Lijkt me beter om hiervoor een nieuw draadje te starten. Dan blijft dit draadje bij het onderwerp (NX2 i.c.m. Mac) en zul jij eerder antwoord krijgen.Johan1025 schreef:Iemand ook ervaring met darktable onder linux ????? Zoek ook al een tijdje naar alternatief, NX2 is onder windows en met een computer van 4 jaar oud niet meer vooruit te branden. Ik denk dat de bestanden van de D7000 er ook aan bijdragen dat de "rem" er ernstig op zit.
Toch wil ik niet zonder NX2 en wring mij in veel bochten om geheugen vrij te maken enz.enz. Tot op heden nog geen oplossing kunnen vinden.
NX2 en Mac OS X Lion
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: NX2 en Mac OS X Lion
-
- Clublid
Even wat op andere forums gekeken. Nikon Duitsland heeft daar vragen beantwoord. NX2 gaat niet werken onder Lion. Er komt geen update. NX2 moet volledig herschreven worden om onder Lion te kunnen werken. Niet bekend wanneer NX3 komt. Zeer zeker niet dit jaar volgens Nikon Duitsland.
Dit gaat Nikon NX2 een boel gebruikers kosten.
Toch is het een beetje raar om dit Nikon in de schoenen te schuiven... Waarom moeten allerlei bedrijven hun software volledig herschrijven als ze bij Apple een nieuwe versie van hun besturingssyteem maken? Lijkt dat ze dat bij Apple toch wat beter hadden kunnen aanpakken...
-
- Clublid
NX2 gebruikt nog rosetta. Dat is software wat Apple jaren geleden gebruikte in hun systeemsoftware. Logisch dat Apple dat een keer niet meer gaat ondersteunen. De makers van NX2 hadden dit al jaren moeten zien aankomen. Iedere software ontwikkelaar die voor Mac software maakt weet dat en gebruikt dat niet meer.
-
- Moderator
- Contacteer:
Zeker weten. Nou ja, ik was toch al in de overgangsfase naar Lightroom en Photoshop. Wel heel vervelend voor alle oude met NX2 bewerkte NEF's natuurlijk.wil schreef:Even wat op andere forums gekeken. Nikon Duitsland heeft daar vragen beantwoord. NX2 gaat niet werken onder Lion. Er komt geen update. NX2 moet volledig herschreven worden om onder Lion te kunnen werken. Niet bekend wanneer NX3 komt. Zeer zeker niet dit jaar volgens Nikon Duitsland.
Dat lijkt me stug, want Rosetta is om PowerPC applicaties te laten werken op een Intel-gebaseerd systeem. Aangezien CaptureNX prima op Intel computers werkt lijkt het niet aannemelijk dat het een vertaalslag nodig heeft daarvoor. Overigens lees ik dat Rosetta al sinds OSX versie 10.6 niet meer standaard wordt geïnstalleerd terwijl CNX daar prima op draait.wil schreef:NX2 gebruikt nog rosetta
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
NX2 en Mac OS X Lion
Oudere versies van NX2 hadden Rosetta nodig tijdens de installatieprocedure maar de laatste paar versies zijn volledig Intel.
Als het waar is dat er geen NX2 gaat komen voor Lion is dat heel vervelend. Hopelijk snel NX3 dan...
Als het waar is dat er geen NX2 gaat komen voor Lion is dat heel vervelend. Hopelijk snel NX3 dan...
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
NX2 en Mac OS X Lion
Apple innoveert flink. Soms is het daarbij nodig compatibiliteit met oud spul los te laten. Ontwikkelaars krijgen ruim van te voren pre-releases om hun software te testen en geschikt te maken.flitslicht schreef:Toch is het een beetje raar om dit Nikon in de schoenen te schuiven... Waarom moeten allerlei bedrijven hun software volledig herschrijven als ze bij Apple een nieuwe versie van hun besturingssyteem maken? Lijkt dat ze dat bij Apple toch wat beter hadden kunnen aanpakken...
Herschrijven is meestal niet nodig. Meestal is met kleine ingrepen software geschikt te maken met nieuwe versies. Soms is dat zelfs niet nodig. Zie veel andere recente grafische software zoals van Adobe.
NX2 bevat kennelijk flink verouderde programma onderdelen. Kan je ook wel een beetje merken. Dan houdt het een keer op...
Kweenie, met Snow Leopard was precies hetzelfde aan de hand. Ik zou als ontwikkelaar ook een beetje de smoor in krijgen als je na iedere OS update je programma helemaal moet herschrijven.
Het enige programmaatje dat ik gemaakt heb (en nog zou willen gebruiken) en niet meer werkt komt nog uit het DOS tijdperk. En dat zou ik nog aan de praat kunnen krijgen met de XP-compatability mode, maar dan moet ik W7 Professional kopen ipv Home Premium. Verder werkt alles wat ik sinds de komst van Windows 95 heb gemaakt nog prima onder W7.
Het enige programmaatje dat ik gemaakt heb (en nog zou willen gebruiken) en niet meer werkt komt nog uit het DOS tijdperk. En dat zou ik nog aan de praat kunnen krijgen met de XP-compatability mode, maar dan moet ik W7 Professional kopen ipv Home Premium. Verder werkt alles wat ik sinds de komst van Windows 95 heb gemaakt nog prima onder W7.
-
- Clublid
Reactie van NPS.
Rustig afwachten tot Lion er is. Dat NX2 niet werkt omdat er rosetta onderdelen in zitten wordt al weer tegen gesproken op hetzelfde forum waar ik informatie gelezen had.
Nikon test alleen op release versies, nooit op beta versies.
Rustig afwachten tot Lion er is. Dat NX2 niet werkt omdat er rosetta onderdelen in zitten wordt al weer tegen gesproken op hetzelfde forum waar ik informatie gelezen had.
Nikon test alleen op release versies, nooit op beta versies.
- Corbr
- Forumlid
Als dat zo is, waren we nu nog in Basic aan het programmeren. Waarom verwachten we wel dat iedereen Windows volgt?Toch is het een beetje raar om dit Nikon in de schoenen te schuiven... Waarom moeten allerlei bedrijven hun software volledig herschrijven als ze bij Apple een nieuwe versie van hun besturingssyteem maken? Lijkt dat ze dat bij Apple toch wat beter hadden kunnen aanpakken...
Ik wacht nu in ieder geval wel even met Lion todat ik daarop ook NX2/3 kan draaien. Hopen maar dat dit snel gebeurt.
Cor
Nikon heeft zojuist antwoord gegeven dat ze willen gaan testen:
We zijn van plan de Macintosh-versies van de onderstaande toepassingen te testen op compatibiliteit met Mac OS X versie 10.7 (sommige oudere toepassingen worden niet getest). We zullen onze plannen voor volledige compatibiliteit bekendmaken nadat de tests zijn voltooid.
- Capture NX 2
- ViewNX 2
- Camera Control Pro 2
- WT-4 Setup Utility/Thumbnail Selector
- nik Color Efex Pro 3.0
- PC-PJ Transfer
We zijn niet van plan compatibiliteit te bieden voor de volgende toepassingen.
- Capture NX Ver. 1.x
- Camera Control Pro Ver. 1.x
- Nikon Capture series
- ViewNX Ver. 1.x
- Nikon Transfer Ver. 1.x
- PictureProject
- Nikon View series
- Nikon Scan series
- PictureProject COOLPIX Remote Control
- WT-3 Setup Utility
- Wireless Camera Setup Utility
- Wireless Connecting Utility
- nik Color Efex Pro 2.0
Daarnaast zijn we niet van plan compatibiliteit te bieden voor andere software of producten met een SCSI- of seriële aansluiting. Onze excuses voor eventueel ongemak dat hierdoor wordt veroorzaakt.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... Q1Slhsems=
We zijn van plan de Macintosh-versies van de onderstaande toepassingen te testen op compatibiliteit met Mac OS X versie 10.7 (sommige oudere toepassingen worden niet getest). We zullen onze plannen voor volledige compatibiliteit bekendmaken nadat de tests zijn voltooid.
- Capture NX 2
- ViewNX 2
- Camera Control Pro 2
- WT-4 Setup Utility/Thumbnail Selector
- nik Color Efex Pro 3.0
- PC-PJ Transfer
We zijn niet van plan compatibiliteit te bieden voor de volgende toepassingen.
- Capture NX Ver. 1.x
- Camera Control Pro Ver. 1.x
- Nikon Capture series
- ViewNX Ver. 1.x
- Nikon Transfer Ver. 1.x
- PictureProject
- Nikon View series
- Nikon Scan series
- PictureProject COOLPIX Remote Control
- WT-3 Setup Utility
- Wireless Camera Setup Utility
- Wireless Connecting Utility
- nik Color Efex Pro 2.0
Daarnaast zijn we niet van plan compatibiliteit te bieden voor andere software of producten met een SCSI- of seriële aansluiting. Onze excuses voor eventueel ongemak dat hierdoor wordt veroorzaakt.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... Q1Slhsems=
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Dit is natuurlijk veel te zwaar aangezet.flitslicht schreef: helemaal moet herschrijven.
Als een applicatie helemaal herschreven zou moeten worden dan is de basis waarschijnlijk niet goed en ik geloof niet dat dit bij CNX2 het geval is. Er zouden weinig bedrijven hun applicaties geschikt maken voor een OS waarbij een volledige herontwikkeling zou plaats moeten vinden. Dat dit de nodige gevolgen voor de OS leverancier zal hebben is evident....
Bij elke nieuwe OS versie, of dat nu van Microsoft is of van Apple, zullen aanpassingen gedaan moeten worden. Soms meer, soms minder. Vaak stellen leveranciers hiervoor tools ter beschikking en, ook al gememoreerd in dit draadje, hebben ontwikkelaars ruim voor de datum dat een OS "general available" is, de gelegenheid om te testen.
Advies: Wacht een tijdje, dan zijn de meeste en grootste bugs eruit en zijn er ongetwijfeld ervaringen te vinden van andere gebruikers.
-
- Clublid
Ik heb nu thuis Lion geinstalleerd en NX2 werkt. Ik wacht het nog even af voordat ik het op mijn werk installeer. Maar het ziet er naar uit dat er geen problemen zijn.
-
- Forumlid
En heb je het dan over CaptureNX2 (laatste versie 2.2.7) en/of ViewNX2 (laatste versie 2.1.1)...?wil schreef:Ik heb nu thuis Lion geinstalleerd en NX2 werkt. Ik wacht het nog even af voordat ik het op mijn werk installeer. Maar het ziet er naar uit dat er geen problemen zijn.