Ik wil deze week portretten gaan maken. Dit ga ik doen op de werkplek van betrokkenen. Omdat ik de flitser nog niet ken, probeer ik het dus zonder.
Mijn vraag aan degenen die deze camera kennen: wat zijn de beste instellingen?
Red ik het met de portretknop of is het verstandiger om een beetje met de diverse programma's te gaan spelen?
Dit leest natuurlijk very unprofi, maar dat ben ik op technisch gebied ook. Ik hoop daarom dat ik wat tips kan krijgen, die ik in mijn boekje op kan schrijven en even kan checken tijdens het fotograferen.
Alvast bedankt voor de hulp.
Groet,
Bar
Portretfoto's met D50
Zet de instelling voorlopig maar op de portretstand.
Spelen met diverse instelling doe je niet tijdens een serieuze fotoshoot.
Je komt dan zeer onzeker over en het lijdend voorwerp denkt dat je de techniek niet onder de knie hebt.
Weet niet in welke plaats je woont, maar een beginnersfotocursus zou ik zeker aanbevelen.
Spelen met diverse instelling doe je niet tijdens een serieuze fotoshoot.
Je komt dan zeer onzeker over en het lijdend voorwerp denkt dat je de techniek niet onder de knie hebt.
Weet niet in welke plaats je woont, maar een beginnersfotocursus zou ik zeker aanbevelen.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Idd als je niet weet hoe de diverse programma's werken zou ik dat niet doen.
Bij portretten is het meestal mooi om een groot diafragma te gebruiken voor een geringe scherptediepte (niet te gering uiteraard).
Als de shoot buiten is en er is zon dan zou ik toch proberen om de invulflits te gebruiken om slagschaduw te voorkomen. Zet de flitser op slow en stel hem in met een compensatie van ca. -1 stop. (dit is een kwestie van experimenteren).
Bij portretten is het meestal mooi om een groot diafragma te gebruiken voor een geringe scherptediepte (niet te gering uiteraard).
Als de shoot buiten is en er is zon dan zou ik toch proberen om de invulflits te gebruiken om slagschaduw te voorkomen. Zet de flitser op slow en stel hem in met een compensatie van ca. -1 stop. (dit is een kwestie van experimenteren).
De shoot is binnen maar wellicht, als het weer een beetje meezit, is er veel lichtinval van buiten.
Ik probeer voor die tijd nog met de flitser te gaan oefenen, maar het komt allemaal qua tijd een beetje verkeerd uit.
Aangezien ik de afspraak voor de shoot nu gemaakt heb, ga ik gewoon los. Ik heb zonder meer de mogelijkheid om de foto's waar we niet tevreden over zijn opnieuw te maken, dus dat geeft weer een beetje rust.
Ik probeer voor die tijd nog met de flitser te gaan oefenen, maar het komt allemaal qua tijd een beetje verkeerd uit.
Aangezien ik de afspraak voor de shoot nu gemaakt heb, ga ik gewoon los. Ik heb zonder meer de mogelijkheid om de foto's waar we niet tevreden over zijn opnieuw te maken, dus dat geeft weer een beetje rust.
Inmiddels de shoot gedaan en ik ben zelf erg ontevreden. Dit heb ik ook gemeld naar de opdrachtgever. Op zich zijn de portretjes wel aardig, maar ik zocht zelf naar iets sprankelenders. Iets wat meer bij het bureau past. Dus ik heb de minimaal bewerkte shots in klein formaat verstuurd en een nieuw aanbod gedaan. Nu blijkt namelijk ook dat ze foto's willen hebben om naar cliënten te sturen, terwijl er in eerste instantie alleen sprake was van plaatsing op hun website.
Kortom, ik ben nog niet klaar om iets te laten zien ter beoordeling, want dat wilde ik hier ook graag doen. Maar ik vond het wel netjes om even te vertellen hoe het tot nu toe is gegaan.
Ik heb nog wel een vraagje: is het handig om de kleurstand op II te houden bij portretfotografie? Kan ik er dan bij het bewerken ook nog het meeste uithalen? Of is III a beter?
Kortom, ik ben nog niet klaar om iets te laten zien ter beoordeling, want dat wilde ik hier ook graag doen. Maar ik vond het wel netjes om even te vertellen hoe het tot nu toe is gegaan.
Ik heb nog wel een vraagje: is het handig om de kleurstand op II te houden bij portretfotografie? Kan ik er dan bij het bewerken ook nog het meeste uithalen? Of is III a beter?