Iemand vroeg of ik hier iets over wilde vertellen. Bij deze, al ben ik er zelf nog maar net mee bezig.
Wat je doet is een Color Checker Passport kopen, bijvoorbeeld hier (goedkoopst): http://www.fotobooms.nl/detail/0/733/0/ ... sport.html en dan met behulp van de kleurkaarten cameraprofielen maken die de kleuren die uit de camera komen vertalen naar de kleuren die in het onderwerp echt aanwezig waren; iedere camera toont de kleuren iets anders en niet geheel natuurgetrouw en de bedoeling is dat op deze manier op te lossen. Dit lukt alleen met Adobe produkten als Camera RAW (CS5) en Lightroom.
Het idee is dat je de kleurkaartjes fotografeert onder dezelfde lichtomstandigheden als in de fotosessie. Voor speciale omstandigheden moet je steeds een aparte foto hiervoor maken, maar bijvoorbeeld zonlicht/flits hoef je maar een keer te doen en kan je steeds opnieuw gebruiken. Een kleurprofiel geldt voor een bepaalde camera.
Deze NEF foto zet je mbv Camera RAW om in een .DNG bestand en dan laad (sleep) je deze in de speciale 'ColorChecker Camera Calibration' software die je hier kan downloaden: http://xritephoto.com/ph_product_overvi ... wareID=986. Als de software automatisch de kleurtjes heeft gevonden druk je op 'Create Profile' en wordt het profiel toegevoegd aan je Adobe software en kan je het kiezen ipv de 'Adobe Standaard', 'Camera Neutral', 'Camera Landscape' etc profielen (in Nikon termen heten dit 'Picture Controls').
Je ziet als je het profiel kiest de kleuren veranderen, in mijn ervaring vooral blauwtinten, maar ook andere.
Als je het wilt proberen kan je hier een D700 voorbeeld .DNG bestand downloaden (ongeveer 11MB, blijft max een week staan) dat ik gemaakt heb met flits, de D700 en een 85mm f/1.4G lens. Je kan hiermee een profiel maken dat bruikbaar is voor foto's met flitslicht en zonlicht, aangzien flitslicht bijna dezelfde kleurtemperatuur heeft als zonlicht. In principe heeft elke lens ook een eigen kleur, dus kleine afwijkingen kunnen optreden bij gebruik van een andere lens. Foto's gemaakt met een andere camera dan de D700 kan je hiermee niet 'profileren'.
Ten slotte kan je ook nog 'dual' profielen maken, bijvoorbeeld met een NEF genomen in blauw schaduwlicht (6500K) en lamplicht (2800K). Een dergelijk profiel zou je ook in met de tussenliggende waarden succesvol in moeten kunnen zetten volgens Xrite: http://www.xritephoto.com/support_doc.a ... ortID=4987
Als je het probeert laat hier dan even weten hoe het bevalt. Succes.
Xrite Color Checker Passport
Re: Xrite Color Checker Passport
Hier een voorbeeld als gif animatie (kleuren zijn dus geïndexeerd, niet zo'n heel goed idee als je het over kleur hebt, maar het laat wel duidelijk het globale verschil zien).
De ene is met ViewNX en de 'Portret' Picture Control omgezet zonder verdere wijzigingen, de ander met Camera Raw, het D700 Xrite profiel en het Adobe lensprofiel van de 85G (heeft oa de vignettering weggehaald). Bij deze laatste heb ik ook de verzadiging van het rood wat teruggedraaid, want dat vond ik wat te gortig in het gezicht.
Je ziet een duidelijk verschil, welke beter is...

De ene is met ViewNX en de 'Portret' Picture Control omgezet zonder verdere wijzigingen, de ander met Camera Raw, het D700 Xrite profiel en het Adobe lensprofiel van de 85G (heeft oa de vignettering weggehaald). Bij deze laatste heb ik ook de verzadiging van het rood wat teruggedraaid, want dat vond ik wat te gortig in het gezicht.
Je ziet een duidelijk verschil, welke beter is...