Mmm... ik ga hier nog een hoop leren als ik dat allemaal zo lees.
Ben ook nog maar een beginnend ammateurtje en de camera heb ik nog niet zo heel lang.
Tis de opvolger geworden voor mij oude d70 die helaas is overleden.
Wegens gebrek aan ruime financiële middelen

en gezien dit een aanbieding was heb ik die D5000 toen gekocht.
Maar dit moeilijke scherpstellen vond ik dus wel een lastig probleem waarvan ik wat opkeek omdat ik dit eigenlijk niet verwacht had. (mede omdat deze dus wel een lcd schermpje had wat niet op mijn oude toestel zat)
Bij de oude had ik ook wel eens onscherpe foto's natuurlijk maar veel minder vaak dan nu...en dat waren meestal bewegings onscherpte , niet vanaf statief.
Deze opmerkingen over de foto had ik op dat andere forum overigens nog niet gehad maar ben nu dus blij dat ik het hier ook neer heb gezet.
Ik ga me hier dus maar eens in verdiepen, want dat scherpstellen is nog wel een probleem, ook al door mijn ogen....
Bedankt dus voor deze voor mij zeer nuttige info!!
Wat het donkere betreft.
Naast het testen van de lens...
Ik heb geen echte grote studioverlichting natuurlijk, maar slechts 2 lampjes (wel met daglichtlamp) van zo'n kleine set voor productjes te fotograferen.(was een setje wat ik heb gekregen , zo'n uitklapbare tas met 2 lampjes, tafel statiefje en van die witte uitklap schermpjes om een "doos" te maken, met wat lapjes in diverse kleuren stof voor achtergrond.)
Omdat ook dat nieuw was heb ik die lampjes hier bij deze foto's ook meteen uitgetest.
Ben nog maar beginner en heb nog een hoop te leren zie ik, maar ik doe mijn best.
Ik hoop dat ze in de toekomst technisch dan ook wat beter worden.
Nogmaals dank ,
Nick