Hallo, ik heb de Nikon D90 met de 70-300mm VR 5,6 lens. Nu is mijn vraag kan hier ook een converter tussen of werkt dat niet? Lijkt me handig om mijn bereik te vergroten. Of werkt een converter niet of niet goed op de D90.
Bedankt vast voor het antwoordt!
70-300mm met converter?
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: 70-300mm met converter?
Het probleem ligt niet bij de camera, maar bij de lens.
Het AF-systeem van Nikon is maar gegarandeerd tot objectieven met een maximaal diafragma van 5.6, met een teleconverter wordt dat in elk geval meer.
Nikon teleconverters passen niet op jouw objectief, er is een kans dat het met een vreemd merk TC wel wil, maar dat kan ik niet garanderen.
Recent zijn daar meer draadjes over geweest, zoek daar even naar.
Het AF-systeem van Nikon is maar gegarandeerd tot objectieven met een maximaal diafragma van 5.6, met een teleconverter wordt dat in elk geval meer.
Nikon teleconverters passen niet op jouw objectief, er is een kans dat het met een vreemd merk TC wel wil, maar dat kan ik niet garanderen.
Recent zijn daar meer draadjes over geweest, zoek daar even naar.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Je bent niet de eerst die zich dit afvraagt.
Kort antwoord: volgens Nikon niet. Te weinig licht om scherp te stellen.
Lang antwoord: er zijn verschillende mensen die het wel voor elkaar hebben gekregen, bijvoorbeeld met convertor van Kenko. Of het resultaat bruikbaar is moet je zelf beslissen, maar zoek maar even op het forum.
Kort antwoord: volgens Nikon niet. Te weinig licht om scherp te stellen.
Lang antwoord: er zijn verschillende mensen die het wel voor elkaar hebben gekregen, bijvoorbeeld met convertor van Kenko. Of het resultaat bruikbaar is moet je zelf beslissen, maar zoek maar even op het forum.
Lees maar even deze twee topics:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 26&t=27467" onclick="window.open(this.href);return false;
en deze: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18&t=33786" onclick="window.open(this.href);return false;
Echter wil ik wel met nadruk bevestigen voor een beginner die niet in de M-stand fotografeert zou ik deze combinatie niet aanraden.
Groetjes Karin
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 26&t=27467" onclick="window.open(this.href);return false;
en deze: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18&t=33786" onclick="window.open(this.href);return false;
Echter wil ik wel met nadruk bevestigen voor een beginner die niet in de M-stand fotografeert zou ik deze combinatie niet aanraden.
Groetjes Karin
- roes
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hallo Carlo ,
Ik kan het verhaal van Karin bevestigen , niet makkelijk maar mogelijk
Groeten Jos
Ik kan het verhaal van Karin bevestigen , niet makkelijk maar mogelijk

Groeten Jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven
70-300mm met converter?
Bedankt voor de reactie.
Als ik het goed begrijp, is het mogelijk op de D90 maar het laat te wensen over met de 70-300mm. En hoe lichtsterke de lens, des te beter het is. Maar die lensen zijn wel duur.
Als ik het goed begrijp, is het mogelijk op de D90 maar het laat te wensen over met de 70-300mm. En hoe lichtsterke de lens, des te beter het is. Maar die lensen zijn wel duur.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ze kosten meer geld. Duur is niet echt de term die je hier zomaar kan gebruiken...Carlo1966 schreef: En hoe lichtsterke de lens, des te beter het is. Maar die lensen zijn wel duur.

Het is niet anders. Je bent natuurlijk niet de eerste die denkt dat het ook allemaal goedkoop kan. Dat is helaas niet zo. Hoe de techniek ook vooruit gegaan is de afgelopen jaren, wat lenzen betreft blijft het lastig dat je met natuurwetten te maken hebt. Je hebt meer glas nodig voor meer lichtsterkte. En meer glas kost gewoon meer, vooral ook omdat er van die hoger geprijsde objectieven minder verkocht worden.