Wat doe ik fout?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
nilix
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Wat doe ik fout?

Bericht door nilix » vr jul 01 2011 8:08 pm

Hallo,

Ik doe iets niet goed maar wat??
Ik probeer een gebouw op de foto te zetten maar er lopen veel mensen altijd voor.
Dus wilde ik met op een statief met een lange sluitertijd de foto maken maar als ik dat overdag doe zijn me foto's veel te licht tot wit toe.
Dit komt door de lange sluitertijd.
Me wit ballans op 5 min zetten helpt niet echt maar lijkt me ook niet de goede manier.
Was al bezig met een groot en klein diagragma maar ook niet goed dan.

Wie kan me vertellen hoe ik dat goed doe??

alvast bedankt voor de hulp :D
nikon D750

nikor 18-85 af-s
nikor 70-300
nikor 50mm af 1:1.8
nikor 60mm micro

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Wat doe ik fout?

Bericht door gijs sandberg » vr jul 01 2011 8:17 pm

Beste N,

Een lange sluitertijd is overdag alleen te bereiken met een grijsfilter, om zo het licht te temperen.

Witbalans heeft daar niets mee te maken.

Kan je (leesbaar) beschrijven wat je geprobeerd hebt?

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

nilix
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door nilix » vr jul 01 2011 8:43 pm

Ik heb geprobeerd
op stand M de sluitertijd op 5"(5 sec) gezet dna me diafragma op 22 en 36
toestel op statief maar toch nog te wit heb de zonnekap er ook op gezet.

Ook op iso 100 gezet

Met een kleinere F waarde worden ze alleen maar witter
nikon D750

nikor 18-85 af-s
nikor 70-300
nikor 50mm af 1:1.8
nikor 60mm micro

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » vr jul 01 2011 8:59 pm

Beste N,

Wat geeft de lichtmeter aan?
Heb je het oculair afgedekt ?

Diafragmeren zal niet voldoende helpen.

Kan je een voorbeeld plaatsen?

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr jul 01 2011 9:10 pm

Bij normaal daglicht een gebouw op de foto zetten met een sluitertijd van 5 seconden of langer lijkt me zonder hulpmiddelen vrijwel onmogelijk. Bij daglicht zal zo'n lange sluitertijd een te licht beeld opleveren - zelf als je je diafragma helemaal dichtknijpt op f22 (of daaromtrent) en je ISO op de laagste stand zet. Lagere diafragmawaarden (b.v. f11, f8, f5.6) betekenen een grotere lensopening en dus nog meer licht en dus nog lichtere foto's ...

Zoals iemand anders al aangeeft is de enige mogelijkheid onder zulke omstandigheden het gebruik van een ND (Neutral Density) filter of in goed Nederlands een grijsfilter. Zo'n neutraal grijs filter voor je lens zorgt ervoor dat het een stuk donkerder wordt en je dus een langere sluitertijd (of hogere ISO of lager diafragmagetal) moet gaan gebruiken om een correct belichte foto te krijgen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr jul 01 2011 10:43 pm

Goeie vraag: "wat doe ik fout?".
Simpel antwoord: zo te lezen vrijwel alles.

Heb je je überhaupt al verdiept in fotograferen?
Heb je ook maar enig besef van lichtmeten?
Zo niet, dan zou ik daar eerst eens induiken, bijvoorbeeld door een beginnerscursusje.

Snap je dat je in de M-stand wel eerst moet weten welke waarden van ISO, sluitertijd en diafragma de correcte belichting geven, vóórdat je die standen gaat veranderen?
Denk je nou echt dat als je in M een lange sluitertijd kiest de andere waarden aangepast worden?

Goed. Stel: jij staat met je statief op straat, en je wilt een gebouw op de plaat zetten. Het is mooi weer, stralend zonnetje. Je zet je ISO op 100, je zet je camera op matrixmeting en je belichtingsmodus op A van Aperture. Daarmee kies je een belichting met diafragmavoorkeuze. Je zet je diafragma op 16, je zult een belichtingstijd krijgen van - laten we zeggen - 1/125. Je hebt nu je belichting bepaald, je zou nu je camera op M kunnen zetten en die waarden "vast" kunnen zetten. Dus ISO 100, sluitertijd 1/125 sec. en diafragma 16. (En zet je witbalans op daglicht of zonlicht, en blijf er daarna vanaf, je witbalans heeft niets met je belichting te maken).
Maar jij wilt bewegende persoontjes vervaagd hebben, dus je wilt een lange sluitertijd. Voor iedere hele sluitertijd-waarde die je nu verandert, moet je ook je diafragma een hele waarde verstellen, anders klopt je belichting niet meer. Dus als jij naar 1/60 sec. gaat, moet je diafragma naar 22. Ga jij naar 1/30 sec., dan je diafragma naar 32... Heeee, dat is een waarde die we niet meer zien op de meeste objectieven.... We zijn dus aan het eind van ons Latijn... Ook al gezien het feit dat je met een digitaal apparaat meestal niet onder de ISO 100 kunt, veel camera's gaan zelfs niet onder de 200... (Vroeger, met Kodachrome 25 was alles wat simpeler, maar daar zal ik je niet mee vermoeien...).

Oplossing: het al eerder aangegeven grijsfilter. Verkrijgbaar in diverse dichtheden: koop je er een met 4 stops vermindering van de lichtdoorlaat, dan zou je met diafragma 16 zomaar naar 1/8 sec. kunnen. Koop je er een met 8 stops vermindering, dan zou je met diafragma 16 naar 2 hele sec. kunnen, met diafragma 8 zelfs naar 8 hele seconden. Dit allemaal met de voor het voorbeeld even aangenomen beginwaarde van 1/125 sec.

Waarom een gemiddeld diafragma van 8, 11 of 16? Omdat de hogere waarden, dus de kleine openingen, je beeldkwaliteit over het algemeen geen goed doen door diffractie.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » vr jul 01 2011 10:47 pm

Je kunt ook Image stacking toepassen om ongewenste voorwerpen (zoals je aangeeft: toevallige personen die in beeld passeren) uit de de foto's te verwijderen.
Door verschillende foto's op elkaar te leggen en de verschillen te verwijderen. Lees het stukje "Processing Image Stacks in Photoshop CS3 Extended" van Scott Onstott maar eens door. Werkt uitstekend, ook met PS-CS5.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”