Is mijn D40 bijna overleden? Welke opvolger?
Re: Is mijn D40 bijna overleden? Welke opvolger?
Een heel andere invalshoek - hoewel nieuw op dit forum - van mijn kant: is je camera wel overleden? Twee belangrijke vragen hierbij: op welk formaat werk je JPG of RAW en hoe oud is je kaartje. ik werk zelf al enige jaren met de D40 en heb tot voor kort nog geen problemen gehad. onlangs heb ik een aantal series geschoten op RAW/JPG formaat en daarbij ook enkele zwarte opnames ontvangen. Ik denk dus dat het een opslagprobleem geweest is. De kaart ook al enige tijd in gebruik?
- GM
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Werk grotendeels met JPG. Af en toe in JPG+RAW.RolandvanB schreef:Een heel andere invalshoek - hoewel nieuw op dit forum - van mijn kant: is je camera wel overleden? Twee belangrijke vragen hierbij: op welk formaat werk je JPG of RAW en hoe oud is je kaartje. ik werk zelf al enige jaren met de D40 en heb tot voor kort nog geen problemen gehad. onlangs heb ik een aantal series geschoten op RAW/JPG formaat en daarbij ook enkele zwarte opnames ontvangen. Ik denk dus dat het een opslagprobleem geweest is. De kaart ook al enige tijd in gebruik?
Probleem doet zich bij beide formaten voor.
Ook de kaartjes heb ik zoals eerder vermeld reeds gewisseld/getest.
Probleem doet zich ook voor tijdens gebruik van nieuwe kaart..
Gebruik de D40 ook al een paar jaar en tot vrij recent nooit problemen gehad.
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR
Gezien je schrijft dat het dus ook bij jpg voorkomt nog een aanvullende vraag. Is het ook nog afhankelijk van de gekozen belichtingstijd - concreet: bij langere belichtingstijden eerder een zwarte foto?
Bij eigen testen zoals gezegd pas afgelopen maand voor het eerst de zwarte opnames gehad bij de instelling op raw/jpg klein. Ik heb het toen afgedaan als een probleem bij het opslaan bij een langere belichtingstijd. Voor de statistieken: ik heb de d40 en daar nu een 3000 opnames mee gemaakt.
Bij eigen testen zoals gezegd pas afgelopen maand voor het eerst de zwarte opnames gehad bij de instelling op raw/jpg klein. Ik heb het toen afgedaan als een probleem bij het opslaan bij een langere belichtingstijd. Voor de statistieken: ik heb de d40 en daar nu een 3000 opnames mee gemaakt.
- Haket
- Clublid
Mooi moment om na te denken of je iets gelijkwaardigs terugwil of een stap vooruit wil maken.
- GM
- Forumlid
- Contacteer:
Volgens opanda iExif was een van mijn laatste fotos de 9198ste shutter move.(clicks dus...)
met vriendelijke groet,
George
D5100 70-300VR
George
D5100 70-300VR
- GM
- Forumlid
- Contacteer:
Lijkt me toch dat ik er sowieso op vooruit ga als ik een andere body koop?Haket schreef:Mooi moment om na te denken of je iets gelijkwaardigs terugwil of een stap vooruit wil maken.
met vriendelijke groet,
George
D5100 70-300VR
George
D5100 70-300VR
Toen was mijn verbinding er even uit... Natuurlijk ga je er op vooruitals je de body wisselt; al een voorkeur voor een andere? Op zich is er nl volgens mij geen duidelijk beeld over hoeveel clicks mogelijk zijn met een digitale reflex... Is natuurlijk anders dan met de oude analoge camera's.
Groet, roland
Groet, roland
- GM
- Forumlid
- Contacteer:
Als ik bij wijze van spreken morgen een nieuwe body moet kopen zou het budgettechnisch een D3100 worden.
Een D90 of evt een D5100 zouden ook interessant zijn.
Een D90 of evt een D5100 zouden ook interessant zijn.
met vriendelijke groet,
George
D5100 70-300VR
George
D5100 70-300VR
D90 zijn veel mensen erg tevreden over, maar het is ook wel een oude camera hoor... De D5100 heeft een veel betere sensor (zelfde als de D7000), maar helaas geen eigen scherpstelmotor. Maar dat heeft je D40 ook niet, gewoon de AF-S lenzen gebruiken. De D3100 heeft ook een nieuwere sensor dan de D90, maar durf niet te zeggen of deze beter is. Waarschijnlijk wel in hogere ISO's.
- Haket
- Clublid
Je hebt gelijk dat je er op vooruit gaat. Maar de D90 of D5100 is toch wat meer vooruit dan de D3100.
Overigens is er helemaal niets mis met de D3100, Het gaat toch altijd om degene die hem vasthoudt.
Overigens is er helemaal niets mis met de D3100, Het gaat toch altijd om degene die hem vasthoudt.
Ach ja, het is altijd lastig om een nieuwe camera te kiezen. Na het analoge tijdperk ben ik begonnen met een Panasonic Lumix (is dit vloeken in de kerk? :mrgreen: ) Dat was op zich best goed, maar ik ben op de een of andere manier verslaafd (ooit een 801) aan het Nikonspul. Daar kun je bijna geen slechte foto's mee maken. En let wel, ik ben een enorme rookie.
Toch de keuze gemaakt voor de D90. Waarom? Omdat mijn lenzen en flitser van vroeger gebruikt kunnen worden. En omdat ik besloten heb een camera te kopen die uitbreidingsmogelijkheden heeft, en waarom? Omdat...
Toch de keuze gemaakt voor de D90. Waarom? Omdat mijn lenzen en flitser van vroeger gebruikt kunnen worden. En omdat ik besloten heb een camera te kopen die uitbreidingsmogelijkheden heeft, en waarom? Omdat...

Kijk wat je ervan verlangt en wat je er mee wilt doen, bereiken.
vergelijk ze met elkaar...
voordeel van de d90 is dat het toestel meer "semi-pro" aanvoelt.
wat groter/robuster, en een display bovenop om je instellingen te zien.
ook meer snelkoppelingen om sneller te kunnen schakelen, aanpassen.
d90 heeft een film optie, helaas is het D-movie, dit is kwalitatief maximaal 720p.
Ook heeft de d90 nog geen autofocus op filmen.
de d5100 heeft als voordelen dat hij redelijk nieuw is, later model. Hierdoor zitten de laatste sensor erin en laaste technische aanpassingen. Wat dus het voordeel geeft dat hij dezelfde sensor draagt als de d7000.
de D5100 kan filmen in 1080p met 24/25/30 bps met zover ik weet autofocus.
Ook kan de d5100 erg goed omgaan met hoge iso.. veel minder ruis.
de d3100 lijkt het meest op de d40. het instap model, alleen met een veel betere sensor als de d40.
Ook de 3100 kan filmen, maar alleen op grootste diafragma. Ook is het automatisch scherpstellen aan de langzame kant.
De keus is persoonlijk..
wil je voor een camera die qua mogelijkheden zo goed als gelijk is aan de D40, dan zou ik voor de d3100 gaan.
Verwacht je iets meer van je camera en behoort filmen ook tot een eis, is de D5100 een mooie optie.
Wil je verder met fotograferen en meer / sneller instellingen veranderen, dan zou ik de stap wagen naar een D90.
Al met al wordt het een mooie camera als je voor 1 van deze 3 gaat.
verder kan ik alleen nog zeggen,
VEEL PLEZIER
gr, michel
vergelijk ze met elkaar...
voordeel van de d90 is dat het toestel meer "semi-pro" aanvoelt.
wat groter/robuster, en een display bovenop om je instellingen te zien.
ook meer snelkoppelingen om sneller te kunnen schakelen, aanpassen.
d90 heeft een film optie, helaas is het D-movie, dit is kwalitatief maximaal 720p.
Ook heeft de d90 nog geen autofocus op filmen.
de d5100 heeft als voordelen dat hij redelijk nieuw is, later model. Hierdoor zitten de laatste sensor erin en laaste technische aanpassingen. Wat dus het voordeel geeft dat hij dezelfde sensor draagt als de d7000.
de D5100 kan filmen in 1080p met 24/25/30 bps met zover ik weet autofocus.
Ook kan de d5100 erg goed omgaan met hoge iso.. veel minder ruis.
de d3100 lijkt het meest op de d40. het instap model, alleen met een veel betere sensor als de d40.
Ook de 3100 kan filmen, maar alleen op grootste diafragma. Ook is het automatisch scherpstellen aan de langzame kant.
De keus is persoonlijk..
wil je voor een camera die qua mogelijkheden zo goed als gelijk is aan de D40, dan zou ik voor de d3100 gaan.
Verwacht je iets meer van je camera en behoort filmen ook tot een eis, is de D5100 een mooie optie.
Wil je verder met fotograferen en meer / sneller instellingen veranderen, dan zou ik de stap wagen naar een D90.
Al met al wordt het een mooie camera als je voor 1 van deze 3 gaat.
verder kan ik alleen nog zeggen,
VEEL PLEZIER

gr, michel
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De haalbare fotokwaliteit is voor een D3100 nagenoeg gelijk aan die van een D90. Het grote verschil tussen beide toestellen is hoeveel invloed je als fotograaf wilt kunnen uitvoeren en met welk bedieningsgemak (snelheid). Als je regelmatig wijzigingen maakt in mate van belichting en je zoveel mogelijk invloed wilt hebben op de instellingen, dan is de D90 je keus. Wil je alleen een automatisch ingestelde camera hebben, dan is de D3100 de juiste keuze. Het laatste kan ook met de D90 overigens.
het allerbelangrijkste, ligt die lekker in de hand?
Dat is zo belangrijk dat een D3100 of D5100 zo af kan vallen.
Dat is zo belangrijk dat een D3100 of D5100 zo af kan vallen.
- GM
- Forumlid
- Contacteer:
Na een paar dagen helemaal met rust te hebben gelaten vandaag de camera maar weer eens uit de kast gehaald.
Tot mijn verbazing kan ik weer fotos maken.
Wel zijn er nog steeds problemen.
Af en toe een zwarte foto en het aantal resterende opnames verspringt spontaan.
Het ene moment kan ik er 28 nog maken en dan ineens weer 189 bv.
Tot mijn verbazing kan ik weer fotos maken.
Wel zijn er nog steeds problemen.
Af en toe een zwarte foto en het aantal resterende opnames verspringt spontaan.
Het ene moment kan ik er 28 nog maken en dan ineens weer 189 bv.
met vriendelijke groet,
George
D5100 70-300VR
George
D5100 70-300VR