DataColor Spyder 3 Elite

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

DataColor Spyder 3 Elite

Bericht door Mieke53 » zo jul 24 2011 1:54 pm

Beste forumleden,
Wij wilden als Fotoclub de Spyder Elite aanschaffen, maar hoorden dat deze eruit gaat.(volgens foto Steenweg te Utrecht)
Hebben jullie er iets van gehoord?
Andere zaken hebben hem nog wel op voorraad, maar ik vind het praktischer zo dicht mogelijk bij de woonplaats te kopen.
Dus: is dit een verkooppraatje (hij had er wel een van 400,00E :roll: ), of is het beter te wachten totdat......
Mochten er leden zijn die hem al gebruiken en daar positief over zijn, of juist minder, dan hoor ik dat graag.
Groet,
Mieke

N.B. Bedankt alvast voor iedereen die reageert.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: DataColor Spyder 3 Elite

Bericht door ReneG » zo jul 24 2011 2:15 pm

Ik gebruik hem zelf. Orima apparaat. Wel zorgen dat je de laatste nieuwe software gebruikt (even downloaden), de sw in de doos was nog niet helemaal stabiel. Voor de meeste monitoren werken de default instellingen het beste.
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jul 24 2011 2:38 pm

noortje53 schreef:Beste forumleden,
Wij wilden als Fotoclub de Spyder Elite aanschaffen, maar hoorden dat deze eruit gaat.(volgens foto Steenweg te Utrecht)
Hebben jullie er iets van gehoord?
Niet gehoord, maar in de loop van de tijd worden producten nu eenmaal wel vervangen door nieuwe modellen.

Als "fotoclub" zou ik echter zeker overwegen een systeem te kiezen wat je later met een upgrade kunt uitbreiden naar een printer profilering systeem. Ik denk dat er best vraag naar is om niet alleen een monitor te kunnen kalibreren, maar eenieder die zelf print met een inkjet printer met naar eigen keuze te prefereren papier. Ook voor uitdraai bij elke willekeurige foto-printshop heeft een print-kalibreer systeem zijn voordelen.
Voor een individuele gebruiker meestal te duur. Gezamenlijk binnen een club zeker het overwegen waard.
Ik zou zeggen, eigenlijk typisch een set om juist door een club aan te schaffen.

Kijk eens hier: https://shop.colourconfidence.com/secti ... -profielen" onclick="window.open(this.href);return false;
En bekijk vanuit welk monitor kalibreer systeem je kunt upgraden: https://shop.colourconfidence.com/secti ... kalibratie" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou zeker ook eens via test websites kijken wat de huidige systemen te bieden hebben. De laatste jaren zijn er nogal wat verschillende systemen op de markt gekomen met hun typische verwerking en voordelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo jul 24 2011 3:25 pm

Léon Obers schreef:Als "fotoclub" zou ik echter zeker overwegen een systeem te kiezen wat je later met een upgrade kunt uitbreiden naar een printer profilering systeem.
Dat heeft de Spyder 3 Elite toch al?
Willem.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo jul 24 2011 3:33 pm

Dag Leon,
Ik meen dat er in die Elite ook een mogelijkheid heeft om beamers/projectors te calibreren.
Het moet ook weer niet al te veel tam tam worden want moet makkelijk in gebruik blijven.
Het bedrag van die 159,00 is voor de club acceptabel, iets meer dan de helft van de club wilde dit ding de andere helft vond het niet nodig.
Dus dan zal het de elite worden. Daarbij er zijn ook te weinig technische leden bij ons om het maximale uit zo'n apparaat te halen.
De meesten gaat het om de cal. van de monitor.
Nederlands handleiding zou ook handig zijn, voor mij althans.
Dank alvast voor jullie inbreng.

Groet,
Mieke

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » zo jul 24 2011 3:44 pm

Even een vraagje tussendoor, is een LED scherm ook te kalibreren?
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo jul 24 2011 3:51 pm

Bij dit type wel geloof ik.

Over glimmende schermen maken ze wel een opmerking dacht ik: kunnen wisselende prestaties geven.

Hoi.
Mieke

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 24 2011 4:20 pm

wblink schreef:
Léon Obers schreef:Als "fotoclub" zou ik echter zeker overwegen een systeem te kiezen wat je later met een upgrade kunt uitbreiden naar een printer profilering systeem.
Dat heeft de Spyder 3 Elite toch al?
Nee, die heeft dat niet. Een beamer of projector is iets anders als een printer.
Het ding staat ook bij "monitor kalibratie" en niet bij "printer kalibratie" bij de website van http://www.colourconfidence.com" onclick="window.open(this.href);return false;

"Makkelijk in gebruik blijven" heeft verder weinig te maken of een systeem wel of niet geschikt zou zijn voor printer kalibratie.
De duurdere systemen zijn daarbij zelfs het meest makkelijk, omdat die volledig automatisch werken.
Juist bij de goedkopere systemen heb je veel meer Tam Tam. :o

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo jul 24 2011 9:51 pm

De discussie gaat iets te ver ook al zou je gelijk hebben León.
Het clubbudget is beperkt. Monitorcalibratie vinden we het belangrijkst. Voor 40E extra hebben we dus ook nog mogelijkheid tot beamercalibratie.

Ik weet niet of het allemaal makkelijker wordt naarmate de prijs hoger wordt.

Dankje voor je meedenken.

Vr.gr.,

Mieke

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma jul 25 2011 4:19 pm

Léon Obers schreef:
wblink schreef:Dat heeft de Spyder 3 Elite toch al?
Nee, die heeft dat niet. Een beamer of projector is iets anders als een printer.
Het ding staat ook bij "monitor kalibratie" en niet bij "printer kalibratie" bij de website van http://www.colourconfidence.com" onclick="window.open(this.href);return false;

"Makkelijk in gebruik blijven" heeft verder weinig te maken of een systeem wel of niet geschikt zou zijn voor printer kalibratie.
De duurdere systemen zijn daarbij zelfs het meest makkelijk, omdat die volledig automatisch werken.
Juist bij de goedkopere systemen heb je veel meer Tam Tam. :o
Hmmm, je hebt gelijk denk ik. In he koffertje dat ik destijds gekocht heb zitten 3-elite en 3-print, blijkbaar een cobinatie-aankoop geweest.

Overigens: net wat je zegt. De printerkalibratie is een eindeloos geduld en precisie werkje en gaat makkelijk mis.
Willem.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 25 2011 6:07 pm

wblink schreef: Overigens: net wat je zegt. De printerkalibratie is een eindeloos geduld en precisie werkje en gaat makkelijk mis.
Heb je een slecht gekozen systeem. Ik heb er geen enkele moeite mee, 5 minuten werk, terwijl ik toch een van de "eenvoudige" systemen heb.
Systeem wat niet meer nieuw wordt verkocht - X-Rite Pulse.
Colour Confidence heeft een set die in grote mate hetzelfde werkt: https://shop.colourconfidence.com/produ ... e-profiler" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”