Wat te doen met al die pixels in de vakantie..

Discussies over fotobewerking en archivering
LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Wat te doen met al die pixels in de vakantie..

Bericht door LOKA » wo jul 20 2011 10:39 pm

YEP:

Na zelf ook eens rondgesnuffeld te hebben moet ik helaas toegeven dat het op dit moment wel eens lastig kan gaan worden om nog aan een NEXTO 2700 eXtreme te komen!

Dit wist ik uiteraard niet (logisch als je het apparaat al een langere tijd hebt dan volg je dat niet meer).

NEXTO heeft wel nieuwere versies waarvan ik de prijs niet één twee drie weet.
Er zijn zelfs versies met een val sensor, handig want op het moment dat deze sensor een val registreert zet hij ogenblikkelijk de HD op slot!

Je zou ook eens kunnen kijken bij Vosonic of Hyperdrive.

Gr:Loek

geerttt

Bericht door geerttt » wo jul 20 2011 10:50 pm

Ik heb zelf 16GB aan kaartjes. Waarom jpg+RAW? Ik zou zeggen of RAW of JPG. Scheelt al ene hoop ruimte...
Die kaartjes zijn niet zo duur, gewoon de goedkopere scandisk kaartjes werken prima!

beersy

Bericht door beersy » wo jul 20 2011 10:54 pm

Melliw schreef:Ik neem voor een week altijd alle kaartjes mee, Ca. 40 GB heb ik dan. Die krijg ik echt niet vol.
Zou persoonlijk nooit in JPG gaan schieten, je verliest veel te veel informatie en die enen foto zal er maar net tussen zitten.
Een data-tank is een optie maar een netbook is net zo goedkoop/duur en kan veel meer.

Goed nadenken bij het maken van de foto's scheelt al heel veel. Niet met 8 fps 10 seconden lang een actie vast leggen als dat helemaal niet nodig is.

Groeten van Willem

Wilem, ik heb nu 4 x 4gb en voor 2 weken RAW en jpeg samen ben ik er vrij snel doorheen. De reden dat ik ook jpeg erbij doe is dat mijn vrouw de foto's graag op de tv wil zien en de Eminent ondersteunt geen RAW. Een netbook is wel net zo duur maar als vervanger daarna voor de laptop denk ik dat hij toch wel iets tekort komt. Tuurlijk is goed nadenken belangrijk en niet altijd op 8 fps schieten, alhoewel ik aktie en sportfotografie wel aantrekkelijk vind om te doen en dan gebruik je het wel.

dank voor het meedenken naar de juiste oplossing

Beersy

beersy

Bericht door beersy » wo jul 20 2011 10:56 pm

geerttt schreef:Ik heb zelf 16GB aan kaartjes. Waarom jpg+RAW? Ik zou zeggen of RAW of JPG. Scheelt al ene hoop ruimte...
Die kaartjes zijn niet zo duur, gewoon de goedkopere scandisk kaartjes werken prima!

ik schreef al eerder dat ik ook jpeg opsla omdat mijn vrouw de foto's graag op tv ziet voordat ik door de stapel heen ben. vrouwen .... :D

geerttt

Bericht door geerttt » wo jul 20 2011 10:57 pm

beersy schreef:
Melliw schreef:...
Wilem, ik heb nu 4 x 4gb en voor 2 weken RAW en jpeg samen ben ik er vrij snel doorheen. De reden dat ik ook jpeg erbij doe is dat mijn vrouw de foto's graag op de tv wil zien en de Eminent ondersteunt geen RAW. Een netbook is wel net zo duur maar als vervanger daarna voor de laptop denk ik dat hij toch wel iets tekort komt. Tuurlijk is goed nadenken belangrijk en niet altijd op 8 fps schieten, alhoewel ik aktie en sportfotografie wel aantrekkelijk vind om te doen en dan gebruik je het wel.

Beersy
Op de tv kijken via je camera met een HDMI kabel. Dan heb je geen jpg nodig, aangezien je camera gewoon RAW ondersteunt :mrgreen:

beersy

Bericht door beersy » wo jul 20 2011 11:14 pm

geerttt schreef:
beersy schreef:
Melliw schreef:...

Beersy
Op de tv kijken via je camera met een HDMI kabel. Dan heb je geen jpg nodig, aangezien je camera gewoon RAW ondersteunt :mrgreen:

In de praktijk betekend dat dit gaat als de foto's nog op de kaartjes staan , maar het is de bedoeling dat ik ze ergens opsla en dan zijn ze dus van het kaartje af voor de volgende foto's. Weet dus niet of de dat-tank een HDMI aansluiting zou hebben en of die het ondersteunt. :shock:

beersy

Bericht door beersy » wo jul 20 2011 11:17 pm

LOKA schreef:YEP:

Na zelf ook eens rondgesnuffeld te hebben moet ik helaas toegeven dat het op dit moment wel eens lastig kan gaan worden om nog aan een NEXTO 2700 eXtreme te komen!

Dit wist ik uiteraard niet (logisch als je het apparaat al een langere tijd hebt dan volg je dat niet meer).

NEXTO heeft wel nieuwere versies waarvan ik de prijs niet één twee drie weet.
Er zijn zelfs versies met een val sensor, handig want op het moment dat deze sensor een val registreert zet hij ogenblikkelijk de HD op slot!

Je zou ook eens kunnen kijken bij Vosonic of Hyperdrive.

Gr:Loek

Vosonic of Hyperdrive hebben ook een soort van data-tank en heb hier wel eens iets over gehoord, zal eens webben en kijken of er nog ergens iets van wordt aangeboden. Za; ook eens bij Saturn informeren, Media markt heeft het niet meer voor een CF.

Daniël

Bericht door Daniël » do jul 21 2011 8:09 am

Wij nemen al elke keer dat we vakantie hebben de laptop mee. Ook de externe HDD gaat mee.
Kunnen we lekker blijven schieten.

iPad is erg leuk maar bied te weinig geheugen.
Zo'n kleine 10" notebook is al voldoende. Zolang je maar een externe HDD hebt.
250GB is al voldoende.

beersy

Bericht door beersy » do jul 21 2011 8:20 am

Daniël schreef:Wij nemen al elke keer dat we vakantie hebben de laptop mee. Ook de externe HDD gaat mee.
Kunnen we lekker blijven schieten.

iPad is erg leuk maar bied te weinig geheugen.
Zo'n kleine 10" notebook is al voldoende. Zolang je maar een externe HDD hebt.
250GB is al voldoende.

De laptop zou voor ons ook ideaal zijn maar die bezit ik helaas niet maar zit er toch wel erstig aan te denken ergens een 2e handsje te halen , kan dan ook de programma's erop zetten die ik gebruik.

Heb zojuist wel een :) Nexto CF met 80GB voor compact flash :shock:
gevonden naar aanleiding van de tips en verwijzingen die hier naar voren zijn gekomen. Helemaal goed zo'n forum en meedenkende leden :D

groet

Beersy

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jul 21 2011 8:34 am

32 Gb geheugenkaartjes - € 37,80
http://tweakers.net/pricewatch/262584/t ... ss-10.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar het is niet duidelijk in je berichten welke camera dat je gebruikt en of je SD of CF kaarten gebruikt.
Met je vorige antwoord lijk je CF kaarten te gebruiken? Wat heb je specifiek nodig?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jul 21 2011 8:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » do jul 21 2011 8:37 am

Hallo

Een tweedehands zijn er zat te vinden in Utrecht (evt Voorstraat) :wink:

Kroontje

Frederix

Bericht door Frederix » do jul 21 2011 8:38 am

beersy schreef:
yzf1kr schreef:Hoe veel foto's ben je van plan te maken?

Je bent op vakantie, dus het moet niet te veel op werk gaan lijken. :P
Dat is natuurlijk niet zomaar aan te geven tussen de 100 en 200 per dag x 2 weken is maximaal zo'n 2800 denk ik.

Voor mij is het ook ontspanning en lijkt niet echt op mijn dagelijkse werk :D
Een oplossing zou óók kunnen zijn dat je kritisch gaat fotograferen, dus niet in het wilde weg. Scheelt een hoop uitzoekwerk naderhand, een hoop tijd tijdens de vakantie en een hoop kosten voor data-opslag. :mrgreen:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jul 21 2011 8:50 am

Dat lijkt me een zeer waardevolle tip waar mensen eens wat meer bij stil zouden kunnen staan.
Ik begrijp al die stapels foto's niet wat mensen tegenwoordig maar nodig denken te hebben.
Kwaliteit van foto's wordt niet beter door veel te schieten, maar door bewust met je beeld en compositie bezig te zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daniël

Bericht door Daniël » do jul 21 2011 9:01 am

Die 10" dingen van bijvoorbeeld ASUS is er al voor 219 euro.
http://www.bcc.nl/product/acer-d255-bt3-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Externe HDD is nu zowat voor niks meer te koop. Neem er wel 1 die zijn voeding haalt via de USB. Anders moet je altijd een plek zoeken met stopcontact.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do jul 21 2011 10:24 am

Ik zou vandaag de dag niet meer met imagetanks gaan werken maar inderdaad gewoon een netboekje kopen. Rond de €200 en 1,25 kg. Kan je in het hotel of op de camping ook nog een beetje surfen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”