Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Bericht door Léon Obers » zo jul 03 2011 1:25 am

Patrick schreef:Je zou bijna denken dat de D staat voor diafragmaring. :mryellow:
Maar je hebt ook AF-lenzen zonder D, maar wel met een diafragmaring. :o :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo jul 03 2011 1:51 am

Patrick schreef:Je zou bijna denken dat de D staat voor diafragmaring. :mryellow:
:shock: :twisted:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jul 03 2011 2:03 am

Bijna. Smiley erachter. Ik weet dat het staat voor "Distance", afstand. Grapje dus?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Nicolò

Bericht door Nicolò » zo jul 03 2011 11:03 am

JaapV schreef:
Nicolò schreef:Wat ik dus schreef was het onderstaande waarbij ik hetgeen waar het in mijn ogen om draait heb vetgemaakt:

(...)

Nu heb ik voor mij liggen een AF-S Nikkor 28-70mm 1:2.8D, daarbij staat de letter "D" voor het doorgegeven van afstandsinformatie aan de camerabody en "AF-S" staat voor autofocus met een silent wave motor. Dat is dus een objectief met "D" in de naam èn een autofocusmotor. En dat objectief kan natuurlijk ook op een camerabody zonder autofocus motor automatisch scherpstellen.
Waar het om draait was dat er dus wél enkele (volgens Léon drie) AF-S objectieven bestaan mét D. Dat bewijs heb je inderdaad geleverd. Weer wat geleerd.
Waar het niet om draaide is de rest van wat je schreef en nog eens extra vet had gemaakt, want dat was niet in tegenspraak met wat ik schreef.
@Jaap:
Wat ik heb vetgemaakt en waar het om ging heb je nu juist in jouw bovenstaande citaat weggelaten.
Het ging mij er niet om dat er ook AF-S D objectieven zijn. En dat ik zo'n "uitzondering" voor me had liggen. Het ging mij er om, om duidelijk te maken dat AF-S om het motortje gaat en D om de afstandsinformatie. En dat D op een lens dus niet wil zeggen dat er dan nooit een motortje in zit.

Léon Obers schreef:OK
Specifiek nog eens opgezocht. Kennelijk bevatten de "eerste generatie" AF-S objectieven, nog benamingen met een "D" (en hebben ook een diafragmaring).
Ander objectief wat me dan direct te binnen schiet uit die oude generatie is het 17-35mm objectief.
En inderdaad ook die heeft een D-benaming en AF-S.
Bij elkaar op de vele tientallen objectieven van Nikon dus iets van 3 uitzonderingen waarbij het niet geldt.
@Leon:
Er zijn heel veel meer AF-S D objectieven gemaakt dan de 3 "uitzonderingen" die er nu misschien nog in de nieuwste lenzenfolder van Nikon staan.
Het is ook logisch dat het er veel meer dan drie zijn, want met de introductie van AF-S en in de tijd dat er al wel D was maar nog geen G, was de combinatie van AF-S met D heel gewoon (dat wil zeggen, als er sprake was van een AF-S lens dan was in die tijd de toevoeging D heel gewoon; de AF-S lenzen waren toen in aantal wel beperkt tot de pro-lijn van Nikon). Inmiddels een soort van uitgefaseerd want grotendeels heeft G de D opgevolgd en kom je in de nieuwste Nikon lenzenfolder allleen een enkel toevallig nog in productie zijnd oud exemplaar tegen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 03 2011 11:27 am

Nicolò schreef: Er zijn heel veel meer AF-S D objectieven gemaakt dan de 3 "uitzonderingen" die jij hebt gevonden.
Je hebt gelijk, inderdaad niet goed genoeg gezocht. Die 3 zijn wel zo'n beetje de gangbare types.
Ik heb het nu nogmaals maar nu wel grondig uitgezocht. :o

In het telebereik vanaf 300mm en erboven (400mm, 500mm en 600mm) en als je dan nog ED en ED II apart erbij telt heb ik nog 9 extra stuks gevonden. Dus bij elkaar 12 stuks. :huh:

Maar dat is inderdaad allemaal al lang uitgefaseerd. Ik denk niet dat de Lesingerouge met de keus van een 50mm ermee geconfronteerd wordt. :wink2:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jul 03 2011 11:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

geerttt

Bericht door geerttt » zo jul 03 2011 11:28 am

JaapV schreef:
Nicolò schreef:Wat ik dus schreef was het onderstaande waarbij ik hetgeen waar het in mijn ogen om draait heb vetgemaakt:

(...)

Nu heb ik voor mij liggen een AF-S Nikkor 28-70mm 1:2.8D, daarbij staat de letter "D" voor het doorgegeven van afstandsinformatie aan de camerabody en "AF-S" staat voor autofocus met een silent wave motor. Dat is dus een objectief met "D" in de naam èn een autofocusmotor. En dat objectief kan natuurlijk ook op een camerabody zonder autofocus motor automatisch scherpstellen.
Waar het om draait was dat er dus wél enkele (volgens Léon drie) AF-S objectieven bestaan mét D. Dat bewijs heb je inderdaad geleverd. Weer wat geleerd.
Waar het niet om draaide is de rest van wat je schreef en nog eens extra vet had gemaakt, want dat was niet in tegenspraak met wat ik schreef.
Nieuwe AF-S lenzen zijn G lenzen. Het gaat neit om de D of om de G, maar om de AF-S. Als er geen AF-S in de naam staat, hebben ze lenzen geen eigen scherpstelmotor. Dat er een paar lenzen met een D in de naam bestaan, die ook AF-S zijn, dat blijkt. Maar dat maakt de lens nog geen AF-D lens. Dat maakt het een AF-S .... D lens i.p.v. AF-S ... G :mrgreen:

Nicolò

Bericht door Nicolò » zo jul 03 2011 11:35 am

geerttt schreef: ...Als er geen AF-S in de naam staat, hebben ze lenzen geen eigen scherpstelmotor...
@geerttt:
AF-I is er ook nog... :mrgreen: :wink:

geerttt

Bericht door geerttt » zo jul 03 2011 1:00 pm

Klopt. AF-S OF AF-I dan :mrgreen:

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo jul 03 2011 1:26 pm

Patrick schreef:Bijna. Smiley erachter. Ik weet dat het staat voor "Distance", afstand. Grapje dus?
Ja, dat had ik ook begrepen 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Nikon Ton

Bericht door Nikon Ton » za jul 23 2011 8:30 pm

BStollman schreef:
Eeuw schreef:De 'D' heb ik ook gehad op mijn D7000 en weggedaan vanwege de beroemde 'bleu-spot' > bij tegenlicht een vervelende blauwe vlek in het beeld.
En zit dat in de lens of in de filter? Want volgens mij had ik die alleen als ik een filter op deze lens heb.
Weet iemand of dit probleem bij de 1.8G is opgelost? Ik ervaar nl. hetzelfde probleem met de 1.8D op een D90.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”