Afbeelding

22. Een paradijs ook voor meeuwen e.d. die zich tegoed doen aan de vissen en natuurlijk katten, ook al heb ik deze havenkat geen vis zien stelen.
Afbeelding

23. Ander kenmerk van deze eilanden is dat de bergen behoorlijk steil en spits zijn, ze rijzen prachtig uit de zee op.
Afbeelding

24. En in avondlicht bij goed weer is het echt schilderachtig daar. Dit moet wel een veel gefotografeerd plekkie zijn.
Afbeelding

25. Als afsluitertje nu een watervalletje hoog boven een dorpje (Moskenes).
Afbeelding

Volgende keer meer.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do jun 30 2011 12:20 am

S U P E R ! ! ! ! Prachtig hoe je ons mee neemt op je reis. Sommige foto's wordt je gewoon "ingezogen", perfecte compositie. En heerlijk hoe je met de scherptediepte hebt gespeeld. Chapeau!
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”