Vorige week een serie geschoten van erg veel foto's van een knuffelpoli.
Alles in NEF, aangezien ik invulflits gebruikte bij een gele hoofdverlichting.
Met witbalans gemaakt met de grijskaart zonder flits, bleek alles met flits te blauw, (logisch dus), maar na wat uitproberen kwam ik erop uit dat ik alles bij 3000K (handmatig) zou maken.
Thuisgekomen bleek dat ook op het grote scherm een juiste keuze en was er slechts minimale correctie nodig.
Van alle foto's was de witbalans in Camera RAW (laatste versie voor de D700) echte 3100K ipv 3000K.
Ook bij controle stond de camera nog steeds op 3000. Nu maakt dat getal natuurlijk niet veel uit, als de foto's maar goed zijn, maar toch.....
iemand een idee hoe dat komt?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Robert
afwijkingen in Kelvin
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: afwijkingen in Kelvin
Wat is nu de vraag? Dat 3000 Kelvin 3100 kan zijn?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Wat de vraag is weet ik niet, maar het antwoord is in ieder geval dat ACR geen weet heeft van de instellingen in de NEF en de kleurtemperatuur gokt op basis van een algoritme.
- Robert53
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
sorry voor de wat late reactie.
mijn vraag was dus oorspronkelijk:
hoe kan het dat ACR bij de witbalans uitgaat van 3100K bij het inladen van de foto, terwijl de foto was gemaakt met 3000K.
Ik ging ervan uit dan de witbalans wel op de een of andere manier in de NEF foto (EXIF oid) zou zijn bijgesloten, hoewel ik alleen kan lezen in de EXIF dat de instelling handmatig was.
En dat ACR dat niet berekent, maar uitleest.
Als ACR het dus berekent op basis van een algoritme zijn afwijkingen tov de instellingen dus niet meer vreemd.
Maar waarom staat de witbalans niet gewoon gespecificeerd in de EXIF zoals de meeste andere instellingen?
Groet, Robert
mijn vraag was dus oorspronkelijk:
hoe kan het dat ACR bij de witbalans uitgaat van 3100K bij het inladen van de foto, terwijl de foto was gemaakt met 3000K.
Ik ging ervan uit dan de witbalans wel op de een of andere manier in de NEF foto (EXIF oid) zou zijn bijgesloten, hoewel ik alleen kan lezen in de EXIF dat de instelling handmatig was.
En dat ACR dat niet berekent, maar uitleest.
Als ACR het dus berekent op basis van een algoritme zijn afwijkingen tov de instellingen dus niet meer vreemd.
Maar waarom staat de witbalans niet gewoon gespecificeerd in de EXIF zoals de meeste andere instellingen?
Groet, Robert
Laatst gewijzigd door Robert53 op do jul 07 2011 9:01 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Het antwoord is dus intussen gegeven.