Schoonmaken van de sensor.
Re: Schoonmaken van de sensor.
Klein diafragma, foto van de lucht maken en dan auto levels op toepassen.
Idd f 22 of 32 what ever je kleinste gaatje is.
Je kunt ook het beeldscherm van je PC/Laptopje gebruiken.
Zet je scherm lekker zacht. Dan krijg je een lange sluitertijd.
Tijdens het belichten je camera bewegen of in/uit zoomen. Mocht er dan een vlekje op de monitor zitten zal je deze niet zien. Dan weet je zeker dt je naar vuil op je sensor kijkt.
Neem een objectief met een kleine hoek. Geen groothoek. Anders krijg je de randen van je monitor in beeld.
Thats it.
Je kunt ook het beeldscherm van je PC/Laptopje gebruiken.
Zet je scherm lekker zacht. Dan krijg je een lange sluitertijd.
Tijdens het belichten je camera bewegen of in/uit zoomen. Mocht er dan een vlekje op de monitor zitten zal je deze niet zien. Dan weet je zeker dt je naar vuil op je sensor kijkt.
Neem een objectief met een kleine hoek. Geen groothoek. Anders krijg je de randen van je monitor in beeld.
Thats it.
Ben vandaag bij Gery geweest.BStollman schreef:Voor een fotoboer in de buurt die dat doet moet je eens kijken naar Foto Gery in Heerlen. (http://www.foto-gery.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;)robinbrunssum schreef:Wie heeft er advies waarmee dit het beste kan.
Er zijn veel (dure) setjes te koop maar ja....
Prima.....was ook nog met een uurtje klaar...leuke winkel!!
Groeten,
Rob
Vandaag mijn D200 met 105 MF micro weer opgehaald.
Deze zou vandaag of gisteren klaar zijn dus maar even gebeld met het droppoint. Was men vergeten denk ik, maar goed.
Dus ff weer met de auto naar Holten.

Na de gebruikelijke vriendelijk ontvangst kreeg ik em weer in handen en was blij verast. De hele body en objectief zowel van binnen als van buiten brandschoon.
CleanChip heeft er een kluif aan gehad en er een zeer mooi stukje werk van gemaakt.
Chapou.
Voorheen heb ik nog kort email contact met CleanChip gehad.
De reactie was snel en vriendelijk. Helemaal goed dus. Ik kan het aanraden.
Hier de resultaten:
1. Foto vooraf gemaakt.

2. Foto na cleaning.

Kosten waren inclusief. 59,95 euro.
Een mooie periodieke onderhoudsbeurd die ik zeker minimaal jaarlijks 1 maal zal gaan laten doen. :mrgreen:
Deze zou vandaag of gisteren klaar zijn dus maar even gebeld met het droppoint. Was men vergeten denk ik, maar goed.
Dus ff weer met de auto naar Holten.

Na de gebruikelijke vriendelijk ontvangst kreeg ik em weer in handen en was blij verast. De hele body en objectief zowel van binnen als van buiten brandschoon.
CleanChip heeft er een kluif aan gehad en er een zeer mooi stukje werk van gemaakt.
Chapou.
Voorheen heb ik nog kort email contact met CleanChip gehad.
De reactie was snel en vriendelijk. Helemaal goed dus. Ik kan het aanraden.
Hier de resultaten:
1. Foto vooraf gemaakt.

2. Foto na cleaning.

Kosten waren inclusief. 59,95 euro.
Een mooie periodieke onderhoudsbeurd die ik zeker minimaal jaarlijks 1 maal zal gaan laten doen. :mrgreen:
Dat heeft geholpen, geen weggegooid geld 

D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
Zeker geen weggegooid geld.
I am: a happy costumer. :mrgreen:
I am: a happy costumer. :mrgreen:
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
59,95 euro is dan incl. de bijna 20 euro verzend/behandelkosten wat volgens Chipclean prijslijst trouwens max 57,50 zou zijn ?
- Gobert
- Clublid
Wat is het vgerschil met het Nikon Service Point? Ik meen dat je daar voor een tientje of drie klaar bent.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
- Forumlid
Ik heb alleen ervaring met het Nikon (non)service point in Barcelona dat was 60 euro en kwam vuiler terug dan gebracht en duurde ook slechts 6 weken. Vandaar toen ik in NL was even bij Chipclean langs DX 40 en FX 50 euro schoon incl. camerahuis plus alle (7)objectieven schoon binnen 30 minuten.
van de site van beverwijk
k wil de CCD (sensor) van mijn spiegelreflex camera laten reinigen. Kan ik hiervoor langskomen?
Ja, u kunt hier op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 voor langskomen zonder afspraak. Het duurt ongeveer 30 minuten, en de prijs is 25 euro (35 euro voor toestellen met een FX sensor) excl. BTW. U kunt uw toestel ook per post opsturen. Er komen dan 8.50 euro verzendkosten en 12 euro handlingskosten bij (bedragen zijn excl. BTW).
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dan lijkt beverwijk de prijstechnisch betere optie.
Maar of ze dan kwalitatief net zo goed werk leveren zal de praktijk leren
Maar of ze dan kwalitatief net zo goed werk leveren zal de praktijk leren
Lukt mij niet om met die speciale sensor swaps de sensor schoon te krijgen , het verplaatst zich steeds .....
Misschien maar voorzichtig met die Scotts tape en anders maar tot zaterdag wachten dan is er een gratis schoonmaak actie van Nikon .
Is zo,n sensor misschien statisch , vreemd dat ik die stof er niet uit/af krijg ,alles volgens de gebruiksaanwijzing gedaan.
Misschien maar voorzichtig met die Scotts tape en anders maar tot zaterdag wachten dan is er een gratis schoonmaak actie van Nikon .
Is zo,n sensor misschien statisch , vreemd dat ik die stof er niet uit/af krijg ,alles volgens de gebruiksaanwijzing gedaan.
-
- Forumlid
Als je over een camera beschikt met anti-dust systeem kan dat wel kloppen. Het randje vet om de beweegbare sensor smeer je dan voortdurend over het low pass filter. Enkele fabrikanten hebben daar swabs voor met andere vloeistof samenstelling.
Van b.v. de greenclean site;
Green Clean heeft een speciale reinigingsset voor DSLR camera`s met Anti Stof Sensor ontwikkelt. De After Shake Sensor Cleaning.
"Anti Stof Sensor" mechanismen, zoals geïnstalleerd in vrijwel alle moderne digitale reflex camera`s is ongetwijfeld een vooruitgang - maar ze zijn geen wondermiddel. Strepen en plakkerige deeltjes komen vaak nog wel op de low pass filter voor en moeten afzonderlijk worden verwijderd. Dit kan met deze set.
Van b.v. de greenclean site;
Green Clean heeft een speciale reinigingsset voor DSLR camera`s met Anti Stof Sensor ontwikkelt. De After Shake Sensor Cleaning.
"Anti Stof Sensor" mechanismen, zoals geïnstalleerd in vrijwel alle moderne digitale reflex camera`s is ongetwijfeld een vooruitgang - maar ze zijn geen wondermiddel. Strepen en plakkerige deeltjes komen vaak nog wel op de low pass filter voor en moeten afzonderlijk worden verwijderd. Dit kan met deze set.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Dat is de truuk!dotcat schreef: Klein diafragma dus, hoor het graag of dat de truuk is.

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
THX
> Green Clean heeft een speciale reinigingsset voor DSLR camera`s met Anti Stof Sensor ontwikkelt.
Ik zie prijzen die ik aardig aan de hoge kant vindt voor zo,n setje ,met maar de vraag of het nu wel lukt , kan ik hem net zo goed door een bedrijf laten schoonmaken .
Iemand goede ervaringen met Green Clean of een bedrijfje die het doet in de buurt van Rotterdam ?
> Green Clean heeft een speciale reinigingsset voor DSLR camera`s met Anti Stof Sensor ontwikkelt.
Ik zie prijzen die ik aardig aan de hoge kant vindt voor zo,n setje ,met maar de vraag of het nu wel lukt , kan ik hem net zo goed door een bedrijf laten schoonmaken .
Iemand goede ervaringen met Green Clean of een bedrijfje die het doet in de buurt van Rotterdam ?