opslaan foto worden ze kleiner

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
nilix
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

opslaan foto worden ze kleiner

Bericht door nilix » wo jul 06 2011 8:19 pm

Hoi,

Ik heb een vraag wie weet raad?

Als ik een foto een jpg van 4,8 mb laad in nx2 van nikon of fotoshop om deze een klein beetje rechter te zetten en deze dan weer opsla.

Dan zie ik dat er nog maar 2,6 mb over is van de foto.

Gaat dit nu ten kosten van de kwaliteit van de foto??

Hoe kan ik dit voorkomen? of wat doe ik fout?

Ik heb gezocht op het forum maar kon niet zo een antwoord vinden.

Groetjes nilix
nikon D750

nikor 18-85 af-s
nikor 70-300
nikor 50mm af 1:1.8
nikor 60mm micro

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: opslaan foto worden ze kleiner

Bericht door gijs sandberg » wo jul 06 2011 8:59 pm

Beste N,

Volgens Bartjens is ieder verlies aan bits of bytes kwaliteitsverlies., zeker bij herhaald opslaan van JPG bestanden.
Check voor alle zekerheid de "save-as" JPG opties.
Voor meer advies, zie een Adobe PS forum

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

george013

Bericht door george013 » wo jul 06 2011 9:36 pm

Neem een JPG, open hem in Photoshop en schrijf hem weg als Save As(gok). Moet je een scherm tegenkomen wat betreft de kwaliteit. Zet deze op 60%(?) en schrijf hen 5 keer weg.
Laad de originele foto weer, herhaal het allemaal maar dan met kwaliteit 100%(?). En vergelijk dan de fotos onderling en met het origineel.
Elke keer als je een JPG wegschrijft vind er een compressieslag plaats obv de dan gewenste kwaliteit.
George

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo jul 06 2011 9:53 pm

Als je in jpg foto's maakt en je bewerkt de foto heb je altijd kwaliteit verlies. Dit is de eigenschap van Jpg. Deze word gebruikt omdat het formaat lekker klein is. Je kan dit voorkomen door in raw te schieten die kan je omzetten in tiff. Zo heb je geen verlies. Je kan ook als je de jpg voor het eerst gaat bewerken hem meteen opslaan in tiff. zo heb je min verlies. (let wel op bij opslaan dat je maximale kwaliteit wil hebben)

Maar als je de jpg 1 x bewerkt en daarna niet meer, dan is het verlies te verwaarlozen vind ik persoonlijk. Probeer het gewoon. Maak een kopie van het orgineel en bewerk 1 van de twee en sla hem opnieuw op. Daarna op 100% de foto's vergelijken met elkaar. Onthou wel dat we meestal niet heel veel doen met de foto's en meestal alleen op de pc en/of afdrukken tot max 20x30 formaat. dan is het minimaal wat je verliest. Sommige mensen gaan dan op 400% zitten kijken en dan zeuren over dat de blaatjes in de boom iets minder eruit zien.

george013

Bericht door george013 » wo jul 06 2011 10:00 pm

Het bewerken is niet van belang. Het opslaan, daar vind een compressieslag plaats van zeg maar je beeldscherm en gebaseerd op de gewenste compressie, tegenwoordig kwaliteit.
George

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo jul 06 2011 10:02 pm

gijs sandberg schreef:Beste N,

Volgens Bartjens is ieder verlies aan bits of bytes kwaliteitsverlies., zeker bij herhaald opslaan van JPG bestanden.
Check voor alle zekerheid de "save-as" JPG opties.
Voor meer advies, zie een Adobe PS forum

Groeten, GIjs
Dan moet iemand Bartjens eens vertellen dat er lossless compressie bestaat.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”