D3100 welke lens(en) zal ik nemen
D3100 welke lens(en) zal ik nemen
Hoi,
Ik heb een Nikon D3100 en nu weet ik niet welke lenzen ik er bij zal nemen.
Mijn budget is beperkt en mijn huidige lens kan ik houden of verkopen voor iets anders.
Ik fotografeer van alles wat, vooral mijn zoon 6maand oud.
Maar ook onze hond, katten en famillie kiekjes, een dagje weg neem ik hem ook mee.
De lens die ik nu heb is een Sigma af 18-250mm f3.5-6.3 DC OS HSM.
Ik kan deze lens verkopen voor ongeveer 260euro.
Ik heb nog een budget van 75euro.
Dus heb dan 335euro te besteden aan lenzen.
Of kan ik beter de sigma houden en een andere er bij kopen?
Een met vast brandpunt afstand een 55mm?
Ik heb ze wel gezien voor niet al te duur maar dan moet ik met de hand scherp stellen, is dit te doen?
Hoop dat jullie tips voor me hebben, alvast bedankt.
Ik heb een Nikon D3100 en nu weet ik niet welke lenzen ik er bij zal nemen.
Mijn budget is beperkt en mijn huidige lens kan ik houden of verkopen voor iets anders.
Ik fotografeer van alles wat, vooral mijn zoon 6maand oud.
Maar ook onze hond, katten en famillie kiekjes, een dagje weg neem ik hem ook mee.
De lens die ik nu heb is een Sigma af 18-250mm f3.5-6.3 DC OS HSM.
Ik kan deze lens verkopen voor ongeveer 260euro.
Ik heb nog een budget van 75euro.
Dus heb dan 335euro te besteden aan lenzen.
Of kan ik beter de sigma houden en een andere er bij kopen?
Een met vast brandpunt afstand een 55mm?
Ik heb ze wel gezien voor niet al te duur maar dan moet ik met de hand scherp stellen, is dit te doen?
Hoop dat jullie tips voor me hebben, alvast bedankt.
- OWuisman
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Re: D3100 welke lens(en) zal ik nemen
Hoi Remco,
Voordat ik advies kan geven, heb ik eerst een vraag: Waar loop je tegenaan met je huidige lens, waardoor je een nieuwe lens wil kopen?
Dit omdat je al een alround lens hebt met een bereik van 18 mm (groothoek) tot 250 mm (tele). Wel heb je een beperking m.b.t. de minimale diafragma, maar dit hoeft niet altijd een probleem te zijn.
Groeten,
Onno
Voordat ik advies kan geven, heb ik eerst een vraag: Waar loop je tegenaan met je huidige lens, waardoor je een nieuwe lens wil kopen?
Dit omdat je al een alround lens hebt met een bereik van 18 mm (groothoek) tot 250 mm (tele). Wel heb je een beperking m.b.t. de minimale diafragma, maar dit hoeft niet altijd een probleem te zijn.
Groeten,
Onno
Een FX camera.
Ik merk dat die soms wat moeilijk scherpstelt (denk door de lichtsterkte)
En hij is wat aan de zware grote kant.
En hij is wat aan de zware grote kant.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Verkopen kost gewoon geld. Ik zou die houden en er een AFS 35mm f1.8 bij kopen. Die kost wel wat meer dan 75 Euro, maar zoveel kwaliteit, autofocusmotor en lichtsterkte kan je voor minder niet kopen. Aanrader!
Met de hand scherpstellen moet je niet willen; dat is gewoon niet handig en lastig, zeker met een kleine zoeker als die van de D3100.
Met de hand scherpstellen moet je niet willen; dat is gewoon niet handig en lastig, zeker met een kleine zoeker als die van de D3100.
Ik lees overal dat voor portret en zo je beter de 50mm kunt hebben.
Is dit waar?
Is dit waar?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
zelf gebruik ik voor m'n portretten 12 tot 20mm op DX, effectief dus 18 tot 30mm.
Het beste maak je portretten op bijna volle opening met een 85 1,8 AFD (geen AF op jouw camera) , en het kan goedkoper met de f/1,8 50 AF-S (wel AF op jouw camera) (effectief 75mm)
Kies voor objectieven met AF op je camera.
Het beste maak je portretten op bijna volle opening met een 85 1,8 AFD (geen AF op jouw camera) , en het kan goedkoper met de f/1,8 50 AF-S (wel AF op jouw camera) (effectief 75mm)
Kies voor objectieven met AF op je camera.
Als ik zo kijk met mijn sigma dan denk ik dat ik 50mm fijner werken vind dan de 35mm.
Dit omdat je dan op iets meer afstand van het onderwerp bent , anders zit je wel heel dicht op de persoon denk ik.
Dit omdat je dan op iets meer afstand van het onderwerp bent , anders zit je wel heel dicht op de persoon denk ik.
- OWuisman
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Ik ben het met Patrick eens. Verkoop je huidige lens niet, maar spaar door voor een licht sterke prime met scherpstelmotor. Voor portretten gebruik ik zelf ook vaak de 50mm f1.8 zoals Hans voorsteld, prima lens en goede ervaringen mee.
Een FX camera.
Ik ben blij dat ik deze reacties krijg, ik zat hier zelf ook al aan te denken.
Ik zie op 2 dehands site's verschillende prijzen wat is een beetje redelijk voor zo'n lens
Ik zie op 2 dehands site's verschillende prijzen wat is een beetje redelijk voor zo'n lens
- Frank Roelofs
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Afs zal nog niet veel 2de hands zijn. AFd heeft geen autofocus op jouw camera..remco1649 schreef:Ik ben blij dat ik deze reacties krijg, ik zat hier zelf ook al aan te denken.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ligt er een beetje aan. Eigenlijk is voor een echt portret 50mm wordt 75mm op DX wat kort. Voor gewone fotografie is het juist weer wat te lang.remco1649 schreef:Ik lees overal dat voor portret en zo je beter de 50mm kunt hebben.
Is dit waar?
Wat je het beste kan doen: fotografeer eens van alles om je heen op eerst 50mm en later eens alles op 35mm met je huidige objectief. Dan kan je zien wat je het beste bevalt. Ik gok dat die 35mm je uiteindelijk beter zal bevallen. De reden: op een DX camera kom je op 52,5mm uit, wat ongeveer overeen komt met wat je zelf ziet als je om je heen kijkt. 50mm komt neer op 75mm op DX en is al licht tele, wat vaak gewoon wat te veel "ingezoomd" is.
begrijp ik het goed dat een 35mm portret lens gelijk is aan 35mm op mijn sigma lens nu en 50mm portret lens gelijk is aan 50mm op mijn sigma nu??
Of zit ik dan verkeerd met de verhoudingen
Of zit ik dan verkeerd met de verhoudingen
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
35mm portretlens? Zoiets bestaat niet.
Wat aan de buitenkant van je objectief staat komt overeen met wat zo'n vast-brandpunt-objectief doet. Dus jouw objectief op 35mm gezet aan de hand van de streepjes aan de buitenkant komt overeen met wat je straks gaat zien met een vaste 35mm. Idem voor de 50mm op de 50mm streep.
Wat aan de buitenkant van je objectief staat komt overeen met wat zo'n vast-brandpunt-objectief doet. Dus jouw objectief op 35mm gezet aan de hand van de streepjes aan de buitenkant komt overeen met wat je straks gaat zien met een vaste 35mm. Idem voor de 50mm op de 50mm streep.
haha dacht al beetje domme vraag misschien.
maar bedankt.
zijn er verder nog lenzen die aangeraden worden?
maar bedankt.
zijn er verder nog lenzen die aangeraden worden?
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Voor relatief weinig geld een lichtsterkte zoom: Tamron 17-50 f2.8. Wel een versie met scherpstelmotor nemen als je zoiets koopt in jouw geval.
Inruilen van je Sigma kan, maar als je daarvoor kiest mis je wel het hele telebereik dat je nu wel hebt. Zou ik niet doen, tenzij je alles onder de 70mm schiet. Dan kan je het overwegen.
Inruilen van je Sigma kan, maar als je daarvoor kiest mis je wel het hele telebereik dat je nu wel hebt. Zou ik niet doen, tenzij je alles onder de 70mm schiet. Dan kan je het overwegen.