Jouw singleshot van de week - max. 1 per week [verzamel]

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Jouw singleshot van de week [VERZAMEL] max. 1 per week

Bericht door Patrick » ma jul 04 2011 2:01 am

Ik ben zondag bij de Marinedagen in Den Helder geweest. Bekend werk; het was niet mijn eerste keer. Maar het blijft een leuk evenement om elke zoveel jaar heel te gaan. Zeker nu de kids wat groter zijn valt er voor hun ook van alles te zien en beleven. Ik ben natuurlijk weer thuisgekomen met een paar honderd foto's. Zeker vliegende helikopters en zo kan je beter in series schieten zodat je de beste er beter uit kunt halen, en dan loopt het natuurlijk snel op met een rappe camera.

Deze foto pik ik even uit de vangst. Hij was leuk om te maken en toen ik hem gemaakt had wist ik direct dat het een leuke foto was. Dus bij deze.

Later vast nog wel een keer wat meer van deze leuke dag.

Afbeelding

Zo, nu nog wat aftersun op m'n hoofd smeren en naar bed. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

foxalert
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door foxalert » di jul 05 2011 6:56 pm

Johan1025 schreef:'K BLIJF ER MAAR NAAR KIJKEN...................................... en weet niet waarom
1
Afbeelding
Ik ook niet ;)

geerttt

Bericht door geerttt » di jul 05 2011 7:23 pm

Kon meteen de bokeh van me nieuwe lens ( 35mm 1.8 ) even testen :mrgreen:
Afbeelding

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door vulture » do jul 07 2011 5:26 pm

JacTrum
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » do jul 07 2011 5:33 pm

Lastig. Het zicht is mooi, de wolken zijn mooi, de gebouwen staan recht, maar de horizon is dat niet.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

vulture
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door vulture » do jul 07 2011 5:35 pm

JacTrum schreef:Lastig. Het zicht is mooi, de wolken zijn mooi, de gebouwen staan recht, maar de horizon is dat niet.
Kniesoor :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jul 07 2011 6:51 pm

@Vulture:

Doet me erg denken aan een foto die ik gemaakt heb in 2006: http://d70.nl/d/14944-2/DSC9157.jpg (te groot om direct te plaatsen hier). Zelfde plek. ;-)

Ik vond de foto met die "hekjes" overigens beter werken: http://d70.nl/d/14941-2/PP_2006_04_17_16_04_39.jpg
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

vulture
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door vulture » do jul 07 2011 7:16 pm

@Patrick heb dezelfde foto als jij gemaakt! Die heb ik echter niet geplaats. Vond de boei Centraler wat mooier (Smaak) Die hekjes heb ik niet gezien! Overigens mag jouw foto er ook wezen!

Myriad

Bericht door Myriad » do jul 07 2011 9:34 pm

JacTrum schreef:... de gebouwen staan recht ...
Echt niet! Je maakt zeker een grapje :o Ze staan bijna allemaal scheef! Kijk nog eens scherp naar de gele wolkenkrabber links en daarna naar die rode rechts van het midden.
Zeker in die rode zou ik weigeren te wonen c.q. werken. Lijkt de toren van Pisa wel.

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » do jul 07 2011 10:07 pm

Waar het natuurlijk om gaat is dat we van elkaars foto's leren! Hoe komt het nou dat de foto van Vulture scheef staat en die van Patrick niet? (Hij lijkt inderdaad van dezelfde plaats te zijn gemaakt) Vulture heeft een grotere hoek gebruikt, da's zeker. Maar de gebouwen lijken ook een beetje scheef te staan ten opzichte van elkaar, want wanneer je de flats in het midden recht zou zetten komt dat hele gele gebouw links scheef te staan. Kan het vertekening in het objectief zijn Vulture? Ik zeg dat niet om te pesten, maar uit pure nieuwsgierigheid. Wie het weet mag het zeggen.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jul 07 2011 10:18 pm

JacTrum schreef:Waar het natuurlijk om gaat is dat we van elkaars foto's leren! Hoe komt het nou dat de foto van Vulture scheef staat en die van Patrick niet? (Hij lijkt inderdaad van dezelfde plaats te zijn gemaakt) Vulture heeft een grotere hoek gebruikt, da's zeker. Maar de gebouwen lijken ook een beetje scheef te staan ten opzichte van elkaar, want wanneer je de flats in het midden recht zou zetten komt dat hele gele gebouw links scheef te staan. Kan het vertekening in het objectief zijn Vulture? Ik zeg dat niet om te pesten, maar uit pure nieuwsgierigheid. Wie het weet mag het zeggen.
Dat is inderdaad wel apart. Meestal krijg ik te horen dat mijn foto's niet recht staan.... waarna ze na nameten dat wel blijken te zijn. :lol:

Tja, meer groothoek, meer vertekening. Dan staat er al snel van alles scheef.

Myriad

Bericht door Myriad » do jul 07 2011 10:20 pm

Hij is wel goed te krijgen hoor (ik heb dat ter controle gedaan ...) met het freeware tool ShiftN; :wink:
Probeer eens een shift van 0.1 (doordat de camera iets gekanteld (naar boven/beneden?)) was en een rotation (dus camera scheef naar rechts gehouden) van -2
(en crop de ontstane witte randen eraf of vul ze op).
De knik is optisch bedrog en komt door de kromming van het brugdek.
Laatst gewijzigd door Myriad op vr jul 08 2011 7:29 am, 3 keer totaal gewijzigd.

NIKON-187
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door NIKON-187 » vr jul 08 2011 2:59 am

Op zich wel een mooie foto idd.
Alleen hij kijkt heel raar, links staan de gebouwen recht maar de rechterkant is uit het lood.
Lijkt wel alsof er een knikje in de foto zit.

greetz Sander
Nikon D300 + SB700
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za jul 09 2011 4:45 am

De foto van Patrick gemaakt is gemaakt op 25mm met DX, maar met de horizon in het midden, dus al bij al weinig perspectivische vertekening. Vulture heefty waarschijnlijk met een kleinere brandpuntsafstand geschoten én met de horizon lager dan het midden, waardoor je een perspectivische vertekening oproept . Hij heeft de gebouwen recht willen houden maar daarbij alleen gelet op de meest linkse gebouwen. Omdat die door de lagere horizon vertekend waren, werden zowel de horizon scheefgetrokken en de gebouwen verder naar rechts nóg meer vertekend.
Eigenlijk denk ik dat Vulture een 12mm objectief o.i.d. heeft gebruikt en dat het getoonde beeld een crop is, maar niet uit het midden.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

vulture
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door vulture » za jul 09 2011 6:01 am

JaapV schreef:De foto van Patrick gemaakt is gemaakt op 25mm met DX, maar met de horizon in het midden, dus al bij al weinig perspectivische vertekening. Vulture heefty waarschijnlijk met een kleinere brandpuntsafstand geschoten én met de horizon lager dan het midden, waardoor je een perspectivische vertekening oproept . Hij heeft de gebouwen recht willen houden maar daarbij alleen gelet op de meest linkse gebouwen. Omdat die door de lagere horizon vertekend waren, werden zowel de horizon scheefgetrokken en de gebouwen verder naar rechts nóg meer vertekend.
Eigenlijk denk ik dat Vulture een 12mm objectief o.i.d. heeft gebruikt en dat het getoonde beeld een crop is, maar niet uit het midden.

Eerste bewering klopt. Heb biij het maken van de foto gekeken of de gebouwen aan de linkerkant recht stonden. Dat had ik idd beter niet kunnen doen!

Foto is gemaak t op 17 MM met de D700. Lens de 17-55MM 2.8. Foto's is geen crop.

Foto's trek ik meestal recht met PT lens. dat gaat neestal goed , echter bij deze niet. trek je het een recht dan wordt het ander scheef en bovendien verlies ik dan te veel aan de zijkanten van de compositie waardoor ik te veel moet croppen!

Plaats reactie

Terug naar “Overig”