[Kenko Pro 300 1.4 DGX] Autofocus op 420/f8?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: [Kenko Pro 300 1.4 DGX] Autofocus op 420/f8?

Bericht door Bob42 » di jul 12 2011 12:55 pm

Gary Friar schreef: en zal ik lichtterugval krijgen (wellicht naar 6.3 of naar 7.1 maar waarschijnlijker f8) maar deze valt wel te corrigeren met 2/3 stappen belichtingcorrectie.
Een 1.4 converter kost je een stop licht. Je 5.6 wordt dus diafragma 8. Als je een stop diafragmeert (wat bij gebruik van een converter geen overbodige luxe is) zit je op 11.
Geen idee wat je bedoelt met "maar deze valt wel te corrigeren met 2/3 stappen belichtingscorrectie" :?:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 12 2011 1:22 pm

Gary Friar schreef:Mooie bijkomstigheid; Ddeze combi noodzaakt mij in ieder geval het beste uit mezelf en de set te halen en zal mij op den duur tot een betere fotograaf maken.
Zo lust ik er nog wel een paar. :lol: :lol: :lol:

Ik hoop dat je een beetje goed handmatig kan scherpstellen als je door f8 naar je onderwerp kijkt. Dat is natuurlijk wel een enorm donker beeld, en je hebt best veel scherptediepte wat nauwkeurig scherpstellen ook niet makkelijker maakt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » di jul 12 2011 7:00 pm

Ik hoop dat je een beetje goed handmatig kan scherpstellen als je door f8 naar je onderwerp kijkt
Tja met een beetje handigheid is dat dus absoluut niet nodig, ik heb nog geen enkele keer handmatig moeten scherpstellen en werk altijd met F8 of een hogere F-waarde, als de converter ertussen zit.

Groetjes Karin

kl&m

Bericht door kl&m » wo jul 20 2011 8:43 pm

@ LOKA: Realiseer je wel dat als jij op F/8 schiet met een F/1.4 objectief (of met een willekeurig ander objectief dat bij volle opening niet F/8 is ;) ), je camera gewoon scherpstelt op F/1.4 (of betreffende waarde).

Het diafragma wordt pas geknepen op het moment dat de foto daadwerkelijk gemaakt moet worden, en dat bij alle objectieven vanaf volgens mij Ai?

Daarom zie je je zoeker ook niet donkerder worden op het moment dat je terugstopt. Je kijkt door de volle opening. Is die volle opening echter plotseling maar F/8... dan kan het zijn dat je Nikon scherpstelling weigert. Het hoeft niet, maar het kan wel.

N.a.v. een opmerking op de 1e pagina: Idd, bij Canon kunnen alle bodies uit de 1D-serie scherpstelling vanaf een opening van f/8. That said - mijn ervaring is dat de 5D Mark II met f/8 ook weinig moeite heeft, zolang je maar braaf met het middelste punt blijft scherpstellen.

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » wo jul 20 2011 9:21 pm

kl&m schreef:@ LOKA: Realiseer je wel dat als jij op F/8 schiet met een F/1.4 objectief (of met een willekeurig ander objectief dat bij volle opening niet F/8 is ;) ), je camera gewoon scherpstelt op F/1.4 (of betreffende waarde).

Het diafragma wordt pas geknepen op het moment dat de foto daadwerkelijk gemaakt moet worden, en dat bij alle objectieven vanaf volgens mij Ai?

Daarom zie je je zoeker ook niet donkerder worden op het moment dat je terugstopt. Je kijkt door de volle opening. Is die volle opening echter plotseling maar F/8... dan kan het zijn dat je Nikon scherpstelling weigert. Het hoeft niet, maar het kan wel.

N.a.v. een opmerking op de 1e pagina: Idd, bij Canon kunnen alle bodies uit de 1D-serie scherpstelling vanaf een opening van f/8. That said - mijn ervaring is dat de 5D Mark II met f/8 ook weinig moeite heeft, zolang je maar braaf met het middelste punt blijft scherpstellen.

Heel kort en bondig antwoord ja, het is niet voor niets dat ik zeg niets voor een beginner en hier dus ook in het verleden al vele malen uitleg over gegeven.

Groetjes Karin

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”