[Kenko Pro 300 1.4 DGX] Autofocus op 420/f8?
[Kenko Pro 300 1.4 DGX] Autofocus op 420/f8?
Wellicht vloeken in de kerk, maar gezien ik als beginnende fotograaf met mijn twee nikkor (macro/zoomlens) lenzen en D5100 body toch al aardig wat centjes richting Japan heb gebracht mag deze vraag hier best wel tussen, me dunkt.
Ik heb recent de Tamron 70-300 4/5.6 VC USD aangeschaft vanwege de overwegend positieve reviews, de prijs en het feit dat je er in de natuur (op recreatief niveau weliswaar) al aardig mee uit de voeten kunt.
Toch wilde ik nog net dat tikkeltje meer bereik, dus van de week een Kenko pro 300 1.4x DGX teleconverter besteld. Ook over deze teleconverter wordt door menigeen de loftrompet gestoken. Echter vraag ik mij af of ik op full range (420mm f8) nog wel kan autofocussen.
Er gaan op verschillende fora nogal wat tegenstrijdige verhalen namelijk. De DGX zou tijdens het autofocussen door de body als niet aanwezig worden beschouwd en dus ook op diafragmawaardes boven de 5.6 AF-en. Andere zeggen weer dat de focus dan niet optimaal meer werkt.
Weet iemand hier het fijne van? Of heeft iemand ervaring met een gelijksoortige set-up? Niet dat ik nog van de bestelling af kan, maar ben gewoon benieuwd. Mijn bestelling laat namelijk nog 2 weken op zich wachten.
Ik heb recent de Tamron 70-300 4/5.6 VC USD aangeschaft vanwege de overwegend positieve reviews, de prijs en het feit dat je er in de natuur (op recreatief niveau weliswaar) al aardig mee uit de voeten kunt.
Toch wilde ik nog net dat tikkeltje meer bereik, dus van de week een Kenko pro 300 1.4x DGX teleconverter besteld. Ook over deze teleconverter wordt door menigeen de loftrompet gestoken. Echter vraag ik mij af of ik op full range (420mm f8) nog wel kan autofocussen.
Er gaan op verschillende fora nogal wat tegenstrijdige verhalen namelijk. De DGX zou tijdens het autofocussen door de body als niet aanwezig worden beschouwd en dus ook op diafragmawaardes boven de 5.6 AF-en. Andere zeggen weer dat de focus dan niet optimaal meer werkt.
Weet iemand hier het fijne van? Of heeft iemand ervaring met een gelijksoortige set-up? Niet dat ik nog van de bestelling af kan, maar ben gewoon benieuwd. Mijn bestelling laat namelijk nog 2 weken op zich wachten.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: [Kenko Pro 300 1.4 DGX] Autofocus op 420/f8?
Beste Gary,
Grumpy me (die zo'n combinatie niet kent):
Waarom de vraag stellen als je al besteld hebt?
Het standpunt van Nikon moge bekend zijn: geen garantie voor AF bij een lichtsterkte beneden f 5.6.
Bij goed licht kan de AF wel werken, maar e.e.a. is onzeker.
Groeten Gijs
Grumpy me (die zo'n combinatie niet kent):
Waarom de vraag stellen als je al besteld hebt?
Het standpunt van Nikon moge bekend zijn: geen garantie voor AF bij een lichtsterkte beneden f 5.6.
Bij goed licht kan de AF wel werken, maar e.e.a. is onzeker.
Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gijs,
Ik had mij voor aanschaf redelijk verdiept in de materie en heb toen uiteindelijk besloten om voor een teleconverter te gaan. Ook al was ik mij bewust van de nadelen van een TC. Oppertuun? Wellicht, maar naast enkele praktische bezwaren heb ik ook geen 3/4k liggen voor het echte werk. Dus wil ik op een goedkope manier toch zo veel mogelijk bereik zonder al teveel in leveren op IQ. De Kenko 1.4 PRO is dan de beste optie. De nikkor TC's zijn twee keer zo duur en niet noemenswaardig beter. Bovendien passen ze maar op een handje vol lenzen.
Helaas heb ik na het bezoeken van enkele andere fora toch weer wat vraagtekens gekregen. Vanwege de tegenstrijdige verhalen over autofocus. Dus dacht ik, ik gooi hier nog eens een balletje op. Zoveel is er nog niet te vinden als het specifiek om deze combinatie gaat.
Ik had mij voor aanschaf redelijk verdiept in de materie en heb toen uiteindelijk besloten om voor een teleconverter te gaan. Ook al was ik mij bewust van de nadelen van een TC. Oppertuun? Wellicht, maar naast enkele praktische bezwaren heb ik ook geen 3/4k liggen voor het echte werk. Dus wil ik op een goedkope manier toch zo veel mogelijk bereik zonder al teveel in leveren op IQ. De Kenko 1.4 PRO is dan de beste optie. De nikkor TC's zijn twee keer zo duur en niet noemenswaardig beter. Bovendien passen ze maar op een handje vol lenzen.
Helaas heb ik na het bezoeken van enkele andere fora toch weer wat vraagtekens gekregen. Vanwege de tegenstrijdige verhalen over autofocus. Dus dacht ik, ik gooi hier nog eens een balletje op. Zoveel is er nog niet te vinden als het specifiek om deze combinatie gaat.
Laatst gewijzigd door Gary Friar op ma jul 11 2011 2:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gary Friar ik kan mij de vraag indenken na jou uitleg, alleen jammer voor jou kan ik hem niet beantwoorden maar jou antwoord over twee tot drie weken is voor mij en de rest van de bende wel interesant.
Dus laat het aub even weten en plaats ook iets genomen met deze lens optie

Dus laat het aub even weten en plaats ook iets genomen met deze lens optie

Dank Goodje, ben ik zeker van plan en zal hier dan hopelijk onverwacht goede resultaten posten. 

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou in ieder geval heel voorzichtig gaan kijken of deze TC fysiek wel op dit objectief past. Ik ben daar niet 100% zeker van.
Dit soort objectieven moet je eigenlijk niet eens moeten willen combineren met een TC. Daar zijn ze gewoon niet geschikt voor. Je kan beter een stukje foto wegcroppen.
Daarnaast, het verschil tussen 300x1.5 = 450mm en 300x1.5x1.4 = 630mm klinkt heel veel, maar is in feite niet eens zo veel als je wellicht denkt.
Dit soort objectieven moet je eigenlijk niet eens moeten willen combineren met een TC. Daar zijn ze gewoon niet geschikt voor. Je kan beter een stukje foto wegcroppen.
Daarnaast, het verschil tussen 300x1.5 = 450mm en 300x1.5x1.4 = 630mm klinkt heel veel, maar is in feite niet eens zo veel als je wellicht denkt.
-
- Forumlid
Die Kenko doet het prima op prime tele-objectieven met lichtsterkte 2.8 of 4.
Op een 70-300 (ook die van Nikon) moet je het echt niet willen. De kwaliteit is minder dan dat je gewoon cropt en de autofocus doet het of niet of af en toe en dan nog heel erg traag. Want op 300/420mm, waarop je hem zult willen gebruiken, krijg je F8 en dan wordt de werking van AF door Nikon nu eenmaal niet gegarandeerd. Zelfs niet met een 300S (bij C*** schijnt de camera nog wel eens verschil te maken).
Ik heb het bij wijze van experiment wel eens geprobeerd op mijn Nikon 70-300VR. AF werkte zeer onbetrouwbaar en de beeldkwaliteit was om te huilen.
Je had deze vraag beter kunnen stellen voor je hem bestelde
Op een 70-300 (ook die van Nikon) moet je het echt niet willen. De kwaliteit is minder dan dat je gewoon cropt en de autofocus doet het of niet of af en toe en dan nog heel erg traag. Want op 300/420mm, waarop je hem zult willen gebruiken, krijg je F8 en dan wordt de werking van AF door Nikon nu eenmaal niet gegarandeerd. Zelfs niet met een 300S (bij C*** schijnt de camera nog wel eens verschil te maken).
Ik heb het bij wijze van experiment wel eens geprobeerd op mijn Nikon 70-300VR. AF werkte zeer onbetrouwbaar en de beeldkwaliteit was om te huilen.

Dit is dus iets waar ik het niet mee eens ben.Bob42 schreef:Die Kenko doet het prima op prime tele-objectieven met lichtsterkte 2.8 of 4.
Op een 70-300 (ook die van Nikon) moet je het echt niet willen. De kwaliteit is minder dan dat je gewoon cropt en de autofocus doet het of niet of af en toe en dan nog heel erg traag. Want op 300/420mm, waarop je hem zult willen gebruiken, krijg je F8 en dan wordt de werking van AF door Nikon nu eenmaal niet gegarandeerd. Nog afgezien van de beroerde beeldkwaliteit dus.
Ik heb het bij wijze van experiment wel eens geprobeerd op mijn Nikon 70-300VR en dat was echt bagger.
Echter het werkt wel met de 70-300 van Nikon maar of het ook werkt met de Tamron daar durf ik geen antwoord op te geven.
Maar er zijn wel een aantal dingen die je in de camera zult moeten instellen en zeker dan in de M-stand gaan werken, zodat je zelf de controle behoud over je camera.
Anders zul je niet blij zijn met deze combinatie, maar llukt dit allemaal dan gaat het absoluut werken, met de Nikon, want nogmaals met de Tamron heb ik zelf geen ervaring.
Lees dit draadje maar eens: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 26&t=27467" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes Karin
-
- Forumlid
Misschien ben ik te kritisch. Als ik een vogel fotografeer wil ik hem ook graag kunnen herkennenLOKA schreef: Echter het werkt wel met de 70-300 van Nikon

Maar van mij mag iedereen een teleconverter op een 70-300 zetten. Op eigen risico.
Kritisch ben ik ook hoor, ik loop ook regelmatig met de 70-200 van Nikon dus scherpte is echt wel wat ik wil zien.
Maar ook de 300mm is hier in het bezit, maar als je je camera goed beheerst en tevens bepaalde aanpassingen doet in je menu is het wel degelijk voor vele mensen een optie die te overwegen valt.
Je kunt dit niet gaan doen met b.v. een D60 want dan ga je de scherpte wel missen.
Tuurlijk heb je iets verlies maar dat heb je net zo goed met de combi 300mm en de converter.
Maar dit zijn twee dingen die je niet met elkaar kunt vergelijken.
Als je echter die instellingen in de camera doet kun je het verlies door de converter weer prima opvangen.
En als je de controle zelf in handen houd is het wel degelijk mogelijk met herkenbare en scherpe vogels.
Het is dus niet aan te raden voor een beginner dat ben ik wel met je eens want dan gaat het goed mis.
Groetjes Karin
Maar ook de 300mm is hier in het bezit, maar als je je camera goed beheerst en tevens bepaalde aanpassingen doet in je menu is het wel degelijk voor vele mensen een optie die te overwegen valt.
Je kunt dit niet gaan doen met b.v. een D60 want dan ga je de scherpte wel missen.
Tuurlijk heb je iets verlies maar dat heb je net zo goed met de combi 300mm en de converter.
Maar dit zijn twee dingen die je niet met elkaar kunt vergelijken.
Als je echter die instellingen in de camera doet kun je het verlies door de converter weer prima opvangen.
En als je de controle zelf in handen houd is het wel degelijk mogelijk met herkenbare en scherpe vogels.
Het is dus niet aan te raden voor een beginner dat ben ik wel met je eens want dan gaat het goed mis.
Groetjes Karin
Laatst gewijzigd door LOKA op ma jul 11 2011 6:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Een van de dochters van forumlid Georges Fennes gebruikt(e) de Kenko 1.4 pro op de 80-400/5.6 met behoud van AF. Maar met het uitwisselen van merken is het altijd maar weer afwachten of het dialect van de TC en de lens niet te erg verschillen.
Wees wel voorzichtig met het op elkaar schroeven, vooral de eerste keer, want het hoeft niet te passen.
Wees wel voorzichtig met het op elkaar schroeven, vooral de eerste keer, want het hoeft niet te passen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Hier sluit ik mij wel bij aan, want het glas mag niet tegen elkaar aankomen.Roelof schreef:Een van de dochters van forumlid Georges Fennes gebruikt(e) de Kenko 1.4 pro op de 80-400/5.6 met behoud van AF. Maar met het uitwisselen van merken is het altijd maar weer afwachten of het dialect van de TC en de lens niet te erg verschillen.
Voorzichtigheid geboden vandaar ook mijn opmerking over de Tamron geen flauw idee of dat past of werkt.
Groetjes Karin
-
- Forumlid
Blijft voor mij de vraag of het een beter resultaat oplevert dan croppen. Bij mij in ieder geval niet. Terwijl diezelfde Kenko Pro het op mijn 300mm F4 geweldig doet. Maar nogmaals: iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat hij/zij goed genoeg vindt.
Het is niet makkelijk maar wel degelijk mogelijk, dat heb ik zelf al mogen ervaren.Blijft voor mij de vraag of het een beter resultaat oplevert dan croppen
Groetjes Karin
Dank voor jullie reacties, het wordt even afwachten! Mijn bevindingen kunnen wel nuttig zijn voor de community hier dus zie de aankoop dan maar als een geste.
Inderdaad zal ik het leeuwendeel in de M stand gaan schieten -doe ik nu ook al- en zal ik lichtterugval krijgen (wellicht naar 6.3 of naar 7.1 maar waarschijnlijker f8) maar deze valt wel te corrigeren met 2/3 stappen belichtingcorrectie. Ook zal ik de sluitertijd moeten verlengen in gevallen met weinig licht. Als laatste kan ik de ISO iets verhogen en ruisonderdrukking inschakelen.
Met veel licht zou je gewoon prima resultaten moeten krijgen. De Tamron behoort tot de beste in zijn genre, vooral op 300 mm en ookover de kenko hoor je louter positive berichten. Dus ik maak mij niet al te veel zorgen. Passen doet het sowieso!
Mooie bijkomstigheid; Ddeze combi noodzaakt mij in ieder geval het beste uit mezelf en de set te halen en zal mij op den duur tot een betere fotograaf maken.

Inderdaad zal ik het leeuwendeel in de M stand gaan schieten -doe ik nu ook al- en zal ik lichtterugval krijgen (wellicht naar 6.3 of naar 7.1 maar waarschijnlijker f8) maar deze valt wel te corrigeren met 2/3 stappen belichtingcorrectie. Ook zal ik de sluitertijd moeten verlengen in gevallen met weinig licht. Als laatste kan ik de ISO iets verhogen en ruisonderdrukking inschakelen.
Met veel licht zou je gewoon prima resultaten moeten krijgen. De Tamron behoort tot de beste in zijn genre, vooral op 300 mm en ookover de kenko hoor je louter positive berichten. Dus ik maak mij niet al te veel zorgen. Passen doet het sowieso!
Mooie bijkomstigheid; Ddeze combi noodzaakt mij in ieder geval het beste uit mezelf en de set te halen en zal mij op den duur tot een betere fotograaf maken.