Lichtverlies door zonnekap?
Lichtverlies door zonnekap?
Ik had de volgende vraag.
Deze week en volgende week zal ik een aantal na-tour criteriums afgaan om te fotograferen.
Zoals de weersvoorspellingen er op dit moment uit zien zal het wat bewolkt zijn. Tegen de avond starten de Profs pas en zullen finishen bij de invallende duisternis. Is het dan verstandig om de zonnekap van mijn 70-300mm VR lens af te halen of maakt dit geen verschil in het licht?
Alvast bedankt!
Deze week en volgende week zal ik een aantal na-tour criteriums afgaan om te fotograferen.
Zoals de weersvoorspellingen er op dit moment uit zien zal het wat bewolkt zijn. Tegen de avond starten de Profs pas en zullen finishen bij de invallende duisternis. Is het dan verstandig om de zonnekap van mijn 70-300mm VR lens af te halen of maakt dit geen verschil in het licht?
Alvast bedankt!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: Lichtverlies door zonnekap?
Dat maakt geen verschil, je kan hem er zelfs beter op laten zitten als bescherming.
Maar ik denk dat je het moeilijk gaat krijgen, ik ben benieuwd naar het resultaat,
Maar ik denk dat je het moeilijk gaat krijgen, ik ben benieuwd naar het resultaat,
yzf1kr schreef:Dat maakt geen verschil, je kan hem er zelfs beter op laten zitten als bescherming.
Jaa de foto's van de finish zullen inderdaad heel moeilijk worden, dat klopt. Ik ben op dit moment aan het sparen voor een 70-200mm F2.8 lens

Maar de prof renners starten omstreeks 19.00uur, dus dan gaat het nog prima hoor
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ja, het scheelt licht. Maar nu juist het licht dat je mist als kiespijn; het van de zijkanten invallende licht. Je zonnekap moet je echt alleen weglaten als je een hele, hele goede reden hebt. Ik kan er niet zomaar eentje bedenken als ik eerlijk ben.
- Frank Roelofs
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Idd zonnekap altijd gebruiken. Buiten is het de zon of de reflectie van een muur of zo, binnen lamp of raam van opzij.
Zonnekap is eigenlijk ook verkeerde benaming. (maar ja, vanbuitendebeeldhoekinvallendlichttegenhoudkap is ook zo'n raar woord.
)
Zonnekap is eigenlijk ook verkeerde benaming. (maar ja, vanbuitendebeeldhoekinvallendlichttegenhoudkap is ook zo'n raar woord.

Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Wel een hoge woordwaardeFrank R schreef:Idd zonnekap altijd gebruiken. Buiten is het de zon of de reflectie van een muur of zo, binnen lamp of raam van opzij.
Zonnekap is eigenlijk ook verkeerde benaming. (maar ja, vanbuitendebeeldhoekinvallendlichttegenhoudkap is ook zo'n raar woord.)

Flare kap kan je het eigenlijk beter noemen.
Wat ik begrepen heb is dat de zonnekap er eigenlijk alleen is voor de kleinste brandpunt afstand.
Zoals bij de 70-200 zou hij er eigenlijk zijn voor de 70mm. Dit vanwege vignetting meen ik.
Maar het kan zo zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.
Wat ik begrepen heb is dat de zonnekap er eigenlijk alleen is voor de kleinste brandpunt afstand.
Zoals bij de 70-200 zou hij er eigenlijk zijn voor de 70mm. Dit vanwege vignetting meen ik.
Maar het kan zo zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De zonnekap werkt bij alle brandpuntsafstanden, maar hij hoort zo ontworpen te zijn dat je zelfs bij de kleinste brandpuntsafstand (grootste beeldhoek) geen last van vignettering hebt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Dat wat Roelof zegt klopt inderdaad wel.
Iedereen bedankt voor de informatie. Ik laat me ('zonne')kap er dus gewoon lekker opzitten.
Groetjes Jurgen
Iedereen bedankt voor de informatie. Ik laat me ('zonne')kap er dus gewoon lekker opzitten.
Groetjes Jurgen