Lens?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
Dd5000

Lens?

Bericht door Dd5000 » do jul 21 2011 7:25 pm

beste,

Ik wil misschien ook portretfotografie/pasfoto's enc. gaan doen. Maar nu probeerde ik op te zoeken welke lens ik nodig heb en of het gaat met de lens die ik nu heb? maar er zijn zoveel site's en uiteenlopende antwoorden, dus wie wil helpen

Ik heb nu een D5000 met 18-200 zoom lens http://www.digicamshop.nl/product/75597 ... -vrii.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en een macro 85 mm lens http://www.digicamshop.nl/product/88054 ... micro.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar kan ik het hiermee of moet ik een andere lens hebben?

alvast bedankt

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Lens?

Bericht door gijs sandberg » do jul 21 2011 8:55 pm

Beste D,

Pasfoto's onder het huidige nederlandse regime zou ik niet vrijwillig willen maken... :!:

Portertten moet kunnen met de lenzen die je aangeeft,
de 18-200 kent een beperkte lichtsterkte, dus met weinig licht is het schipperen;
Een micro lens als de 85 mm is wellicht te scherp voor flatteuse portretten van dames boven een bepaalde leeftijd :P .

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do jul 21 2011 10:14 pm

de NIKON AF-S DX VR 85MM F/3.5G ED MICRO bezit ik zelf ook, tezamen met de D5000

Behalve geweldige macro's ook geschikt voor portret foto's.
En zoals geschreven..., je ziet elke rimpel :shock:

ps. check even goed de prijs, die lens is toch elders voor een paar tientjes goedkoper te krijgen

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 21 2011 10:35 pm

Dd5000 schreef: Ik wil misschien ook portretfotografie/pasfoto's enc. gaan doen.
De lens is niet zo'n probleem voor pasfoto's. De brandpunt die je daarvoor nodig hebt zit in het reeds in je bezit hebbende objectief.
Maar wat je meer hoofdbrekens zal kosten zijn de specifieke eisen waaraan de foto's moeten voldoen aangaande verlichting, achtergrond, positie en de indeling op het fotovelletje.
Kijk wat de eisen zijn mbt de "foto matrix": http://www.paspoortinformatie.nl/nederl ... en/Pasfoto" onclick="window.open(this.href);return false;
In PDF met voorbeelden: http://www.paspoortinformatie.nl/dsreso ... 6&type=pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder moet de afdruk voldoen aan een printresolutie van minimaal 400 dpi.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dd5000

Bericht door Dd5000 » do jul 21 2011 10:37 pm

Bedankt allen
heb de lens ook goedkoper gekocht maar de prijs is gestegen
dus een macro gaat goed, en dan mijn 18-200 op 100 zetten?

Dd5000

Bericht door Dd5000 » do jul 21 2011 10:39 pm

ik boedeoelde eigelijk ook portret, mqaar wiat niet hoe ik het moest noemen :oops:

ik moet wel wat afstand nemen met de macro toch?

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » do jul 21 2011 10:42 pm

Bedoel je nu echt officiele pasfoto's? Die laat je toch gewoon maken bij de fotowinkel om de hoek?
Ik weet niet of je daar nu in zou moeten investeren. De lens heb je dan wel, maar het zijn de dingen die Léon al genoemd heeft. Dat moet je ook hebben. Ik zou er niet aan beginnen tenzij je een vakfotograaf bent met een eigen zaak of werkzaam bent als fotograaf in een fotowinkel.

Als je freelance portretten wil doen dan zou je ook een prime lens kunnen overwegen zoals de 50mm 1.8
Met de macrolens die je nu al hebt kun je ook wel portretten doen trouwens.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 21 2011 10:44 pm

Dd5000 schreef:...en dan mijn 18-200 op 100 zetten?
Waarom vragen naar iets wat je zelf kunt uitproberen en in een paar seconden het antwoord kunt weten.
Zet een persoon op een krukje, ga daar zelf pakweg 1,25 - 1,5 meter vandaan zitten, zoom in om een "pasfoto" of portret uitsnede te maken, en je hebt je foto.
Kijk dan waar je op uit komt met je brandpunt en je hebt je antwoord.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jul 21 2011 10:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dd5000

Bericht door Dd5000 » do jul 21 2011 10:46 pm

slim, ga ik zeker doen
en ik zal geen domme vragen meer stellen :D :D :D :D :D :D :D

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jul 21 2011 11:46 pm

De domste vraag is een niet gestelde...

Die 85mm is prima voor dit werk. Te scherp vind ik een onzinreden. Een foto minder scherp maken is makkelijk zat.... als je dat al zou willen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Dd5000

Bericht door Dd5000 » vr jul 22 2011 9:33 am

dan u wel,

domme vragen bestaan niet alleen de manier waar op. toch

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”