Objectieven voor D3100 van 52 mm diameter

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
Flipske

Objectieven voor D3100 van 52 mm diameter

Bericht door Flipske » ma jul 18 2011 7:25 pm

Hoi Nikon medegebruikers,

Sinds twee weken ben ik ookeigenaar van een D3100. Helemaal verliefd en nog genoeg te ontdekken daar dit mijn eerste SLR is. bij het vergelijken met andere camera's en hun bijbehorende objectieven kwam ik erachter dat de diameter van mijn lens 52 mm moet zijn. Bij het opzoeken van objectieven wordt dit maar heel weinig aangegeven. Hoe weet ik nu of ik wel de juiste lens bestel online?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Objectieven voor D3100 van 52 mm diameter

Bericht door Dreamlogic » ma jul 18 2011 7:41 pm

Die 52mm geldt voor lensdoppen, lenskappen en filters. Tenminste, dat denk ik...
Op je camera zelf passen allerlei objectieven. Met de nieuwere AF-S (DX)objectieven van bijvoorbeeld Nikkor/Nikon zit je altijd wel goed.
Objectieven van Tamron, Sigma, Tokina, etc passen over het algemeen ook, maar let er wel op dat er bij staat 'For Nikon' (dat de vatting passend is dus). Ook de 'gewone' FX-objectieven van Nikon werken op de 3100. Waar je even op moet letten is op het objectief een auto-focus motor heeft, aangezien zo'n motortje in jouw camera niet ingebouwd is. Maar ook als dat niet het geval is kun je zo'n lens gebruiken (wel handmatige scherpstelling).
Kijk eens op de website van Nikon om te zien wat er zoal te koop is: http://imaging.nikon.com/lineup/lens/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Flipske

Re: Objectieven voor D3100 bijzonder of zelfde diameter?

Bericht door Flipske » ma jul 18 2011 7:49 pm

Tx voor je reactie. Las inderdaad ok dat ik twee dingen door elkaar haalde. 52 mm is idd de diameter van het uv-filter wat ik heb op mijn 18-55mm lens. Dus als ik het goed begrijp zouden eigenlijk alle nikon lenzen op alle nikon body's moeten passen. Ongeacht of het nou een D3100 of welke andere Nikon SLR het is..?

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma jul 18 2011 8:00 pm

Nou...op de kleinbeeld-camera's waar de D3100 ook toe behoort passen alle soorten objectieven van Nikon, dus zowel de DX (kleinbeeld) als FX (fullframe) lenzen. Andersom niet. Op de (professionele) FX-camera's van Nikon passen de DX-objectieven niet (goed).
Volgens mij zijn er wel een paar hele oude (analoge) objectieven die zeker niet op jouw camera gaan passen, maar daar weet ik het fijne niet van ;)
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Flipske

Bericht door Flipske » ma jul 18 2011 8:09 pm

Voor zover al hartstikke bedankt!
Fijne avond.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: eigenlijk alle nikon lenzen op alle

Bericht door gijs sandberg » ma jul 18 2011 9:07 pm

Beste Flip,

Ja, vele Nikon lenzen (en lenzen vand derden) passen op jouw camera..
Kijk eens in het handboek, Nikon besteedt er vaak een of meer pagina's aan.
Als je wilt weten wat er door Nikon gemaakt is:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false;
maar niet alles past met alle modern comfort op jouw kamera...

Overigens: die 52 mm fitlermaat is (waar mogelijk) al Nikon standaard voor vele lenzen sinds 1960.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jul 18 2011 10:09 pm

Wel even oppassen. Niet alle objectieven bieden autofocus op je D3100. Maar passen doen ze wel.

Overigens is de standaard filtermaat voor professionele zoom-objectieven 77mm. Een stuk duurder als je een filter gaat kopen. :wink2:

Een UV filter heb je trouwens niet nodig op een 18-55. Voor het fotograferen is het onder bepaalde omstandigheden een nadeel. En een goed filter is in verhouding te duur t.o.v. het objectief om het als bescherming te kopen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Flipske

Bericht door Flipske » di jul 19 2011 4:43 pm

Gijs bedankt voor je reactie. Laat ik voor de duidelijkhijd even vermelden dat ik geen andere lenzen gepast heb, maar vergeleken.

Flipske

Bericht door Flipske » di jul 19 2011 4:45 pm

Patrick bedankt voor je uitgebreide uitleg. Sinds ik mijn camera heb heb ik enkel met een Uv filter foto's gemaakt. Ik zal het er eens afhalen en het verschil bekijken.

Allemaal bedankt voor jullie uitleg, ik ben een stuk(je) verder.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 19 2011 5:52 pm

Doe dat vergelijken dan vooral eens 's avonds, met wat lantaarnpalen of zo in beeld.

Maar als je al een filter hebt kan je het er natuurlijk best op laten zitten over het algemeen. Je hebt het tenslotte toch al.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”