Tamron Di II van D50 naar D3100

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
pngstoor

Tamron Di II van D50 naar D3100

Bericht door pngstoor » wo jul 13 2011 3:50 pm

Ik heb een telezoom Tamron AF 55-200 gekocht geliojk met mijn Nikon D50, maar nu heb ik een Nikon D3100 en doet de Telezoom het niet meer.
De autofocus werkt niet?
Doe ik iets fout, of werkt deze niet op de D3100, wat ik me niet kan voorstellen omdat ze in de winkel vertelde dat dit wel compatibel was.

Graag reactie

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Tamron Di II van D50 naar D3100

Bericht door ReneG » wo jul 13 2011 4:06 pm

De D3100 heeft geen ingebouwde scherpstelmotor, de D50 wel. Ik ken het specifieke type lens niet, maar zit daar wel een motor in? Zoniet dan heb je geen AF (wel MF). Maar het kan ook nog zo zijn dat een schakelaar op de body of de lens op MF staat (ipv A). Doet de AF het wel met andere objectieven, want dan ligt het i.i.g. niet aan een foute instelling op de body.

Technische gezien is de lens overigens wel compatible (hij werkt, je kunt er foto's mee maken en hij geeft waarschijnlijk ook de juiste informatie door). Alleen als je een motorloze lens hebt op een camera zonder motor dan heb je geen AF. Dat had een verkoper je eigenlijk wel erbij moeten kunnen vertellen, mits hij/zij natuurlijk voldoende informatie had over de betreffende lens.

*EDIT: Ik heb even op die lens gezocht en het lijkt erop dat de Di II versie geen motor aan boord heeft. Dan heb je ook geen AF.

"Tamron 55-200mm f4.0-5.6 Di II LD Macro Lens. Compact telephoto zoom lens which is only suitable for digital SLR cameras with APS-C sized sensors. 35mm equivalent focal length of 85-310mm. As this lens doesn't feature a built in autofocus motor the Nikon fitting version is not compatible with the Nikon D40, D40x and D60 D-SLR cameras."

Dat 'niet compatible' is dus discutabel, ik zou het zelf als 'wel compatible maar geen AF' hebben beschreven.
Spul waarmee je foto's maakt...

pngstoor

Re: Tamron Di II van D50 naar D3100

Bericht door pngstoor » wo jul 13 2011 5:06 pm

Nou, hier heb ik wel wat aan, thnx.
Ik begrijp dat eea wel werkt, maar inderdaad niet automatisch kan scherpstellen. (2 x geen motor niet in camera als in lens, ja dan werkt het helaas niet. Balen, moet ik weer op zoek naar een passende lens

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”