Scherpstel punt

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
amjsch
Forumlid
Forumlid

Scherpstel punt

Bericht door amjsch » vr jul 08 2011 10:24 pm

Beste mensen,

Sinds kort heb ik een D700 en ben bezig geweest om de lensen te controleren op eventuele FF en BF mbv een focuskaart. Wat mij opviel bij het bekijken van de opnamen in Capture NX en View NX is dat het scherpstelpunt dat daar wordt aangeven afwijkt van het punt waarop ik heb scherp gesteld. Ik heb de nieuwe 24-120 mm F4 VRII. Bij een afstand van ongeveer 50 cm is de afwijking ongeveer 15 mm schuin links naar boven. Naarmate ik uitzoom naar de 120 mm en de camera op een afstand zet van ongeveer 1m wordt de afwijking kleiner. Dit gelt ook voor de 17-55 mm F2.8 die ik (nog) heb. Het scherstelpunt op de camera staat exact in het midden, en heb 9 velden geselecteerd. Ik heb de indruk dat het een onjuiste afstelling/afwijking in de camera is. Zijn er mensen die dit ook wel eens gecontroleerd hebben?
Bij voorbaat alvast hartelijk dank voor het meedenken

Groetjes Fons

george013

Re: Scherpstel punt

Bericht door george013 » vr jul 08 2011 10:50 pm

Wat heeft het feit dat je 9 velden hebt geselecteerd hier mee te maken?

George

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » vr jul 08 2011 10:58 pm

Hallo George,

Ik denk dat het daar niets of weinig mee te maken heeft maar heb geprobeert zoveel mogelijk gegevens te geven.

MvG

Fons

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jul 09 2011 2:32 am

amjsch schreef:Het scherstelpunt op de camera staat exact in het midden, en heb 9 velden geselecteerd.
Hoe bedoel je dat. Heb je 9 velden gekoppeld, en gebruik je die als zijnde "Dynamisch AF-veld" (blz. 285 van de handleiding).
Of gebruik je minder scherpstelvelden, 11 om precies te zijn, inplaats van 51(blz. 289 van de handleiding).

Zet de camera op 51 veldjes, en kies alleen het middelste scherpstelveldje om op scherp te stellen voor je test. Gebruik verder geen "Dynamisch AF-veld".
Vriendelijke groet, Léon Obers

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » za jul 09 2011 5:01 pm

Hallo Léon,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik ga vanavond weer even wat testen doen, en kom er daara weer even op terug.

MvG
Fons

iJoost

Bericht door iJoost » za jul 09 2011 6:50 pm

Volgens ByThom zitten de werkelijke scherpstelpunten trouwens niet exact waar de markeringen op het matglas staat en hebben zelfs niet dezelfde grootte.

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » zo jul 10 2011 7:23 pm

Beste George en iJoost,

De camera ingesteld zoals je adviseerde op 51 veldjes en alleen het middelste scherpstelveldje geselecteerd en geen Dynamisch AF-veld gebruikt. Ik heb bij de test, ook de vorige testen, de camera op statief geplaatst. en met de afstandbediening de opname gemaakt. Helaas blijft hij in Capture NX en View NX het aangegeven punt waarop is scherpgesteld ongeveer 1,5 cm schuin links naar boven aangeven. Zoals ik al aangegeven had, wordt deze afwijking kleiner naarmate ik uizoom naar 120 mm. Wanneer ik de camera 90 graden draai, dus staand, draait de afwijking ook mee, en wordt dan schuin rechts naar boven.
Deze afwijking lijkt mij, vooral bij macrofotografie wat ik tzt ook wil gaan doen, er lastig.

iJoost schreef dat volgens ByThom de werkelijke scherpstelpunten niet exact zijn waar het op het matglas wordt aangegeven. Maar hoe groot is deze afwijking dan?

Met vriendelijke groet
Fons

iJoost

Bericht door iJoost » zo jul 10 2011 7:32 pm

amjsch schreef:iJoost schreef dat volgens ByThom de werkelijke scherpstelpunten niet exact zijn waar het op het matglas wordt aangegeven. Maar hoe groot is deze afwijking dan?
Geen idee. Het betekent domweg dat je het matglas als niet meer dan een indicatie moet beschouwen. Hetzelfde zal wel gelden voor wat de software dan vervolgens aangeeft. Maar ik begrijp niet zo goed waarom dat een probleem zou zijn. Het eerste lijkt me nog het "ergst". Maar wat maakt het uit waar de software achteraf de scherpstelpunten laat zien? Hij heeft gewoon de scherpstel-sensoren gebruikt en die zitten echt niet ineens op een andere plek of zo.

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » zo jul 10 2011 9:52 pm

Beste iJoost,

Ik ben het met je eens dat als het zo is dat de software niet de juiste plaats van scherpstellen aangeeft dat geen zou probleem zijn. Ook ben ik het met je eens dat de scherpstelsensoren niet ineens op een andere plaats zitten. Toch weer even wat testen gedaan met de focuschart. (http://FocusTest" onclick="window.open(this.href);return false; Chart.com). Op pagina 9 staat hierover een beschrijving en op pagina 19 een vertikale zwarte balk op een witte achtergrond omte testen.
Wanneer ik de camera zodanig naar links draai dat het scherpstelveld op het matglas 0,5 cm naast de balk staat hij niet meer schepstelt. Dat zou goed zijn. Maar ......... draai ik de camera naar rechts, dan blijkt dat hij scherp blijft stellen tot ongeveer 2 cm naast de balk. Hierin zit dus duidelijk een verschil. En dat is dezelfde afstand die ik eerder gemeten heb met de software. Ik heb ergens gelezen, waar weet ik helaas niet meer, dat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn, een niet correcte afstelling van de autofocus hulpspiegel (????????), de spiegel of het matglas. Dus toch maar even terug ermee denk ik. Mocht ik hierover meer weten laat ik het nog even horen!

Met vriendelijke groet
Fons

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » zo jul 10 2011 10:21 pm

Bij mij en bij een kennis geeft viewnx ook de scherpstelpunten op een verkeerde plaats....maar lekker belangrijk. Als de foto goed is maak het mij niet uit waar hij hem aangeeft toch.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » zo jul 10 2011 10:31 pm

Beste iefie,

Met het laatste ben ik het helemaal met je eens. Maar met mijn laatste test, zoals hierboven beschreven, blijkt dat het punt waarop hij scherp stelt ongeveer 2 cm er naast zit dan op het matglas wordt weergegeven. Er zijn situaties waar dat niet goed kan gaan, bij voorbeeld opmame op korte afstand dan kan hij op een vekeerd punt scherpstellen, vooral bij macro-opnane's zal dat fout gaan.

Met vriendelijke groet
Fons

george013

Bericht door george013 » ma jul 11 2011 12:16 am

Is mij niet duidelijk waar je het over hebt. Ligt de weergave van het scherpstelpunt ergens anders, of het scherpstelpunt zelf? Als je het over dat hulpvierkantje hebt, dan kun je het vergeten, koop je niets voor.
Je maakt een foto van een focuskaart. Dan kijk je toch naar de foto ipv deze nonsens "hulpmiddelen"?
George

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » ma jul 11 2011 12:33 am

Beste George,

Met de laatste test die ik hierboven beschreven heb met alleen een zwarte vertikale balk uitgevoerd blijkt duidelijk dat het punt waarop de camera scherp stelt ongeveer 1,5 á 2 cm verschoven te liggen dan wat er in het vierkantje op het matglas aangegeven wordt. En dat klopt met de plaats die met Capture NX en View NX aangegeven wordt. Als gebleken was dat de software het niet goed weergeeft zou ik dat geen probleem vinden, maar helaas!

Met vriendelijke groet
Fons

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 11 2011 1:46 am

amjsch schreef:Toch weer even wat testen gedaan met de focuschart. ( http://focustestchart.com" onclick="window.open(this.href);return false; ). Op pagina 9 staat hierover een beschrijving en op pagina 19 een vertikale zwarte balk op een witte achtergrond omte testen.
Wanneer ik de camera zodanig naar links draai dat het scherpstelveld op het matglas 0,5 cm naast de balk staat hij niet meer schepstelt. Dat zou goed zijn. Maar ......... draai ik de camera naar rechts, dan blijkt dat hij scherp blijft stellen tot ongeveer 2 cm naast de balk. Hierin zit dus duidelijk een verschil.
Gebruik de testkaart op een wijze zoals die bedoeld is om te gebruiken.
Zoek niet naar de grenzen van het scherpstelveld door je camera te draaien waar wel of niet wordt scherp gesteld, maar plaats je scherpstelpunt "vol" op het punt waarop je wilt scherpstellen. Dat is de tekst in het midden van die zwarte balk.
Precies zoals het in de uitleg wordt beschreven.

Bij die focus testkaart is juist een zwarte balk gebruikt met erboven en eronder een wit vlak, zodat een eventueel verschil als zijnde parallax tussen het werkelijke meetveldje en de weergave daarmee wordt opgeheven binnen een scherpstelling.
Er moet een duidelijk contrast zijn op delen waarop je wilt scherp stellen. Dat wordt bewerkstelligt juist door de tekst "Focus here" op die zwarte balk. Binnen deze details bevindt zich voldoende mate aan contrast in zowel verticale als horizontale richting omdat letters zowel verticale als horizontale rondingen hebben.

Erboven en eronder is "wit". Daar kan een scherpstelsensor niets mee, omdat er niet kan worden scherp gesteld op een wit effen vlak.
Automatisch wordt dan het deel gekozen wat zich binnen het scherpstelveld bevindt wat wel voldoende contrast heeft om op scherp te stellen, dus de tekst in die zwarte balk. Dat het scherpstelveld daar misschien nog een centimeter boven of onder kijkt is niet relevant voor de scherpstelling, omdat het daar "wit" is. Of de scherpstelsensor nog ietsje verder links of rechts van die tekst "Focus here" naar alleen het zwart kijkt op die zwarte balk is ook niet relevant.

Overigens het een en ander met betrekking tot die parallax verschillen is duidelijk uitgelegd in de beschrijving van die testkaart.
Vriendelijke groet, Léon Obers

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » wo jul 13 2011 10:57 pm

Beste Léon,

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg. De beschrijving op de focuskaart had ik gelezen en is duidelijk.
Als ik het goed begrijp heb jij het alleen over dat deel van de kaart waarmee je eventuele front- en backfocus kan meten en corrigeren. Het gebruik hiervan is zoals jij ook schrijft duidelijk, en met eventuele kleine afwijkingen van het scherpstelpunt niet van belang. Maar met mijn laatste test, zoals ik aan iJoost schreef, heb ik de laatste pagina gebruikt. Hierop staat alleen één vertikale vertikale zwarte balk.
Helaas heb ik tot het volgende weekeind weinig tijd, maar ga daarna een aantal opname buiten maken bv van bloemen waar het er op aankomt dat de camera scherp stelt op die plaats waar ik het het scherpstelveld op het matglas richt. Ik zal de bevindingen hiervan dan nog meedelen.
Tot zover iedereen die gereageerd hebben, hartelijk dank voor de reacties.

Met vriendelijke groet
Fons

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”