Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Ronald1979

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G

Bericht door Ronald1979 » vr jun 03 2011 8:23 pm

Het lichtsterke standaardobjectief is vanaf 2 juni te koop voor een adviesprijs van 229 euro. Nu kondigt Nikon het 50mm f/1.8 objectief met SWM-scherpstelmotor officieel aan. In tegenstelling tot de oude 50mm f/1.8 kan het nieuwe objectief automatisch scherpstellen op camera's zoals de D5100 en D3100, die niet over een ingebouwde focusmotor beschikken.
Het optisch ontwerp is opnieuw ontworpen en bestaat uit zeven elementen in zes groepen met één asferisch element. Zeven afgeronde diafragmabladen moeten voor een prettig bokeh-effect zorgen, de minimale scherpstelafstand bedraagt 45 centimeter. Het objectief meet circa 72 bij 52.5 mm, weegt zo'n 185 gram en heeft een filtermaat van 58mm.
Nikon geeft de AF-S Nikkor 50mm f/1.8G een adviesprijs van 229 euro. Het objectief ligt vanaf 2 juni in de winkel en wordt standaard geleverd met een zonnekap (HB-47) en een zachte lenstas (CL-1013).

Ben sinds een week in het bezit van een D3100 en ook nieuw op dit forum. Ik ben van plan dit objectief te kopen die vanaf vandaag officieel leverbaar is. Wil met dit objectief met name foto's van m'n kinderen maken en portretfoto's. Volgens mij is dit objectief hiervoor goed geschikt en zou dit een mooie completering zijn op mijn 18-55VR en 55-300VR. Heeft iemand 'm al in bezit en zo ja, wat zijn de reacties?

Welk filter zouden jullie adviseren?

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G

Bericht door MauritsD » vr jun 03 2011 8:49 pm

lees dit draadje maar eens door.

en filteradvies: geen filter
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Ronald1979

Bericht door Ronald1979 » za jun 04 2011 9:46 am

Bedankt, ik dacht dat er nog geen topic over dit objectief was :)

Maar adviseer je ook geen UV-beschermfilter?

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za jun 04 2011 10:33 am

Nee.

Ik heb zelf dan wel de 1.8D maar ook bij deze ligt de voorste lens 'veilig diep' en had ik bij een testje veel last van reflecties (met een goed filter).
Maar ook zowiezo voor elke lens: zo'n filter verminderd altijd de kwaliteit. Zoek maar s op het forum, genoeg over geschreven :)

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » zo jun 05 2011 2:20 pm

Filter is inderdaad overbodig. Er wordt bovendien een zonnekap meegeleverd, heb je die erop, zoals het hoort, is je objectief goed beschermd.
Een filter moet alleen erop als daarmee een doel beoogd wordt, zoals een pola filter, of een grijsfilter.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » zo jun 12 2011 10:52 pm

Paulus van Aken schreef:Filter is inderdaad overbodig. Er wordt bovendien een zonnekap meegeleverd, heb je die erop, zoals het hoort, is je objectief goed beschermd.
Een filter moet alleen erop als daarmee een doel beoogd wordt, zoals een pola filter, of een grijsfilter.
Een filter heeft altijd een belangrijk doel, namelijk marge maken voor de verkoper. Op de objectieven verdienen ze niet veel daarom adviseren ze je er graag en dringend een filter bij.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » vr jul 15 2011 11:01 am

Ik heb eens navraag gedaan over het gebruik van een UV filter.
Nu blijkt dat UV straling voor fotografie pas nadelig wordt rond de evenaar, dus daar is het overdag raadzaam.
In de rest van de wereld is het inderdaad een verkooppraatje. Voor wat betreft de bescherming, bij stoten van het objectief van de voorkant
is het niet ondenkbaar dat de glasscherven van het flinterdunne glas van het filter eerder een beschadiging veroorzaken aan het objectief dan dat ze beschermen.
De enige bescherming die ze bieden is bv. op het strand. Als je bij het wegvegen van zand van het filter een krasje veroorzaak is het jammer,
Gebeurd dit echter op je objectief dan is het zeker kl*te. Inderdaad is een zonnekap (lichtkap) een beter bescherming tegen stoten en vallen, en tevens tegen
ongewild lichtinval. Daar komt nog bij dat een UV filter in sommige gevallen overmatige vigneting kan veroorzaken.
Beter is dit geld te investeren in creatieve filters zoals : Pol. filter en grijs(verloop)filter.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » vr jul 15 2011 2:40 pm

Kun je geen 35 mm kopen? Heb net een 50 mm gekocht, heb wel het idee, dat je flink afstand moet nemen om je onderwerp op de foto te krijgen.

annoh

Bericht door annoh » za jul 16 2011 2:16 pm

Gebruikmaken van een brandpuntsafstand van 50 mm bij portretfotografie zou ik nooit adviseren!

Vooral bij een wat krap portret is de afstand klein en uitstekende zaken zoals kin en neus worden dan soms geprononceerd weergegeven.

Je kan dan beter een 85 mm/1.8 kopen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 16 2011 5:54 pm

Even voor de goede orde: er is inderdaad discussie mogelijk of een UV- of ander kleurloos filter nodig is.
Ook op dit forum woedt deze discussie met de regelmaat van de getijden.
Ik vind het alleen veel en veel te ver gaan als de heren die hier iets menen te moeten melden dan aangeven dat de conclusie van de discussies op dit forum zou luiden dat een filter niet nodig is.
Integendeel, er zijn net zo veel voorstanders als tegenstanders.
Verwijs dan naar die discussies maar matig je niet aan dat er een eensluidende conclusie zou zijn.
Een ieder kan en mag hier advies geven, maar zeg dan dat JIJ dit of dat vindt.
Als het te veel werk is even aan te geven wat de echte conclusies van die discussies waren reageer dan niet.

Ik zou overigens de opnamen met reflecties willen zien die door een "goed" filter werden veroorzaakt.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op za jul 16 2011 7:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » za jul 16 2011 6:27 pm

Goed dan, MIJN mening:

Een UV-filter is overbodig (lijkt MIJ), er is immers een UV-filter bescherming bij de sensor aangebracht.

Als je het objectief wilt beschermen en toch een nuttig filter, overweeg een polarisatiefilter.

Dit is puur MIJN mening...

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » za jul 16 2011 7:00 pm

annoh schreef:
Je kan dan beter een 85 mm/1.8 kopen.
Te kort door de bocht Forumlid Lothian (Richard Brocken) heeft met zijn portretten van Eva diverse nationale en internationale prijzen gewonnen met een D50 en 50mm 1.8 prachtige portretten en een ware (pro) fotograaf
Fotografeert momenteel met een Cnn 5D MKII ( weer met 50 mm) ivm resolutie vraag opdrachtgevers.

85 mm is niks mis mee maar zeg niet dat een 50 mm niet voldoet dat is onzin.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 16 2011 7:05 pm

Rob Smit: dus wel een polarisatiefilter als frontlensbescherming?
Laat me toch niet lachen. Wat een onzin. Schrijf dan niets.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za jul 16 2011 7:06 pm

Rob Smit schreef:Goed dan, MIJN mening:

Een UV-filter is overbodig (lijkt MIJ), er is immers een UV-filter bescherming bij de sensor aangebracht.

Als je het objectief wilt beschermen en toch een nuttig filter, overweeg een polarisatiefilter.

Dit is puur MIJN mening...
Pola kost teveel licht om er altijd maar op te laten zitten

oud0001

Bericht door oud0001 » zo jul 17 2011 12:46 am

De 50mm is op een DX gelijkwaardig aan een 75mm op FX.
80/85 mm op FX is sinds jaar en dag het portret formaatje bij uitstek.
Er bestaat in princiepe geen echt portret formaat, zolang je maar geen groothoek neemt.
Zo eenvoudig is het naar mijn mening.

Ik maak ze graag met de 50mm 1,8D op mijn DX camera's.
Vroeger met een 85mm FD (taboemerk beginnend met een C).
Ik pak ook rustig mijn 105mm Micro Nikkor of de 70-300G.
Waarom ook niet? Het is maar net welk beeld je wilt maken.
Groothoek is dan, naar mijn mening, niet suc6vol als het gaat om een mooi portret te maken i.v.m. de bekende vertekening.
Verder is alles bruikbaar.

Betreffende filters als bescherming, vind ik, het UV filter het meest geschikt omdat het verder niets aan je beeld verknalt.
Daarnaast is het een economische rekensom. Wat heb je liever kapot. Je UV filter of je front lens.
Ik denk dat het goedkoper is om je UV filter te vervangen.
Op de 50mm 1,8D heb ik er geen. Die ligt idd dieper in het objectief. Even als mijn 105 micro.
Op mijn 70-300mmG en 18-55mm kitlens dan weer wel.

Het is maar net waar je voor kiest. Kies je voor veiligheid of voor het zeker weten dat die fractie invloed er niet is.
Daarbij denk ik dat je de fractie, want daar hebben we het over, niet zo storend of zichtbaar aanwezig is als je een afdruk bekijkt van pak em beet 40x60cm. Hoe vaak maak je die afdrukken dan?
Als je het dan niet kan zien is het naar mijn mening niet iets om je druk over te maken maar, ieder het zijne. :)

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”