invulflits

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jacko Duker
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

invulflits

Bericht door Jacko Duker » wo jul 27 2011 11:29 pm

beste lijsters,

had ik bij deze foto een flits moeten gebruiken om de ogen helderder te krijgen.
Is de flitser van de D40 dan goed genoeg voor of krijg je dan overbelichting?

Dank Jacko

Afbeelding[/url]
DSC_5418.jpg by JackoDuker, on Flickr[/img]
Nikon D7000; Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM; Nikkor AF-S 35 mm 1:1.8G; Tamron 17-50 F/2.8 VC; Nikkor 70-300 VR
Apple minded.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: invulflits

Bericht door Patrick » do jul 28 2011 12:59 am

Lastig. Je moet in ieder geval (??) in stand REAR of SLOW werken wil je het mooi houden. Maar je krijgt al snel erg platte foto's als je gaat flitsen. Flitsen is echt een kunst! Maar het kan zeker, ook met de ingebouwde flitser.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 28 2011 1:36 am

Patrick schreef:Lastig. Je moet in ieder geval (??) in stand REAR of SLOW werken wil je het mooi houden.
In deze praktijksituatie volledig overbodig om dat in te moeten stellen.
De EXIF info laat nu een sluitertijd zien van 1/500 sec. bij ISO 400 en f 7.1 Die kun je voor een invulflits bij een D40 gewoon blijven aanhouden.
De sluitertijd van 1/500 sec. is voor de D40 de maximum te gebruiken / in te stellen sluitertijd die bij de ingebouwde flitser en dedicated Nikon flitsers werkt.
(Mogelijk dat bij niet dedicated flitsers zelfs nog kortere sluitertijden gebruikt kunnen worden zoals bij de D1 serie camera's en de D70 het geval is).

Je hoeft slechts een negatieve correctie voor de flitser in te stellen om de flits wat minder nadrukkelijk aanwezig te laten zijn, zodat het inderdaad als "invulflits" werkt. Bijv. een correctiewaarde van -1 tot -1 2/3 stop voor de flitser. Dat is alles.

Dat het verder al snel platgeflitst wordt is ook sterk overdreven. Met een negatieve correctie voor de flitser wordt slecht de schaduw iets opgehelderd. Precies wat de TS beoogt. De ingebouwde flitser van de D40 is daar prima voor in te zetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » do jul 28 2011 7:24 am

Leon,
Heeft de D40 zo'n snelle gordijnbeweging of is hier ook sprake van een ander systeem zoals bij de D70s?
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 28 2011 8:45 am

Ik ben er niet 100% zeker van omdat ik het nog nergens specifiek heb gelezen (het is typisch een praktijktest ervaring van gebruikers), maar het kan zijn dat de D40 inderdaad een vergelijkbare werking heeft als bij de D70s (en Nikon D1 serie). Daarom spreek ik dat "zachtjes" (tussen haakjes) uit met "mogelijk".

Voor de beantwoording van de eerdere vraag van Jacko (de TS) heb ik de specs van de D40 erbij gehaald. De synchronisatie van de D40 gaat tot 1/500 sec. en het type sensor wat gebruikt wordt is van het CCD type. Typisch de eigenschappen die de andere camera's met die mogelijkheid ook hebben.
Een "normale" flitssynchronisatie (geen FP mode) van 1/500 sec. kan bij een spiegelreflex namelijk alleen voorkomen indien van het afkappen van het elektronisch signaal van de sensor gebruik wordt gemaakt. Een spleetsluiter zelf is mechanisch gezien tot nu toe namelijk niet snel genoeg om tot die korte synchronisatietijd te komen. En alleen CCD type sensors hebben die mogelijkheid van elektronisch afkappen van het signaal.

Die 1/500 sec. die dan wordt gehanteerd is eigenlijk dan alleen nog een synchronisatietijd die door Nikon wordt gegarandeerd met een goede werking van het lichtmeetsysteem. Vandaar die grens die eraan wordt gekoppeld als je een dedicated flitser gebruikt. Maar elektronisch gezien is er feitelijk geen beperking. Door een niet dedicated flitser te gebruiken wordt die beveiliging omzeilt. Om het 100% zeker te weten of het werkt kan een gebruiker van een D40 dat simpel uittesten.
Andere mogelijkheid om de beveiliging te omzeilen indien je wel een dedicated flitser hebt is een extra accessoire flitsschoentje gebruiken met slechts één middencontact. De andere stuurcontactjes worden dan niet gebruikt. (De beveiliging wordt aangestuurd via die andere contacten).

De REAR of SLOW instelling waar Patrick eerder naar verwijst is pas van toepassing als je "default" bij een automatische lichtmeting een sluitertijd beneden de 1/60 sec. wilt gebruiken. Dat is hier bij die buitenopname al helemaal niet van toepassing, omdat de sluitertijd onder die lichtomstandigheden al gauw hoger is.
Bij camera's met een lagere synchronisatietijd dan die 1/500 sec. geldt hetzelfde antwoord als ik al gegeven heb, waarbij je als extra nog de ISO van de camera minimaal één stop of 1 1/3 stop naar beneden moet brengen om de sluitertijd in de gegeven lichtomstandigheden binnen de flits synchronisatietijden te kunnen brengen. (Andere Nikon camera's komen aan 1/200 sec of 1/250 sec. als kortste flits synchronisatietijd).

Jacko Duker
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

invulflits

Bericht door Jacko Duker » do jul 28 2011 9:19 am

Moest wel even goed lezen wat jullie geschreven hebben maar heb de flitscorrectie gevonden en wat mee gespeeld nu in de praktijk gaan uit testen. Nu maar hopen dat dit flitsen geen slagschaduw (vignet?) geeft.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Nikon D7000; Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM; Nikkor AF-S 35 mm 1:1.8G; Tamron 17-50 F/2.8 VC; Nikkor 70-300 VR
Apple minded.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr jul 29 2011 9:20 pm

Ik ben er niet 100% zeker van omdat ik het nog nergens specifiek heb gelezen (het is typisch een praktijktest ervaring van gebruikers), maar het kan zijn dat de D40 inderdaad een vergelijkbare werking heeft als bij de D70s (en Nikon D1 serie). Daarom spreek ik dat "zachtjes" (tussen haakjes) uit met "mogelijk".
Ik heb het wel al diverse malen gelezen maar kan het nu zo snel niet vinden natuurlijk ... D40 kan dit, D40x weer niet.
En de D70/s natuurlijk, die gebruik ik er zelf voor. Zal volgende keer de D40 van mijn pa eens lenen om het te testen. Heeft ook een groter scherm - wat dat betreft is mijn D70s elke keer weer even wennen nu ik alweer jaren een D300 heb...

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

invulflits

Bericht door John'47 » vr jul 29 2011 10:12 pm

Ik zou daar geen flits maar een reflectieschermpje op loslaten; eventueel gewoon een vel wit papier om het gezicht wat extra licht te gunnen. Het is dan veel minder een gok met je belichting en het effect blijft heel natuurlijk.

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jul 30 2011 12:30 am

Dat lijkt me dan weer onhandig. Moet iemand dat reflectieschermpje weer vasthouden. Met dat soort attributen erbij ben je absoluut niet flexibel in het fotograferen. Bovendien met die toeters en bellen erbij kost het allemaal extra tijd en is de spontaniteit bij kinderen snel weg. Invul flitslicht is juist helemaal geen gok met belichting. Die geeft een afgewogen vermogen af in samenwerking met de lichtmeting. En je ziet het resultaat direct na de opname.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”