Welke D80 Kit moet ik aanschaffen

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Roy Kersbergen

Welke D80 Kit moet ik aanschaffen

Bericht door Roy Kersbergen » wo jun 27 2007 4:15 pm

Dag allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik heb een voor mij belangrijke vraag.
Ik wil een Digitale Spiegelreflex aan gaan schaffen maar ik weet niet welke. (duh...zowiezo een Nikon) :D

Ik wilde eigenlijk een D70S maar deze zijn niet meer te krijgen dus word het een D80.

Ik twijfel tussen:
Nikon D80 18-70 Kit
Nikon D80 18-135 Kit

Kunnen jullie mij vertellen wat het grote verschil is tussen beiden objectieven (waarom bijv een 18-70 of 18-135) en welke kit ik moet kiezen en vooral waarom?

En hebben jullie nog tips m.b.t. het aanschaffen van assesoires. bijv UV filters enz enz...

Iedereen vast bedankt voor jullie aandacht!! :lol:
Laatst gewijzigd door Roy Kersbergen op wo jun 27 2007 4:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » wo jun 27 2007 4:20 pm

Ik ben begonnen met de D80 met 18/135mm, deze combo is mij toe nu toe zeer goed bevallen, de 18-135mm is eigenlijk een huis tuin en keukenlensje. Goed voor alles behalve tele.
Nog steeds zeer tevreden hiermee, maar inmiddels wel wat uitgebreid met lenzen.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo jun 27 2007 4:26 pm

eerst zeg je dat je het niet weet, en dan zeg je dat je D80 neemt... dus het gaat alleen om de lens?
Dan moet dit topic verplaatst worden, maar goed..
Welkom op dit forum!
Graag horen wij van jou wat je wilt gaan fotograferen, en onder welke omstandigheden, zoals lichthoeveelheid, afstand ed.. daarna kan er pas een advies gegeven worden..
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Roy Kersbergen

Bericht door Roy Kersbergen » wo jun 27 2007 4:36 pm

alfredo schreef:eerst zeg je dat je het niet weet, en dan zeg je dat je D80 neemt... dus het gaat alleen om de lens?
Dan moet dit topic verplaatst worden, maar goed..
Welkom op dit forum!
Graag horen wij van jou wat je wilt gaan fotograferen, en onder welke omstandigheden, zoals lichthoeveelheid, afstand ed.. daarna kan er pas een advies gegeven worden..
Het gaat idd om de lens (sorry voor mijn onduidelijkheid)
Dit word mijn eerste spiegelreflex en wil gewoon een goede alround hebben. Dus ik wil eigenlijk onder de meeste omstandigheden kunnen fotograveren. Het is natuurlijk een hobby en hobby's kosten geld, dus zullen er in de toekomst wel wat anderen objectieven voor specefiekere omstandigheden bij komen. Maar om te beginnen dus echt alround.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben?

p.s. als dit topic verplaatst moet worden, wil een mod dit dan doen? (sorry dat ik hem hier geplaatst heb) :oops:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 28 2007 8:16 am

Als dit echt je eerste camera is, zul je veel moeten oefenen. En dan is de 18-135 een beetje in het voordeel, omdat je dan meer bereik hebt.

De 18-70 kost evenveel, en neem maar aan dat je dat terug krijgt in meer kwaliteit. Voor velen zal de 18-70 het enige objectief zijn. Soms later aangevuld met de 70-300 VR.

Aangezien ik zelf voor kwaliteit ga, zou ik voor de 18-70 kiezen.

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » do jun 28 2007 8:19 am

Ik sluit me bij Hans Braakhuis aan; ga voor de 18-70 is kwalitatief toch wel wat beter. Heb deze zelf ook gehad en was er erg tevreden over.

Later kun je dan eventueel een 70-300 al dan niet met VR aanschaffen.

Suc6 met je aankoop!

Roy Kersbergen

Bericht door Roy Kersbergen » do jun 28 2007 9:17 am

Zoals Hans Braakhuis en D-70 Shooter al zeggen dat de 18-70 kwalitatief veel beter is. Dat heb ik vaker gehoord en dat is ook de grootste reden waarom ik dit topic opende...

Thnx people! hier heb ik echt wat aan!

Lucas

Bericht door Lucas » do jun 28 2007 6:09 pm

Ik ben zeer tevreden over de 18-135. Mooi scherp, mooie kleuren en groot bereik en de constructie is best stevig. Ideale vakantielens.

vanson

Bericht door vanson » do jun 28 2007 7:21 pm

De 18-135mm is niet echt scherp rond 100/105mm, althans, dat is mijn bevinding. Het is natuurlijk een schande dat Nikon zo'n lens aanbiedt.

Maar wat wil je?

Canon heeft de standaard wat betreft kwaliteit van lenzen dusdanig laag bijgesteld, dat ook Nikon er nu mee wegkomt.

De 'nieuwe' VR en al dan niet AFS (zoom)lenzen zijn niet echt een verbetering in optische zin ten opzichte van de 'oudere' lenzen.

Het gerucht gaat dat er een zwik pro-lenzen zeer binnenkort aan het assortiment toegevoegd gaat worden.
We moeten maar afwachten of deze echt aanvullingen zullen zijn op het bestaande assortiment.

Laat de 18-135mm varen, ga voor de 18-70mm kit. Of voor een D80 i.c.m. een Tamron 17-50mm/f2.8

Lucas

Bericht door Lucas » do jun 28 2007 7:30 pm

Ben ik absoluut niet met je eens. Lees de vergelijkingstests 70 contra 135 er maar op na, zoveel lopen de resultaten nou ook weer niet uit elkaar qua distortion en vignettering. En scherp is ie!
Ik hoef geen pro lens, ik ben amateur.

Dennis.

Bericht door Dennis. » vr jun 29 2007 12:59 pm

Als je kieskeurig bent zou ik helemaal geen kit aanraden maar gewoon de body samen met een lens waar je echt wat aan hebt (bijvoorbeeld een Tamron 17-50 F2.8 a 400,- als eerste lens). De bijgeleverde kitlens zal nadat je je verdiept hebt in de details waarschijnlijk toch vervangen worden door een "echte" lens en daarna verder ongebruikt blijven liggen. Ik heb inmiddels 3 "kitlenzen" geprobeerd (18-55, 55-200, en 18-200 VR) maar ik heb ze allemaal ook weer (met verlies) van de hand gedaan.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma jul 02 2007 4:42 am

zef heb ik goede ervaringen met de 18-70 lens en die zal het op je d80 ook goed doen. nadeel is dat hij niet super lichtsterk is maar zelfs met weinig licht kan je er toch mee uit de voeten

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma jul 02 2007 10:33 am

De 18-70 is kwalitatief wel beter. Je kunt ook prima een occasion kopen op de welbekende sites, want voor velen is het de eerste lens en wordt hij daarna vervangen door eentje die lichtsterker is. Scheelt toch weer.
De 17-50 2.8 is een prima alternatief als je niet perse een Nikon objectief wil. Dan heb je gelijk een lichtsterk objectief.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”