Nikon SB 800 kapot...

Discussies over flitsers
Mandyl

Nikon SB 800 kapot...

Bericht door Mandyl » zo jul 17 2011 2:16 pm

Beste forum leden!

Zo als jullie kunnen zien ben ik nieuw op het forum en val gelijk binnen met een brandende vraag over mijn SB 800.

Ik heb er een van iemand over kunnen kopen.. alleen hij doet het niet meer. Hij is met de post overgekomen en ben bang dat hij een flinke optater heeft gehad.
Alles is na gekeken, kabeltjes, de binnenkant, de contactjes waar de batterijen zitten... en er is gewoon níks aan te vinden. Ook 2 soorten batterijen geprobeerd.. helemaal opgeladen en nagemeten met een volt meter. Met de batterijen is dus niks mis. Ook heb ik ze op alle mogelijke manieren er in gedaan. Maar de flitser start met geen mogelijkheid op..

Heeft iemand hier ervaring mee wat dit zou kunnen zijn?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikon SB 800 kapot...

Bericht door Léon Obers » zo jul 17 2011 2:21 pm

Koffiedik kijken.
Het zou een gebroken flitsbuis kunnen zijn of een gebroken printbaantje van een printplaat.
Flitsbuizen zijn via E-bay voor een paar Euro te koop.
Een gebroken printbaantje laat zich met een extra soldeerlasje op de breuk ook wel weer repareren.

Als het is dat hij helemaal niet eens opstart (niet eens een flits bereidheidslampje als de condensator is volgeladen), denk ik dat je een kat in de zak hebt gekocht.

Ik zou hem terugsturen. Als de flitser niet goed was verpakt is dat de verantwoordelijkheid van de verzender.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jul 17 2011 2:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jul 17 2011 2:25 pm

Hoe zeker ben je ervan dat hij het voor verzending nog deed?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mandyl

Bericht door Mandyl » zo jul 17 2011 2:30 pm

Léon Obers, hartstikke bedankt voor je antwoord. Ik neem aan dat er niks mis is met de flitsbuis.. dat heeft toch niet veel te maken met het "computertje" in de flitser? Of hij flits daar ben ik nog niet achter.. zover kom ik niet eens want kan op de on/off knop drukken tot ik een ons weeg.. ik krijg hem niet gestart :|
Dus hij krijg geen stroom binnen, terwijl alles goed zou moeten zijn met de batterijen en de contactjes ervan.

De printplaat, wat houd dat precies in?

Patrick, in eerste instantie had deze meneer voorgesteld dat ik hem zou komen halen. Helaas was dit voor mij uit de buurt en heb ik gevraagd of hij hem ook wou verzenden. Hij was keurig ingepakt en kon zeker niet schuiven in de doos. Heb zijn gegevens ook dus ik geloof niet dat ik ben opgelicht..

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 17 2011 2:44 pm

Mandyl schreef:Hij was keurig ingepakt en kon zeker niet schuiven in de doos. Heb zijn gegevens ook dus ik geloof niet dat ik ben opgelicht..
Waarom bel je hem zelf niet even? Misschien zie je wel iets heel essentieels over het hoofd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mandyl

Bericht door Mandyl » zo jul 17 2011 3:25 pm

Ik heb contact over de mail gehad, hij heeft hem voor de verzending nog aangehad en zijn eigen batterijen er uitgehaald. Hij dacht namelijk ook dat ik een fout had gemaakt met de batterijen of iets dergelijks.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jul 17 2011 3:29 pm

Er zit natuurlijk altijd een risico aan vast als je je aankoop niet getest hebt. Ik zou ook even contact opnemen met de verkoper en afwachten.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo jul 17 2011 3:30 pm

Oplaadbare batterijen nameten met een voltmeter zegt niet zo heel veel. Kans dat de spanning direct instort als de batterij ook maar een beetje belast wordt is aanwezig.

george013

Bericht door george013 » zo jul 17 2011 3:38 pm

Mandyl schreef:Beste forum leden!

Zo als jullie kunnen zien ben ik nieuw op het forum en val gelijk binnen met een brandende vraag over mijn SB 800.

Ik heb er een van iemand over kunnen kopen.. alleen hij doet het niet meer. Hij is met de post overgekomen en ben bang dat hij een flinke optater heeft gehad.
Alles is na gekeken, kabeltjes, de binnenkant, de contactjes waar de batterijen zitten... en er is gewoon níks aan te vinden. Ook 2 soorten batterijen geprobeerd.. helemaal opgeladen en nagemeten met een volt meter. Met de batterijen is dus niks mis. Ook heb ik ze op alle mogelijke manieren er in gedaan. Maar de flitser start met geen mogelijkheid op..

Heeft iemand hier ervaring mee wat dit zou kunnen zijn?
Met een Voltmeter meet je niets. Zal altijd 1,2 tot iets meer dan 1,5 volt zijn afhankelijk van type batterij.
George

Tom heeft ook al gereageerd. Wat je kunt meten met een AA-batterij is de kortsluitstroom. Probeer dat niet met een accuuit de camera.
George

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » ma jul 18 2011 12:02 am

De SB800 heeft de mogelijkheid om 4 of 5 batterijen te plaatsen. Het is een kleine kans maar heb je het klepje op het batterijen compartiment zitten of het schuifje met nog een plaats voor de vijfde batterij ?
In het tweede geval doet de flitser ook helemaal niets zonder vijfde batterij

Succes
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

kl&m

Bericht door kl&m » wo jul 20 2011 4:36 pm

Misschien zit er een forumlid bij Mandyl in de buurt? Altijd makkelijker om met z'n tweeën te kijken.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo jul 24 2011 12:02 pm

Woon je in de buurt van Wageningen?
Dan wil lk wel eens kijken.
Het meten van een accu is op zich wel te doen, de gemeten spanning is best wel een behoorlijke indicatie.
Wil je zeker zijn van een meting dan moet je inderdaad de accu belasten door er een weerstandje of een lampje op aan te sluiten.
Een defect in de flitser is altijd mogelijk, maar een probleem met de flitsbuis is niet aan de orde als je hem niet eens gestart krijgt.
Je zou eens kunnen kijken of de contacten voor de accu schoon zijn.
Als er een keer een accu in gelekt heeft zie je aantasting van die contachten en dan start de flitser niet.
Neem dan zo'n lange luciver en schraap met de kop daarvan over de contacten.
Ik zou de flitser terug laten nemen door de verkoper.

Mandyl

Bericht door Mandyl » di jul 26 2011 3:48 pm

Beste Allemaal,

Nog bedankt voor de reacties! Wageningen is voor mij niet erg in de buurt.

Na de zoveelste poging om hem aan te zetten ging hij wél aan! Ik ben er nu achter dat de contactjes inderdaad geen goed contact maken.
Ik heb nogmaals de batterijen er in en uit gedaan en toen deed hij het niet meer. Als ik wat met de batterijen heen en weer rommel start hij weer wel.

Het klopt inderdaad dat er aantasting op de contactjes zitten. Daar is wat contact spray opgedaan en nu geeft hij wel weer contact.
Ik heb het er al proberen afkrassen maar het is behoorlijk hardnekking.

Weet misschien iemand of het mogelijk is om een nieuw batterijbakje er in te laten zetten?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 26 2011 4:56 pm

Apart. Dat zou toch niet nodig moeten zijn op een goed onderhouden SB-800... Ik zou 'm nog steeds terugsturen naar de vorige eigenaar.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di jul 26 2011 7:05 pm

Hebben waarschijnlijk lekke batterijen in gezeten. Een nieuw bakje gaat goed geld kosten. Contactspray is een tijdelijke oplossing denk ik. Schuurpapiertje en schoonmaken, daarna beschermen met een laagje soldeertin.

Als het mijn SB-800 geweest was, had ik hem ook niet teruggenomen als er al met contactspray in gespoten was. Verder is het gewoon zelf op te lossen.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”