70 mm test

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Nick Altena

70 mm test

Bericht door Nick Altena » di jul 19 2011 1:53 pm

Na de aankoop van een (2de hands) sigma 70mm macro lens eens mee wezen spelen om te zien of het goede resultaten zou geven op mijn ook redelijk nieuwe D5000.(en met mijn beperkte ervaring)
Dit is een van de resultaten, niet echt macro maar ook op afstand moet i wel een beetje presteren natuurlijk..
Had hem ook al op een ander forum geplaatst dus misschien herkenbaar voor sommige.
Commentaar over eventuele verbeteringen zijn uiteraard welkom.

Afbeelding
(exif is bijgesloten)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: 70 mm test

Bericht door Léon Obers » di jul 19 2011 2:37 pm

Bij dichtbij of macro wil je enerzijds voldoende scherptediepte. Vandaar dat je wellicht diafragma f22 hebt gebruikt.
Anderzijds geven dit soort kleine diafragma-openingen minder algemene scherpte door diffractie.

Boven pakweg f11 loopt de algemene scherpte terug.

EDIT:
Testresultaten van de Sigma 70mm op photozone.de
Duidelijk is te zien dat bij een kleine diafragma-opening zoals f22 de algemene scherpte behoorlijk afneemt.

Afbeelding
Bron: http://www.photozone.de/canon-eos/300-s ... rt?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jul 19 2011 6:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Nick Altena

Bericht door Nick Altena » di jul 19 2011 3:40 pm

Ik zie inderdaad dat de foto hier wat wazig wordt als ik hem aan klik.
Het zal misschien door het omzetten naar JPG komen, maar het origineel is veel scherper dan hier te zien is ?
In fotosjop kan ik gerust tot 100 % vergroten dan zijn alle nerven nog duidelijk zichtbaar.
Op dat andere forum (BD) staat exact de zelfde foto via de zelfde link (Photobucket), daar is het wel scherper dan hier ?
Maar ik weet niet hoe dit hier op te lossen.

Edit:
Via de "meer info" knop die na de foto te hebben aangeklikt hier zichtbaar stond las ik het volgende :

WARNING: Color space tagged as sRGB, without an embedded color profile. Windows and Mac web browsers will treat the colors randomly.

Hier moet ik me dan eerst maar eens even in verdiepen denk ik ?

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di jul 19 2011 8:15 pm

Op f/14 zou je de bloem volgens mij ook prima scherp moeten kunnen krijgen.
Zo op dit formaat op mijn scherm ziet de bloem er trouwens scherp uit, maar ik heb nog niet vergroot. Afgezien daarvoor vind ik de foto erg donker en het onderwerp niet echt helder uit de achtergrond naar voren komen. Een lager f-getal geeft wat meer licht en als het goed is nog steeds de scherpte die je wil, zeker als je een statief gebruikt.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

kl&m

Bericht door kl&m » wo jul 20 2011 1:57 pm

Leuke foto, tikkeltje donker en mist idd wat "bite".

V.w.b. diafragmeren heb ik van één URL heel veel geleerd: http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
Heb inmiddels een DOF calculator op m'n telefoon, maar kan het inmiddels zo goed inschatten dat ik 'm eigenlijk nooit nodig heb tijdens het fotograferen.

Diffractie is een bijzonder verschijnsel, loont de moeite hier de Wiki eens over na te lezen. Het is overigens niet zo dat het "na f/11 ineens minder scherp wordt". Het effect van diffractie treedt bij moderne spiegelreflexen met hun enorme resolutie al vanaf redelijk gangbaar diafragma (bijv. f/5.6) op, maar is dan nog niet zichtbaar. Bij een D90 met z'n 12mp op 23.6x15.8mm zou ik als het écht scherp moet zijn uitkijken met verder terugstoppen dan f/9. Verwacht dat de kwaliteit ergens rond de f/13 echt flink klappen begint te krijgen. Je dient hier dus ook het sensorformaat in mee te rekenen, bij een D700 met eveneens 12mp (maar dan op 36x24mm) verwacht ik dat je diffractie pas rond de f/13 gaat zien.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 20 2011 2:25 pm

kl&m schreef: Diffractie is een bijzonder verschijnsel, loont de moeite hier de Wiki eens over na te lezen. Het is overigens niet zo dat het "na f/11 ineens minder scherp wordt".
Het is een geleidelijk verlopend effect, maar met een D5000 is dat effect na f11 beslist wel te zien in de scherpte.
Verder heeft het niet alleen effect op de scherpte maar ook op het contrast.
Aardig interactief online voorbeeld bijna onderaan vanaf "What it looks like" de opnamen van de grijze textielstof:
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... graphy.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Nick Altena

Bericht door Nick Altena » za jul 23 2011 9:10 pm

Mmm... ik ga hier nog een hoop leren als ik dat allemaal zo lees.
Ben ook nog maar een beginnend ammateurtje en de camera heb ik nog niet zo heel lang.
Tis de opvolger geworden voor mij oude d70 die helaas is overleden.
Wegens gebrek aan ruime financiële middelen :roll: en gezien dit een aanbieding was heb ik die D5000 toen gekocht.
Maar dit moeilijke scherpstellen vond ik dus wel een lastig probleem waarvan ik wat opkeek omdat ik dit eigenlijk niet verwacht had. (mede omdat deze dus wel een lcd schermpje had wat niet op mijn oude toestel zat)
Bij de oude had ik ook wel eens onscherpe foto's natuurlijk maar veel minder vaak dan nu...en dat waren meestal bewegings onscherpte , niet vanaf statief.

Deze opmerkingen over de foto had ik op dat andere forum overigens nog niet gehad maar ben nu dus blij dat ik het hier ook neer heb gezet.
Ik ga me hier dus maar eens in verdiepen, want dat scherpstellen is nog wel een probleem, ook al door mijn ogen....
Bedankt dus voor deze voor mij zeer nuttige info!!

Wat het donkere betreft.
Naast het testen van de lens...
Ik heb geen echte grote studioverlichting natuurlijk, maar slechts 2 lampjes (wel met daglichtlamp) van zo'n kleine set voor productjes te fotograferen.(was een setje wat ik heb gekregen , zo'n uitklapbare tas met 2 lampjes, tafel statiefje en van die witte uitklap schermpjes om een "doos" te maken, met wat lapjes in diverse kleuren stof voor achtergrond.)
Omdat ook dat nieuw was heb ik die lampjes hier bij deze foto's ook meteen uitgetest.

Ben nog maar beginner en heb nog een hoop te leren zie ik, maar ik doe mijn best.
Ik hoop dat ze in de toekomst technisch dan ook wat beter worden.
Nogmaals dank ,
Nick

Nick Altena

Bericht door Nick Altena » wo jul 27 2011 11:46 pm

Léon Obers schreef: Het is een geleidelijk verlopend effect, maar met een D5000 is dat effect na f11 beslist wel te zien in de scherpte.
Verder heeft het niet alleen effect op de scherpte maar ook op het contrast.
Aardig interactief online voorbeeld bijna onderaan vanaf "What it looks like" de opnamen van de grijze textielstof:
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... graphy.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Begrijp ik hieruit goed (en bovenstaande) dat het effect in scherpte dus niet alleen lens maar ook camera afhankelijk is bij eenzelfde F waarde ?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 28 2011 12:50 am

Inderdaad. Hoe kleiner de pixelafmeting hoe eerder diffractie merkbaar gaat inzetten. Maar dat is een discussie op zich.
Eerder in diverse berichten aangehaald in de volgende draad over de D7000, met een verwijzing naar bijv. het volgende bericht met in dat bericht weer een verwijzing naar een website waar het een en ander is uit te rekenen met betrekking tot de effectiviteit ten aanzien van het aantal megapixels in relatie tot het gebruikte diafragma. EDIT: vergeten de link erbij te geven: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18#p426818" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees de diverse berichten ervoor en erna. Het is een complexe materie.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jul 28 2011 12:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Nick Altena

Bericht door Nick Altena » do jul 28 2011 11:00 am

Bedankt voor het antwoord Léon.
Ik zal nogmaals eens aan het zoeken gaan dan, ik had inderdaad wel al een en ander gevonden maar nog niet die hier genoemde D7000 lijn.
Het forum is ook al behoorlijk gevuld, ik weet de weg ook nog niet zo goed, maar ik zal het wel ergens tegen komen tijdens het lezen.
Ik vind het inderdaad behoorlijk moeilijke theorie, maar ben ook nog maar beginner in deze zaken.
Hopelijk ga ik er toch wat van begrijpen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 28 2011 12:36 pm

Ik vergat in het vorige antwoord de link naar het bericht en de omvangrijke discussie ervoor en erna te geven, hierbij alsnog:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18#p426818" onclick="window.open(this.href);return false;

Nick Altena

Bericht door Nick Altena » do jul 28 2011 10:39 pm

Ah,...das inderdaad een stuk makkelijker zo, want ik was alweer verdwaald in andere topics die overigens ook wel over dit onderwerp gingen.
Thanks voor de moeite

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”