Size does matter (?). 21,5 of 27 inch iMac?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
iJoost

Re: Size does matter (?). 21,5 of 27 inch iMac?

Bericht door iJoost » wo jul 06 2011 7:42 pm

Mijn 27" komt morgen. ;-)

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door IAMsterdam » wo jul 06 2011 7:43 pm

iJoost schreef:Mijn 27" komt morgen. ;-)
Geweldig, mooi op tijd om een mooie foto voor mij te maken van je setup en je eerste ervaringen te delen :P
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Niels » wo jul 06 2011 7:44 pm

Jij gaat lol hebben, veel plezier :wink:
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

iJoost

Bericht door iJoost » do jul 07 2011 7:51 am

IAMsterdam schreef:
Geweldig, mooi op tijd om een mooie foto voor mij te maken van je setup en je eerste ervaringen te delen :P
Setup? Beeldscherm rechtop en toetsenbord en muis ervoor.
Ervaringen? Nou net als altijd natuurlijk, werkt gewoon.
Daar valt wat mij betreft heel weinig over te vertellen of aan te laten zien.

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » do jul 07 2011 9:19 am

Ik heb ze beide, mijn vrouwtje heeft de 21,5" en ik de 27".
Beide staan ze tegenover elkaar op een grote tafel, de noodzakelijke werkafstand valt wel mee, alleen zie ik door de afmeting Yvonne niet meer zitten :D .
Wel moet je een beetje met de helderheid uitkijken, het beeld is n.l. erg helder maar is goed in te stellen.
Als je de ruimte hebt zou ik voor de 27'' kiezen.

Suc6 met je beslissing.

Gr. John.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 07 2011 9:50 am

Vind je voor fotobewerking het glanzende scherm geen nadeel?

iJoost

Bericht door iJoost » do jul 07 2011 11:53 pm

Skippy schreef:
Nee, daar heb ik eigenlijk helemaal geen last van. Mijn vorige (een 24") had ook een glanzend scherm (bij die daar weer voor kon je nog voor mat kiezen maar dat kon bij de 24" al niet meer). Ik denk dat het helpt dat die schermen erg helder en contrastrijk zijn. En ik ben er sowieso ook wel voorstander van om even na te denken hoe je 'm neerzet. Een raam op het zuiden in je rug is ook bij een mat scherm niet zo'n goed idee.

Maar in de samenvatting. Wel zorgen over gemaakt destijds maar inmiddels drie jaar lang naar volle tevredenheid gebruikt zonder ook maar een keer last van spiegelingen gehad te hebben. 'T zijn in de praktijk geweldige schermen. Even kalibreren en je hebt een stuk gereedschap om u tegen te zeggen.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jul 08 2011 8:43 am

iJoost schreef:
Skippy schreef:
Nee, daar heb ik eigenlijk helemaal geen last van. Mijn vorige (een 24") had ook een glanzend scherm (bij die daar weer voor kon je nog voor mat kiezen maar dat kon bij de 24" al niet meer). Ik denk dat het helpt dat die schermen erg helder en contrastrijk zijn. En ik ben er sowieso ook wel voorstander van om even na te denken hoe je 'm neerzet. Een raam op het zuiden in je rug is ook bij een mat scherm niet zo'n goed idee.

Maar in de samenvatting. Wel zorgen over gemaakt destijds maar inmiddels drie jaar lang naar volle tevredenheid gebruikt zonder ook maar een keer last van spiegelingen gehad te hebben. 'T zijn in de praktijk geweldige schermen. Even kalibreren en je hebt een stuk gereedschap om u tegen te zeggen.
Dank je. Ik bewerk in een kamer met 1 raam waar de zonwering altijd gesloten is dus geen last van reflecties. Juist de (overmatige) helderheid en contrast van een glanzend Apple-scherm is lastig vind ik. Als ik op mijn MacBook Pro bewerk en ik kijk de foto's later terug op mijn nu nog Samsung scherm ( beide gecalibreerd) zit er toch een groot verschil juist in die helderheid en contrast. Ik ga eens rustig een paar uur naar een Apple en Eizo-scherm kijken met eigen fotomateriaal.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » vr jul 08 2011 9:11 am

Ik heb ook de 27" (Wel de oudere 2009 versie, dus nog geen I5 processor) en vind het glazende scherm ook niet hinderlijk, sterker nog, ik vind het een heerlijk scherm. Ik heb uitsluitend een raam achter het scherm en deze is bijna altijd geblindeerd. Niet omdat dat beter werkt, maar omdat er al 6 keer bij mij is ingebroken en dan ga je je spulletjes wel een beetje uit het zicht houden.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

gverhoef
Forumlid
Forumlid

Bericht door gverhoef » vr jul 08 2011 10:31 am

Wellicht is dit helemaal geen optie bij een Mac of vind je het uberhaupt niets, maar ik werk op mijn windows computer al jaren met twee schermen naast elkaar (aangesloten op een videokaart met twee dvi of vga connecties). Bevalt me uitstekend en is flecibeler dan éém groot scherm. Momenteel: één 24" samsung led en een 22" LG lcd scherm.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jul 08 2011 11:53 am

flippie17 schreef:Ik heb ook de 27" (Wel de oudere 2009 versie, dus nog geen I5 processor) en vind het glazende scherm ook niet hinderlijk, sterker nog, ik vind het een heerlijk scherm
Op een glanzend Mac-scherm ziet alles er gelikt uit maar wat mij betreft gaat het er niet om of het een heerlijk scherm is maar of ik er foto's optimaal op kan bewerken. Heerlijk hoeft niet eerlijk te zijn :wink:
De algemene opinie is toch wel dat voor echt serieuze fotobewerking een mat scherm de voorkeur heeft. Uitzonderingen (bijv. iJoost) daargelaten natuurlijk.

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr jul 08 2011 12:15 pm

Skippy schreef:Op een glanzend Mac-scherm ziet alles er gelikt uit maar wat mij betreft gaat het er niet om of het een heerlijk scherm is maar of ik er foto's optimaal op kan bewerken. Heerlijk hoeft niet eerlijk te zijn :wink:
Als je optimaal foto's wilt bewerken moet je niet een gewoon LED scherm nemen omdat die maar een beperkte kleurruimte hebben door de LED verlichting. Wil je goed met Adobe RGB werken dan heb je de duurdere RGB LED of de oudere CCFL verlichting nodig.

Volgens deze link (tweede alinea onder het overzicht) hebben de iMacs (althans in 2010) ook een LED scherm met 72% Adobe RGB en dat geldt dan mogelijk ook voor de Cinema Display:
http://www.anandtech.com/show/2922

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jul 08 2011 12:21 pm

flitslicht schreef:
Skippy schreef:Op een glanzend Mac-scherm ziet alles er gelikt uit maar wat mij betreft gaat het er niet om of het een heerlijk scherm is maar of ik er foto's optimaal op kan bewerken. Heerlijk hoeft niet eerlijk te zijn :wink:
Als je optimaal foto's wilt bewerken moet je niet een gewoon LED scherm nemen omdat die maar een beperkte kleurruimte hebben door de LED verlichting. Wil je goed met Adobe RGB werken dan heb je de duurdere RGB LED of de oudere CCFL verlichting nodig.

Volgens deze link (tweede alinea onder het overzicht) hebben de iMacs (althans in 2010) ook een LED scherm met 72% Adobe RGB en dat geldt dan mogelijk ook voor de Cinema Display:
http://www.anandtech.com/show/2922
Ik wil inderdaad in AdobeRGB gaan werken op een scherm dat een groot deel van het AdobeRGB bereik weergeeft. Dus dit aspect speelt zeker mee.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » vr jul 08 2011 12:32 pm

Ik heb dat 27" scherm van Dell naast mijn 27" iMac staan. De eerste 30 minuten heb je geen idee wat je met al dat oppervlak aan moet (5120x1440 pixels :shock: ). Daarna blijkt dat je dat oppervlak ook al weer snel gewend bent.
Ik gebruik dat Dell scherm overigens ook voor mijn zakelijke werkplek (via DVI) en als scherm voor mijn PS3 (via HDMI).
Waar je wel op moet letten is dat de Apple kabels niet standaard op dat scherm werken. Zeker als je de volledige resolutie wil. Ik kreeg die alleen maar aan de praat via de DisplayPort interface (-tig DVI kabels geprobeert en HDMI gaat blijkbaar maar tot 1080p). Dat betekent dat je een verloopje nodig hebt van miniDisplayPort naar DisplayPort nodig hebt.

Ik wil nooit meer kleiner.

Oh ja, wel 1 nadeel; mijn oude Dell had nog een CF card reader aan de zijkant zitten. Deze slikt alles, BEHALVE CF..... :cry:
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr jul 08 2011 12:40 pm

IMO is deze de beste keus:
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-102983

Je kan ook de professionele versie kopen:
http://www.cameranu.nl/nl/Monitor-en-Be ... 14_149444/

Dat is in principe hetzelfde scherm, al worden door NEC de beste uit de productie hiervoor uitgezocht (naar ik meen ook geen-dode-pixel-garantie) en wordt de Spectraview software meegeleverd. Die kan je in Europa niet los kopen, wel in de USA voor (meen ik) $89. Met deze software kan je de hardwarematige 14 bit LUT tabel van de monitor kalibreren, dus als je de goedkopere uit de eerste link koopt en de losse software lukt dat ook. Schermen als die van de iMac hebben een 8 bit LUT die niet te kalibreren is.

Een leuk detail van de NEC is dat er een KVM switch in zit zodat je met één muis en toetsenbord twee computers kan bedienen die tegelijk op het scherm zijn aangesloten.

Wil je het wat goedkoper houden dan kan je aan een EIZO (de goedkopere hiervan hebben een PVA scherm) denken of aan de Dell U2711:
http://tweakers.net/pricewatch/253713/d ... u2711.html. Die hebben voor zover ik weet een 10 bit LUT die niet te kalibreren is maar wel 98% Adobe RGB gamut.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”