Kleur op een tft scherm...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kleur op een tft scherm...
Een paar dagen geleden heb ik ter vervanging van mijn 22 inch crt bakbeest een 22 inch tft-scherm gekocht . Het is een Samsung Syncmaster 225BW, een fraai scherm dat me ook werd aangeraden voor fotoverwerking.
Nu doet zich een vreemd probleem voor. Als ik photoshop opstart, wordt gevraagd of ik het monitorprofile van Samsung wil gebruiken of niet (had ik bij mijn crt nooit gezien). Dit is de boodschap:
The Monitor profile Samsung natuaral Color....etc appears to be defective. Please rerun your monitor calibration software.
Ik kan er dan voor kiezen toch gebruik te mken van het profiel of dit achterwege te laten. Ik heb het profiel al verschillende keren ingesteld, maar telkens komt deze boodschap terug.
Verder werken is mogelijk. Als ik toch gebruik maak van het profiel, toont Photoshop heel warme foto's, die verder gewoon te bewerken zijn. Laat ik het profiel achterwege, dan zijn de tinten van de foto's gewoon neutraal, min of meer wat ik van mijn crt gewend ben.
Bij capture krijg ik geen keuze om het monitorprofiel achterwege te laten en zijn de kleuren altijd (te) warm. Ik kan eea in voorjkeuren ook niet veranderen. In Nikon view zijn ze altijd neutraal.
Je snapt het al: het is moeilijk om foto's te bewerken als ieder programma de foto's anders weergeeft. Hebben jullie enig idee hoe ik dit weer kan veranderen?
Nu doet zich een vreemd probleem voor. Als ik photoshop opstart, wordt gevraagd of ik het monitorprofile van Samsung wil gebruiken of niet (had ik bij mijn crt nooit gezien). Dit is de boodschap:
The Monitor profile Samsung natuaral Color....etc appears to be defective. Please rerun your monitor calibration software.
Ik kan er dan voor kiezen toch gebruik te mken van het profiel of dit achterwege te laten. Ik heb het profiel al verschillende keren ingesteld, maar telkens komt deze boodschap terug.
Verder werken is mogelijk. Als ik toch gebruik maak van het profiel, toont Photoshop heel warme foto's, die verder gewoon te bewerken zijn. Laat ik het profiel achterwege, dan zijn de tinten van de foto's gewoon neutraal, min of meer wat ik van mijn crt gewend ben.
Bij capture krijg ik geen keuze om het monitorprofiel achterwege te laten en zijn de kleuren altijd (te) warm. Ik kan eea in voorjkeuren ook niet veranderen. In Nikon view zijn ze altijd neutraal.
Je snapt het al: het is moeilijk om foto's te bewerken als ieder programma de foto's anders weergeeft. Hebben jullie enig idee hoe ik dit weer kan veranderen?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
lijkt mij dat of je monitor niet goed werkt want het zou geen probleem moeten zijn om van kleur porfiel te wijzigen. meestal op mijn viewsonic va 1912w2 werk ik in 9300 mmar als i iets met foto's ga doen zet ik hem effe op srgb (omdat de d70 ook daarop afgesteld staat)
ga er anders even mee terug naar de winkel (en neem dan ook je ssyteemkast mee) wellicht kan je it afhaal chinees het repareren en anders kunnnen ze meteen het constateren
ga er anders even mee terug naar de winkel (en neem dan ook je ssyteemkast mee) wellicht kan je it afhaal chinees het repareren en anders kunnnen ze meteen het constateren
- a90
- Forumlid
Wat is dat nou voor advies ? monitor stuk als een driver een probleempje heeft ?
Met systeemkast en naar de winkel, ze zien je aakomen, alsof die verkoper weet waarover hij het heeft.
Ik zou de laatste drivers halen bij Samsung en vanaf daar verder proberen. het lijkt me in geen geval een kapotte monitor.
Met systeemkast en naar de winkel, ze zien je aakomen, alsof die verkoper weet waarover hij het heeft.
Ik zou de laatste drivers halen bij Samsung en vanaf daar verder proberen. het lijkt me in geen geval een kapotte monitor.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ga meteen kijken. Dank! Scherm doet het verder oberigens prima.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Helaas blijft het probleem bestaan, ook na installatie van een driverversie van de Samsungsite. Als ik de driver in apparaatbeheer verwijder is het probleem niet mee aanwezig. Satrt ik de computer daarna weer op, dan installeert de driver zichtzlef weer en begint alles weer van voren af aan.
-
- Forumlid
- Contacteer:
D70 shooter: er staat inderdaad SM225BW. Er is maar 1 scherm aangesloten
-
- Forumlid
- Contacteer:
Het lijkt te zijn opgelost dames en heren. Ik heb een nieuw profiel aangemakt met Natural colors. Dit is in windows gemakkelijk tot standaardprofiel te maken (via de beeldscherminstellingen). Overigens vond ik ook nog een sRGB van Nikon, zodat ik uiteindelijk die maar tot standaard heb gemaakt. Het lijkt nu te werken.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ben zelf ook best onder de indruk van het resultaat. Maar mijn 22 inch crt doe ik niet weg...