JaapV schreef:De foto van Patrick gemaakt is gemaakt op 25mm met DX, maar met de horizon in het midden, dus al bij al weinig perspectivische vertekening. Vulture heefty waarschijnlijk met een kleinere brandpuntsafstand geschoten én met de horizon lager dan het midden, waardoor je een perspectivische vertekening oproept . Hij heeft de gebouwen recht willen houden maar daarbij alleen gelet op de meest linkse gebouwen. Omdat die door de lagere horizon vertekend waren, werden zowel de horizon scheefgetrokken en de gebouwen verder naar rechts nóg meer vertekend.
Eigenlijk denk ik dat Vulture een 12mm objectief o.i.d. heeft gebruikt en dat het getoonde beeld een crop is, maar niet uit het midden.
Eerste bewering klopt. Heb biij het maken van de foto gekeken of de gebouwen aan de linkerkant recht stonden. Dat had ik idd beter niet kunnen doen!
Foto is gemaak t op 17 MM met de D700. Lens de 17-55MM 2.8. Foto's is geen crop.
Foto's trek ik meestal recht met PT lens. dat gaat neestal goed , echter bij deze niet. trek je het een recht dan wordt het ander scheef en bovendien verlies ik dan te veel aan de zijkanten van de compositie waardoor ik te veel moet croppen!