Met belangstelling de 85 mm discussies gevolgd, prima info zo verkregen, daarom de volgende vragen mbt 50 mm 1.4 versus 85 mm 1.8 of 1.4
Wat is het voordeel van de 85mm als je al kan beschikken over een 50mm 1.4 en je gebruikmaakt van DX camera’s, je verlengt dan de focallength met 1,5, dus je 50 mm wordt een 75mm, die 85mm een 125 mm, dus het klassieke portretlens bereik wordt door de 50mm beter benaderd, of heb ik het mis, graag een reactie.
een 85 mm als aanvulling op een 50 mm bij DX gebruik
Gert, klopt wel wat jij zegt. De idee achter de (MM) "perfecte" portretlens " heeft te maken met de brandpuntafstand. Groothoek trek de zaak te zeer uit mekaar, tele duwt alles in elkaar. Dat betekent dat de nikkor 60 mm micro, wat dat betreft het meest in aanmerking komt. Door sommigen wordt dit ook het meest scherpe nikkor portret obejectief genoemd. Ik heb echter ook voorbeelden gezien van de 85 1.4 en 1.8. In die volgorde zijn ze ook echt imposant.
groet,
Rik
groet,
Rik
Re: een 85 mm als aanvulling op een 50 mm bij DX gebruik
De brandpuntsafstand van een 50mm blijft een 50mm op DX en een 85mm blijft een 85mm. Alleen je beeldhoek wijzigd.Gert Wagelaar schreef:Wat is het voordeel van de 85mm als je al kan beschikken over een 50mm 1.4 en je gebruikmaakt van DX camera’s, je verlengt dan de focallength met 1,5, dus je 50 mm wordt een 75mm, die 85mm een 125 mm, dus het klassieke portretlens bereik wordt door de 50mm beter benaderd, of heb ik het mis, graag een reactie.
Dus:
Scherptedieptekarakteristieken blijven in principe hetzelfde. Om toch eenzelfde afbeeldingsmaatstaf terug te krijgen moet je echter achteruit lopen en wordt je scherptediepte effectief meer en wijzigd het perspectief. Op DX heb je dus effectief meer scherptediepte. En dus verlies je enigsinds het mooie effect van de 85mm. Op FF is de 85 mooier. De 50mm heeft hetzelfde.
In principe was de 85mm beter geschikt voor mannengezichten en de 105/2DC en 135/2DC beter geschikt voor vrouwengezichten. De 85/1.4 op DX wordt qua beeldhoek een 128 en dus meer een objectief voor vrouwengezichten.
En wij wachten met z'n alle op een FF body...

- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zoals je misschien al wel gezien hebt, wij hebben hem ook (die 85mm). En de mening die Monique heeft is dat ie vooral natuurlijker overkomt en je hoeft niet zo dicht op het onderwerp te staan. En verder het gedoe vanwege de DX sensor die in alle digitale Nikons zit tsja we zitten daar niet zo mee, enneh als je er eens even mee bezig wilt. stuur even een pb-tje
Groet uit de polder, Eelco
Groet uit de polder, Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Er zijn redelijk veel verschillen tussen beide objectieven. De 1,4 50 is gemaakt om gemakkelijk te kunnen scherpstellen en daarna moet je diafragmeren (even veel als bij de 1,8 50) voor een uitstekend beeld. Alleen zien sommigen een verschil in bokeh te voordele van de 1,4 versie.
Met de 50 mm maak je geen portretten, want de groothoekvertekening is storend. (let op ik heb in het verleden alleen portretten gemaakt met de 20mm)
De 1,4 versie van de 85mm is alleen gemaakt voor portretten. En is ook redelijk met volle opening te gebruiken. De 1,8 versie heeft dezelfde helderheid en kwaliteit maar moet wat meer van het diafragma gebruik maken. De 85 mm is het ideale portret objectief, maar heeft wel het probleem dat de DX maakt dat de werkafstand iets te groot kan zijn.
Ik ga hier nog uitgebreider op in, in m'n objectief advies op m'n website.
objectief advies
Met de 50 mm maak je geen portretten, want de groothoekvertekening is storend. (let op ik heb in het verleden alleen portretten gemaakt met de 20mm)
De 1,4 versie van de 85mm is alleen gemaakt voor portretten. En is ook redelijk met volle opening te gebruiken. De 1,8 versie heeft dezelfde helderheid en kwaliteit maar moet wat meer van het diafragma gebruik maken. De 85 mm is het ideale portret objectief, maar heeft wel het probleem dat de DX maakt dat de werkafstand iets te groot kan zijn.
Ik ga hier nog uitgebreider op in, in m'n objectief advies op m'n website.
objectief advies