Foto's te donker?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Foto's te donker?

Bericht door Ed Post » di jun 27 2006 5:04 pm

Afgelopen weekend heb ik mijn eerste fotoserie met de D70s gemaakt.
Nu heb ik een polafilter gebruikt, maar het valt mij op dat de foto's wat aan de donkere kant zijn.
De LW-waarde van de D70s staat op +0,3.
Ik vraag me dan ook af of dit door het gebruik van het polafilter kan komen en dat daardoor de lichtmeter wordt beduveld.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

BUG322

Bericht door BUG322 » di jun 27 2006 7:43 pm

Hij werkt een beetje als een zonnebril
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je goed kijkt zie je kartels dat waarschijnlijk van het verscherpen kom en dan zie je rond de randen artifacts (denk ik) waarschijnlijk door die polafilter misschien?

Niet te vaak ophouden dus en er tegen spiegeling gebruiken
Afbeelding

ach ja aldoende leert men

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » di jun 27 2006 8:55 pm

De D70(s) fotografeert standaard wat aan de donkere kant. Dit omdat met een iets onderbelcichte foto meer is aan te vangen dan met een foto met overbelichte delen. Ik was destijds onaangenaam verrast maar heb er mee leren omgaan. Zeker nadat ik een alternatieve tonecurve heb geladen mbv Nikon Capture. Deze curve past de belichtingskarakteristieken van de camera iets aan.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

joerig1970

Bericht door joerig1970 » wo jun 28 2006 6:08 am

Jos schreef:De D70(s) fotografeert standaard wat aan de donkere kant. Dit omdat met een iets onderbelcichte foto meer is aan te vangen dan met een foto met overbelichte delen. Ik was destijds onaangenaam verrast maar heb er mee leren omgaan. Zeker nadat ik een alternatieve tonecurve heb geladen mbv Nikon Capture. Deze curve past de belichtingskarakteristieken van de camera iets aan.
heeft de d50 dat ook dat die standaard wat donkerder fotografeert

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 28 2006 8:50 am

Van mijn site:

Donkere opnamen.
Opnamen met een Nikon digitale reflex camera lijken donker. Dat komt omdat Nikon in de opname liever geen uitgevreten hoge lichten heeft. En dicht gelopen donkere tinten zijn gemakkelijker te repareren dan de hoge lichten.
Bij de compacten is er een goede oplossing. Gebruik de D-Lighting functie. Voor de reflex camera’s zijn er meer mogelijkheden.
A De hele groep opnamen binnenhalen middels Capture en dit gelijk repareren.
B Achteraf de opnamen waar je verder mee wil repareren. Zelf gebruik ik nog Elements > verbeteren > kleur aanpassen > kleur variaties > midden tonen lichter maken. Eventueel in het zelfde menu > hooglichten donkerder maken. Daarna met verbeteren > belichting aanpassen > helderheid / contrast > iets meer helderheid en meer contrast.
C Of zet de wit balans van de reflex camera op auto -3 en de belichtingscompensatie op +0,3

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » wo jun 28 2006 4:45 pm

Hans Braakhuis schreef:
C Of zet de wit balans van de reflex camera op auto -3 en de belichtingscompensatie op +0,3
Ik heb de witbalans op AUTO 0 staan omdat de kleuren anders te warm zijn, de belichtingscompensatie staat al op +0,3.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

BUG322

Bericht door BUG322 » wo jun 28 2006 4:58 pm

Het komt ook door die pola filter.
dat geeft een donkere tint.

alleen met fel zonlicht en blauwe lucht is het mooi om te gebruiken.
de foto's die je liet zien daar is het weer grijs

volgens mij is dat de extra oorzaak.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo jun 28 2006 8:46 pm

Bij deze opname heb ik ook de WB op -3 ingesteld en de lucht nog wat gecorrigeerd met een blauw verloop cokin 123A..

Afbeelding

De lucht wordt dan icm een Pola wel erg blauw maar ik vind het wel wat hebben. Je witbalans op - instellen dan wordt het wat de gele kant op getrokken de + kant is wat meer blauw en dus vaker koeler oogende resultaten.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

SPIKE

Bericht door SPIKE » do jun 29 2006 12:11 am

probeer de volgende optie eens.
For great pictures out of the camera try this:

Optimize image settings:
Sharpening +2
Tone comp auto
Color mode iiia for landscapes ia for people
Saturation enhanced
Hue adjustment 0

Then set your white balance to auto -3
Set your exposure comp to + 0.3 ( mijn ervaring..te veel van het goede)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 29 2006 6:44 am

SPIKE schreef:probeer de volgende optie eens.

Optimize image settings:
Sharpening +2
Tone comp auto
Saturation enhanced
Hue adjustment 0

Set your exposure comp to + 0.3 ( mijn ervaring..te veel van het goede)
Zet svp bij Nikon camera's de Sharpening uit. Werk je in NEF, dan vraagt het veel tijd. Sharpening is uitgevonden omdat niet iedereen een Nikon camera met Nikkor objectieven heeft. Nikkor's hebben zoveel scherpte en contrast, dat verscherpen niet hoeft. Sharpening geeft lelijke roetranden op de foto. Mocht je een opname willen verscherpen, doe dat dan eventueel achteraf, met Picasa, Irfanview, Elements, Capture, o.i.d. Dan heb je tenminste wel een goed uitgangsbeeld.

SPIKE

Bericht door SPIKE » vr jun 30 2006 12:58 am

Bedankt voor de tip Hans, ik ga gelijk deze instelling terug draaien. Maar ik heb het op mijn TFT scherm niet echt kunnen ontdekken. Bij een afdruk is het inderdaad goed te zien, harde randen zijn dan te zien.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » zo jul 02 2006 12:35 pm

Hoi,

Hoe kan ik de sharpening uitzetten want ik kan dat zo 1,2,3 niet direct vinden op men camera.
Heb het al in de handleiding proberen te vinden maar ook daar zie ik het niet direct staan.
Hoop dat je me kan helpen.

Mvg,Gino

[quote="Hans Braakhuis"][quote="SPIKE"]probeer de volgende optie eens.

Optimize image settings:
Sharpening +2
Tone comp auto
Saturation enhanced
Hue adjustment 0

Set your exposure comp to + 0.3 ( mijn ervaring..te veel van het goede)[/quote]

Zet svp bij Nikon camera's de Sharpening uit. Werk je in NEF, dan vraagt het veel tijd. Sharpening is uitgevonden omdat niet iedereen een Nikon camera met Nikkor objectieven heeft. Nikkor's hebben zoveel scherpte en contrast, dat verscherpen niet hoeft. Sharpening geeft lelijke roetranden op de foto. Mocht je een opname willen verscherpen, doe dat dan eventueel achteraf, met Picasa, Irfanview, Elements, Capture, o.i.d. Dan heb je tenminste wel een goed uitgangsbeeld.[/quote]

Jan84

Bericht door Jan84 » zo jul 02 2006 4:56 pm

In het menu naar

Bld. optimaliseren
Eigen
Verscherpen
Geen

Ik heb het nu ook uitgezet, en ben benieuwd naar het verschil.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » zo jul 02 2006 8:44 pm

hartstikke bedankt, heb het gevonden en ben nu benieuwd naar de resultaten.
Mvg, Gino

Ruud H.

alternatieve tonecurve

Bericht door Ruud H. » di jan 23 2007 12:29 pm

Jos schreef:De D70(s) fotografeert standaard wat aan de donkere kant. Dit omdat met een iets onderbelcichte foto meer is aan te vangen dan met een foto met overbelichte delen. Ik was destijds onaangenaam verrast maar heb er mee leren omgaan. Zeker nadat ik een alternatieve tonecurve heb geladen mbv Nikon Capture. Deze curve past de belichtingskarakteristieken van de camera iets aan.
Die alternatieve tonecurve, waar kan ik die vinden of moet ik die zelf ergens invullen?

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”