Pinhole 2.1

Je kan hier foto's plaatsen die zijn gemaakt met apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Plaats reactie
Frederix

Pinhole 2.1

Bericht door Frederix » do jun 16 2011 11:33 pm

Ik had enige tijd geleden een nieuwe pinholecamera gebouwd, zeg maar pinhole 2.0. Deze was een forse groothoek (ca 17 mm omgerekend naar kleinbeeld/full frame), zo zeer zelfs dat ik de randen van de camera zelf mee fotografeerde. Ik heb dit proberen aan te passen met het gevolg dat de groothoek nog sterker is geworden, nl 15 mm (weer omgerekend naar kleinbeeld / full frame). Het gevolg is dat ik wéér de randen mee fotografeer, al is het in veel mindere mate. Ik laat de camera (pinhole 2.1) nu zoals deze is en crop de randen van de scans.

Grappig is dat ik nu wel een vertekening in mijn beeld krijg. Dat komt omdat de basis van de camera (een Agfa Click) een gebogen achterwand heeft. De resultaten vind ik eigenlijk wel lekker. Niet scherp, maar wel lekker. Zie hier onder een vijftal voorbeelden. De foto's zijn door het croppen niet vierkant meer.

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Pinhole 2.1

Bericht door Frank Roelofs » vr jun 17 2011 12:44 am

Mooie platen. Kun je ook eens foto's plaatsen van die pinhole camera's? Maakt wel nieuwsgierig. :)
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » vr jun 17 2011 5:45 am

Ik ben gek op dit soort foto's Fred. Fantastisch!
Vooral bij foto 4 vind 'het pinhole-beeld' erg mooi uitkomen.

Frederix

Bericht door Frederix » vr jun 17 2011 7:18 am

Frank R schreef:Mooie platen. Kun je ook eens foto's plaatsen van die pinhole camera's? Maakt wel nieuwsgierig. :)
Op speciaal verzoek :

Afbeelding
Pinhole 1.0

Afbeelding
Pinhole 2.1

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ErikB » za jun 18 2011 10:46 pm

Heerlijk toch altijd die mooie platen Fred! :)

Een voor mij overbekende omgeving, een vriend van me woont er vlakbij en ik rijd er bijna dagelijks in de trein langs. Staat er bij jou altijd net wat anders op, heerlijk jou stijl! :)

Frederix

Bericht door Frederix » zo jun 19 2011 12:13 am

Afbeelding
Pinhole 1.0

Deze pinhole camera bestaat inmiddels niet meer. Deze wordt nu omgebouwd tot Pinhole 3.0 :mrgreen:

Deze keer heb ik alles op schaal uitgetekend en uitgezocht hoe groot diverse openingen moeten zijn om de randen niet mee te fotograferen. De brandpuntafstand zal 22 mm (op 6x6) worden. Omgerekend naar kleinbeeld c.q. full frame komt overeen met 14 á 15 mm. Dat is wel erg forse groothoek.

Wordt vervolgd.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » za jul 02 2011 4:58 pm

Leuke serie Fred. Hoe bereken je het equivalent in millimeters wanneer je schrijft dat de groothoek nog sterker is geworden (15mm)???
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Frederix

Bericht door Frederix » za jul 02 2011 7:23 pm

JacTrum schreef:Leuke serie Fred. Hoe bereken je het equivalent in millimeters wanneer je schrijft dat de groothoek nog sterker is geworden (15mm)???
Ik ga ervan uit dat een 80mm objectief voor 6x6 een standaard objectief is, voor kleinbeeld is dat 50 mm. Bij mijn laatste pinholecamera (versie 3.0) is het brandpunt 22 mm. Omgerekend naar kleinbeeld zou dat in mijn beleving 22/80 * 50 = 13,75mm, afgerond is dat 14 mm. Ik denk dat het redelijk klopt, de beeldhoek is rond de 125 graden over de diagonaal.

Zelf vind ik de resultaten van mijn pinhole-camera v3.0 beter. Ik heb hier een serie staan:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55&t=33530" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Foto's gemaakt met niet-Nikon camera”