Wat te doen met al die pixels in de vakantie..

Discussies over fotobewerking en archivering
yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Wat te doen met al die pixels in de vakantie..

Bericht door yzf1kr » do jul 21 2011 10:38 am

Waarom al die ingewikkelde dure oplossingen?

Een 16GB SD kaartje kost 2 tientjes. Koop er daar 2 van, en je probleem is opgelost.
Op 16GB krijg ik 1000 RAW's, en je JPG's hoeven geen hoge kwaliteit te zijn want dat geeft een TV toch niet weer.

Of beter nog, koop 1 kaartje, en koop er tijdens je vakantie eentje bij. Mediamarkts hebben ze tegenwoordig overal. :wink:

Daniël

Bericht door Daniël » do jul 21 2011 10:47 am

En uiteindelijk kom je nog steeds geheugen te kort.

En buiten de vakantie gebruik je die kaartjes bijna nooit.

Ik loop constant met 8 GB in mijn camera wat goed is voor zo'n 650 foto's (RAW 12-bit ongecomprimeerd). Meer dan genoeg aan.
En als ik echt te kort kom heb ik nog 1 CF kaartje van 2GB.

Laptop heb je later als je even ergens bent ook lol van.

Maar de optie is van jou is inderdaad ook een oplossing.

beersy

Bericht door beersy » do jul 21 2011 10:53 am

Daniël schreef:En uiteindelijk kom je nog steeds geheugen te kort.

En buiten de vakantie gebruik je die kaartjes bijna nooit.

Ik loop constant met 8 GB in mijn camera wat goed is voor zo'n 650 foto's (RAW 12-bit ongecomprimeerd). Meer dan genoeg aan.
En als ik echt te kort kom heb ik nog 1 CF kaartje van 2GB.

Laptop heb je later als je even ergens bent ook lol van.

Maar de optie is van jou is inderdaad ook een oplossing.

het onderwerp /// Wat te doen met al die pixels in de vakantie.. //// geeft best wel realiteits besef, maw wellicht is die ene 8gb erbij wel een goede oplossing, of toch die laptop, of de Nexto waar ik dan als back-up gebruik van maak voor mijn foto voorraad...... :D

yellowfish

Bericht door yellowfish » do jul 21 2011 10:58 am

Weggooien !
Probeer zo gecomprimeerd en JPG mogelijk te schieten, kan je veel meer schieten
in slechte kwaliteit en spaar je kaartjes en een hoop ergenis.
Mag ik de vraag niet snappen ?

flitslicht

Bericht door flitslicht » do jul 21 2011 11:01 am

yzf1kr schreef:Waarom al die ingewikkelde dure oplossingen?
Volgens mij heeft de TS CF kaartjes nodig, al blijft hij hierover nogal onduidelijk. Dan zit je voor een snel 400x kaartje al over de €40. Voor 3000 foto's is dat €120 en dan heb je het al over een halve netbook. Die netbook kan je nog voor allerlei andere zaken gebruiken terwijl de kans groot is dat de volgende camera van de TS SD kaartjes gebruikt.

Het hangt er dus vanaf.

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JerryBig » do jul 21 2011 11:39 am

Ik neem een klein netbookje mee. Kost niet veel, veel opslagruimte, weegt niets. ViewNX erop voor preview en geen iPad nodig. Wel een glaasje wijn erbij natuurlijk.
Foto's bewerken doe ik pas thuis op mijn gecalibreerde monitor.
Ik neem zelfs soms een klein CD brandertje mee, waarop ik om de aantal dagen een CD brand. Dit CD'tje gaat in de tas tussen de vuile was als backup voor het geval er vervelende dingen gebeuren.
Kaartjes ga ik pas wissen als alles vol is en op de netbook en op CD staan. Ik heb overigens 16 Gb in mijn camera, en nog eens 16 Gb in mijn tas.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

beersy

Bericht door beersy » do jul 21 2011 12:15 pm

yellowfish schreef:Weggooien !
Probeer zo gecomprimeerd en JPG mogelijk te schieten, kan je veel meer schieten
in slechte kwaliteit en spaar je kaartjes en een hoop ergenis.
Mag ik de vraag niet snappen ?

Beste Yellowfish,

Ik fotofrafeer altijd in RAW en daarom vroeg ik de andere leden hoe zij met de vakantie foto's omgaan om met hun ervaring mij op een idee kunnen brengen of juist iets niet te adviseren. Is al aardig gelukt .......... :wink2:

beersy

Bericht door beersy » do jul 21 2011 12:19 pm

flitslicht schreef:
yzf1kr schreef:Waarom al die ingewikkelde dure oplossingen?
Volgens mij heeft de TS CF kaartjes nodig, al blijft hij hierover nogal onduidelijk. Dan zit je voor een snel 400x kaartje al over de €40. Voor 3000 foto's is dat €120 en dan heb je het al over een halve netbook. Die netbook kan je nog voor allerlei andere zaken gebruiken terwijl de kans groot is dat de volgende camera van de TS SD kaartjes gebruikt.

Het hangt er dus vanaf.

Het mooie van een topic is dat je veel opsteekt van anderen CF kaartjes heb ik maar voor de vakantie denk ik niet genoeg vandaar dat ik in dit topic vraag naar ervaringen en aanbevelingen. Het netbook is al ter sprake gekomen en zeker een optie en ben blij met al de reacties die ook andere lezers wellicht van dienst zijn :shock:

Beersy

flitslicht

Bericht door flitslicht » do jul 21 2011 12:33 pm

JerryBig schreef: Ik neem zelfs soms een klein CD brandertje mee, waarop ik om de aantal dagen een CD brand. Dit CD'tje gaat in de tas tussen de vuile was als backup voor het geval er vervelende dingen gebeuren.
Kaartjes ga ik pas wissen als alles vol is en op de netbook en op CD staan. Ik heb overigens 16 Gb in mijn camera, en nog eens 16 Gb in mijn tas.
Ik zit te overwegen zo'n 64GB SD kaartje in mijn netbookje te stoppen als tweede schijf: http://tweakers.net/pricewatch/269845/t ... ss-10.html

Niet zozeer speciaal voor vakantie maar voor het werk. Dan maak ik het zo dat elke foto die tethered in mijn foto's mapje binnenkomt meteen naar de SD kaart wordt gebackupped. Ik heb overigens een SSD in mijn netboekje gestopt, dat maakt een aanzienlijk verschil in snelheid en er zitten nu, behalve de ventilator, geen bewegende onderdelen meer in terwijl de accuduur verhoogd is naar een uur of acht.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jul 21 2011 1:24 pm

Ik heb 2 x 8Gb (1SD en 1 CF) en nog wat andere kaartjes (2Gb en 512 MB). Daar kom ik al heel ver mee. Ik heb een netbook om de foto's te kunnen bekijken en als imagetank. Werk perfect.

Ik zou als je het goedkoop wilt houden gewoon een paar 8GB kaartjes kopen die niet te duur hoeven te zijn.

Als je met 32Gb of zo niet uitkomt voor een vakantie dan ben je echt niet selectief genoeg. Die grens zou je overigens ook best bij 8GB kunnen leggen. 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

beersy

Bericht door beersy » do jul 21 2011 1:36 pm

Patrick schreef:Ik heb 2 x 8Gb (1SD en 1 CF) .....................

Als je met 32Gb of zo niet uitkomt voor een vakantie dan ben je echt niet selectief genoeg. Die grens zou je overigens ook best bij 8GB kunnen leggen. 8)
Is ook helemaal waar en ik ben ook al helemaal geen shooter dus ben al blij wat al deze oplossingen zoals vele hanteren voor hun eigen masnier van werken zoal opleverd.
Ga niet gericht met een fotodoel op pad, zie wel wat we tegenkomen , maar als het sport , aktie, oid is dan is het wel fijn om met 8 per seconde net die ene goede ertussenuit te pakken.

Had ie maar geen camera moeten worden :D

Thanks Beersy

beersy

Bericht door beersy » ma jul 25 2011 10:21 pm

De oplossing is er toch nog voor de vakantie

Dell D630 met extra geheugen en,

NX2
ViewNX
Elements 7
Picasa

En wat ben ik vergeten _- :?:

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » ma jul 25 2011 10:24 pm

Vergeet je kabeltjes en opladers niet.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

beersy

Bericht door beersy » ma jul 25 2011 10:46 pm

Arthur Mol schreef:Vergeet je kabeltjes en opladers niet.

heb voor mijn spullen wel een lijst en een grote doos voor dat soort dingen. je zult net dat ene kabeltje ........

programma idee om niet te vergeten :?:

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » wo aug 10 2011 8:02 pm

Ik ben net terug van 3 weken Maleisië en Singapore, heb met mn D300 een 8GB kaart volgeschoten en nog een paar op een 16GB kaart. ongeveer 600 RAW's, 14 bit met losless compression. Vind ik al heel erg veel foto's. Ik probeer wel selectief te zijn bij het schieten, evt onscherpe foto's meteen wissen, sommige dubbele laat ik staan zodat ik thuis nog wat kan kiezen. Moet er niet aan denken om 1000den foto's uit te moeten zoeken/ bewerken. Uiteindelijk wil ik een kleine selectie overhouden die in een overzichtelijke tijd een goeie impressie geven. Niemand zit er op te wachten om 1000 vakantiefoto's te bekijken lijkt me, behalve jij zelf misschien.
Voor snapshots gebruikte ik nu voor het eerst mijn iphone 4 met Hipstamatic, geweldig! Kon ik wanneer ergens wifi was meteen wat op facebook zetten.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”