Zuignap raamstatief

Discussies over statieven
Plaats reactie
oud0001

Zuignap raamstatief

Bericht door oud0001 » wo jun 29 2011 2:16 pm

Gezien ik meer bliksem foto's e.d. wil gaan maken wil ik dat graag veilig doen.
De beste plek om te zijn tijdens onweer is in een kooi van Faraday. Dat betkend in een metalen kooi.
De dichst in de buurt komende oplossing is dan de auto. Die werkt het zelfde.

Ik heb dan een raamstatief nodig. Nu ben ik aan het googlen geslagen heb de volgende aangetroffen:

http://delkin.com/i-5829837-fat-gecko-o ... mount.html

Heeft hier iemand ervaringen mee?

Het heeft een max draagvermogen van 4 Kg.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Zuignap raamstatief

Bericht door emdeklerk » wo jun 29 2011 3:19 pm

Betrekkelijk nadeel van een zuignapconstructie is dat je het niet altijd snel loskrijgt als je snel wil doorrijden naar het volgende fenomeen. Ander nadeel is dat je de autoruit vaak half opengedraaid moet houden omdat die dingen alleen op glas goed houden. Zou je er één vinden die op het plaatwerk van de deur wordt "gezuignapt" dan ben je dus vaak gedwongen uit te stappen om hem los te maken als je verder wilt.

Ik zou ook eens naar rijstzakken, oftewel in goed Engels bean bags kijken.
Als je even googelt op "bean bag car window" krijg je een golf van informatie.

Er is ook een fabrikant die speciale U-vormige bean bags maakt, helemaal voorgevormd om bij opengedraaide autoruit over het portier gehangen te worden: die haal je zo naar binnen en die hang je er zo weer overheen. De echte "bean bag die hards" zullen vast wel even reageren om je het merk te melden. Maar wellicht staat dat al bij de info die je op Google krijgt.

NAGEKOMEN:
Dit is hem (was derde item van de Google-informatiegolf):
http://www.birdsasart.com/blubb.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Nagekomen II:
Nog iets: ik ben geen electrotechnicus, heb zelfs geen "LTS-zwakstroom", zoals Theo Maassen het ooit noemde, maar volgens mij moet je wel de metalen carrosserie aarden, de rubber banden isoleren. Zou je na een blikseminslag dan uitstappen en met je voet "aarden" dan krijg de opdonder van de opgeladen auto. Condensatorwerking of zo iets, anders gezegd: uw koekblik als Leidse Fles?

oud0001

Bericht door oud0001 » wo jun 29 2011 4:08 pm

Ik wil em nu juist aan de binnenzijde op de voorruit plakken.
Dan blijven de ramen gesloten wat veiliger is en ik kijk in de richting van mijn schootsveld.
Als ik weg moet/wil rijden kan de hele handel gewoon blijven zitten. Daarnaast blijft het allemaal mooi droog. Druppels zijn ook geen probleem, daar zijn ruitenwissers voor.

Ik heb ook allerhande constructies bekeken met glasdragers maar, die dingen zijn ook niet echt goedkoop. Anders dook ik er wel ff mee de garage in. Alu hoekplaat zagen. Gaten boren en balhoofd er op zetten maar, dat gaat in de papieren lopen. Om nu erg veel uit te geven voor iets dat je misschien een keer of 10 per jaar gebruikt vind ik dan ook weer zonde van het geld.

De Beanbag en andere raam constructies heb ik uiteraard al bekeken.
Hier moet idd het raam bij open en werkt enkel op het zijraam. Dat is bij een directe of nabije inslag ook weer niet echt prettig. Plasmabolletje door het openraam is niet echt geweldig voor de gezondheid. Toch iets om rekening mee te houden, ik leef immers ook maar 1 keer en dat wil ik graag zo lang mogelijk rekken. :lol:

Met betrekking tot het electrotechnische gedeelte:
Uiteraard gaat er dan ook een ontladings stok mee. Als je na een inslag contact maakt met auto en grond tegelijkertijd wordt je daar ook niet oud bij. Bumper tegen een paaltje heeft met de huidige kunststof bumpers ook niet veel effect meer. :mryellow: Een aarde punt in de auto maken (dikke bout op de bodemplaat lassen) en er dan een starterkabel aan hangen. Het andere deel gooi je dan het raam uit met een stuk blank metaal aan het uiteinde. Zodra dat dan contact met het grond maakt kan de auto ontladen en is het potentiaalverschil verdwenen en kun je normaal uitstappen.

Na 3 inslagen te hebben meegemaakt krijg je er van zelf respect voor.

Dus mijn insteek is het plaatsen op de voorruit dan wel het schootsveld vooruit.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 29 2011 5:11 pm

Ik dacht ook altijd dat een auto een mooie kooi van Farraday was...maar ik kan wel bellen in de auto :shock:

oud0001

Bericht door oud0001 » wo jun 29 2011 5:26 pm

Dat klopt.
Dat komt doordat het electromagnetische signaal van je antenne door de openingen naar buiten kan.
Dat is ook een relatief erg zwak signaal dat zich door de lucht verplaatst. Het is ook een ander type signaal. Het is electromagnetisch en geen pure spanning en stroom. Waarom komt de bliksem dan niet binnen?

Dat heeft te maken met een eigenschap van stroom.
Het zoekt altijd de kortste weg met de minste weerstand.
Lucht is een isolator. Het isoleert tot een bepaalde hoogte.
Metaal is een geleider. Isoleert dus niet. De bliksem zal door het metaal altijd minder weerstand hebben dan door lucht.

De knal die je dan hoort komt doordat de bliksem met een hogere snelheid dan die van geluid door de lucht verplaatst. Je hoort dan de zelfde sonic boom die je bij jetvliegtuigen hoort als ze de geluidssnelheid doorbreken (mach 1 = 340meter per seconde).

P.S. als je in alle ruiten van je auto verwarming hebt zitten wordt het toch snel minder met het bellen.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » wo jun 29 2011 9:46 pm

Om even op je vraag terug te komen, wil je veel geld uitgeven bied Manfrotto daar uitgebreide systemen voor. Wil je goedkoop en toch safe, koop voor minder dan 3 euro een Zuignap / zuignappen /glasdrager (zoek op Marktplaats) of bij de doe-het-zelf-shop en fabriceer zelf iets in elkaar. Ik heb ooit eens een rig-shot arm zo zelf gemaakt en dat voldeed prima.

Afbeelding
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo jun 29 2011 11:00 pm

Ik weet het.. Nu juist deze goedkope exemplaren zijn het minst handig.
Ze zijn van kunststof en wiebelig. Net wat je niet wilt in een statief en zeker niet op een voorruit.
Dat mag relatief compact zijn zodat ik er nog mee weg kan rijden. :wink:

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » wo jun 29 2011 11:10 pm

Bij mij werkte het prima met een lichte camera (Canon G11 van voor mijn Nikon tijdperk) er op:

Afbeelding

Maar misschien zit hier iets bij wat je zoekt: http://www.b-hague.co.uk/camera_suction ... mounts.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

PS foto is genomen met mijn mobiele Nokia E72.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

oud0001

Bericht door oud0001 » do jun 30 2011 12:11 am

Dank je voor de link.
Er zit wel het een en ander tussen.
Heb de maximale gewichten die ze aan kunnen ook even bekeken.
Dan houdt het op bij 1,5 Kg.
De eerste die ik zelf al had gevonden gaat tot 4 Kg. De prijzen liggen ook redelijk bij elkaar in de buurt.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do jun 30 2011 10:43 am

Op de Nikon dag dit jaar was Gert-Jan Straalman.
Ik kan me herinneren dat hij ook gebruik maakte van een flinke "zuignap" om met de D7000 te filmen. Daar was hij heel erg over te spreken.
Ik heb echter geen flauw idee hoe dat ding heet of welk merk.
Misschien dat iemand, die er die dag ook was, nog weet hoe of wat . . . .

EDIT:
had toch niet veel te doen op m'n werk :roll:
Dus even zoeken; volgens mij was dit hem: Manfrotto 241
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

oud0001

Bericht door oud0001 » do jun 30 2011 1:47 pm

Dank je Sharkey.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Manfrotto's niet voor de voorruit worden aangeraden.
Gaan we uitzoeken.

iBub

Bericht door iBub » do jun 30 2011 4:35 pm

Ik heb een behoorlijk stevig exemplaar van Hama:
http://www.digicamshop.nl/product/93614 ... atief.html

Heb hem regelmatig op het dak van m'n Freelander staan en dan blijft hij tijdens het greenlanen netjes zitten:
Afbeelding

Alhier het filmpje van de trip. Gemaakt met een redelijk zware JVC HD camera (1,8 kg)
http://youtu.be/wQoXt8Qlgiw

Gerard

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”