Wel zie ik dat op Marktplaats met regelmaat objectieven worden aangeboden met een of meer krassen op de frontlens en de verzekering dat dat geen invloed heeft op de beeldkwaliteit.

Alleen bij nachtopnames gaat het filter er af.
Nu dan, we zijn toch al off-topic,emdeklerk schreef:Even voor de goede orde: er is inderdaad discussie mogelijk of een UV- of ander kleurloos filter nodig is.
Ook op dit forum woedt deze discussie met de regelmaat van de getijden.
Ik vind het alleen veel en veel te ver gaan als de heren die hier iets menen te moeten melden dan aangeven dat de conclusie van de discussies op dit forum zou luiden dat een filter niet nodig is.
Integendeel, er zijn net zo veel voorstanders als tegenstanders.
Verwijs dan naar die discussies maar matig je niet aan dat er een eensluidende conclusie zou zijn.
Een ieder kan en mag hier advies geven, maar zeg dan dat JIJ dit of dat vindt.
Als het te veel werk is even aan te geven wat de echte conclusies van die discussies waren reageer dan niet.
Ik zou overigens de opnamen met reflecties willen zien die door een "goed" filter werden veroorzaakt.
Helder en duidelijk.emdeklerk schreef:Er zijn inderdaad twee "kampen".
Zo lang er niet gelezen en gezocht wordt zullen die twee kampen wel blijven.
Maar weinigen is het gegeven iets zelf uit te zoeken en een voor hen geldende conclusie te trekken.
Wat IK vind van beschermfilters tik ik nu voor de tigste keer:
Nee, UV-licht heeft geen invloed op een sensor. Dat heeft ook nog nooit iemand verkondigd. Zelfs hier niet.
Ja, een UV- of NC-filter geeft wel bescherming aan de frontlens.
Bescherming waartegen? Tegen vette kindervingertjes in menigten, tegen die zilte aanslag tijdens een strandwandeling, tegen stof en zand als het hard waait, tegen vogelpoep tijdens een natuurwandeling; tegen alles wat je liever niet op je frontlens wil.
Vergeet het verhaal van de glassplintertjes: een filter is geen bumper, als je een tik oploopt die het filter verbrijzelt was deze dermate fors dat je frontlens sowieso gevaar liep. Vandaar ook dat een zonnekap onontbeerlijk is om te helpen dit soort tikken op te vangen.
Hoe? Altijd in combinatie met de zonnekap. Nooit meer dan één filter tegelijk. Op groothoekobjectieven bij voorkeur een "slimline" filter. Natuurlijk zijn er objectieven waarvan de frontlens zo verzonken is dat deze niet snel vervuilt. Maar op het moment dat je wel een filter gebruikt zit dat filter helemaal vooraan en zul je dus een zonnekap moeten gebruiken.
Wat voor filter? Altijd een kleurloos filter met multicoating. Als lensbescherming je dus geen "haze-filter" of "skylight-filter" laten aanpraten door een overijverige fotohandelaar, die zijn namelijk altijd licht amberkleurig - die filters dus.
Het lijkt mij logisch dat je op een duur Nikon-objectief een Nikon-filter gebruikt, dan weet je zeker dat de glassamenstelling aansluit op die van je objectief. Andere prima merken zijn B&W dat gebruik maakt van Schott-glas en Hoya dat ook hoogwaardig glas gebruikt. Tegenwoordig maakt ook Rodenstock filters. Zolang het maar een filter met multicoating is. De betere "andere" cameramerken Canon, Leica etc. maken als regel ook geen troep. Maar zolang Nikon nog de perfecte filters maakt zie ik geen reden een ander merk te kiezen. Penny-wise and pound-foolish, noemen onze westerburen het beknibbelen op kwaliteit.
Wanneer niet? Bijvoorbeeld als er felle lichtbronnen, puntvormige lichtbronnen of superheldere partijen in beeld zijn. Denk aan avond- en nachtopnamen en popconcertfotografie. Wie verkondigt dat een UV-filter constant op het objectief kan kletst uit zijn nek, je moet de beperkingen kennen. Dat is ook de reden dat een filter altijd in combinatie met de zonnekap gebruikt moet worden. Eigenlijk hoort de zonnekap sowieso altijd op een objectief, maar goed.
Wie het bovenstaande in acht neemt zal zich geen buil vallen. Ik herhaal hier voor de zoveelste keer mijn uitdaging: ik wil de plaat nog zien die aantoonbaar minder is door het correcte gebruik van een echt goed filter met multicoating.
Het doel, is beschermen van je frontlens. Lijkt me evident. Dat is ook een doel.yellowfish schreef:Je schroeft filters op een objectief met als doel er iets mee te bereiken.
Een UV filter op een objectief voor een digitale camera ontgaat mij het nut volledig.
Er bestaan ook kleurloze/ filterloze MC filters ter bescherming.
.
Waarde heer de Klerk, ik koester nog steeds hele goede herinneringen aan die tijd en sprak toevallig de vrouw van René (boekhouding) recent nog bij een bezoek aan Hoorn (NH).emdeklerk schreef:
Beste Yellowfish,
ik had nog niet meegekregen dat je een nieuwe incarnatie bent van een eerder verdwenen forumlid uit de regio Waterland. Met collega-bindingen uit je grafisch verleden: het huidige Enschedé Amsterdam....
Had ik zulks geweten had ik uiteraard je ruime expertise beter op waarde kunnen schatten!