D-lenzen op een D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Corbr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

D-lenzen op een D300

Bericht door Corbr » zo jul 31 2011 2:23 pm

Kort geleden kwam ik er achter dat mijn 50 mm f 1.8 niet goed werkte op mijn D300. Vandaag ben ik wat uitgebreider gaan testen en kwam tot het volgende: Ik heb de diafragma ring vergrendeld. met de camera op de A stand kan ik draaien aan het voorste instelwiel op de camera, maar er gebeurt niets. Ditzelfde is ook het geval met andere D-lenzen.
Op de S stand krijg ik een error melding (EE).
Op de M stand met de diafragmaring ontgrendeld kan ik aan de ring draaien, maar blijft het display f 22 aangeven. Bij ontspannen sluit het diafragma wel.
Dit alles heb ik ook op mijn andere camera's (F70 - D80) geprobeerd, en alles werkt correct. Ik kan me dus niet voorstellen dat ik iets over het hoofd zie.
Alle andere lenzen werken goed. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

gr
Cor

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D-lenzen op een D300

Bericht door gijs sandberg » zo jul 31 2011 3:02 pm

Beste Cor,
Heb je de contacten op de kamera al eens schoongeveegd?
Kan je in M stand (d-ring vergrendeld) vanaf de kamera het diafragma instellen?
Hen je een andere lens met diafragmaring om te testen?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Corbr
Forumlid
Forumlid

Bericht door Corbr » zo jul 31 2011 3:19 pm

Hallo Gijs,

Bedankt voor je reactie. Alle 3 jouw suggesties heb ik gedaan. De contacten zijn schoon. Met de d-ring vergrendeld en de camera op de M stand kan ik het diafragma niet instellen, evenals in de A stand. En ik heb 5 andere lenzen met een d-ring geprobeerd, ook van andere merken, maar bij allemaal hetzelfde resultaat.

groet
Cor

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » zo jul 31 2011 6:09 pm

Beste Cor,

Dit begint een interessant raadsel te worden...
Wat me intrigeert is de melding in jouw eerste bericht: EE melding als de kamera in Sluitertijdvoorkeuze staat.
Als dit consistent optreedt, ook met andere lenzen, denk ik toch aan een storing in de aansturing van het diafragma door de kamera.
Kan je aangeven welke D, G of andere lenzen je hebt getest?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Corbr
Forumlid
Forumlid

Bericht door Corbr » zo jul 31 2011 6:39 pm

Gijs,

De lenzen zijn
Nikor 50 mm 1:1,8 D AF
Nikor 35 - 80 1:4-5,6 D AF (Kitlensje bij mijn F 50)
Tamron 100 - 300 1:5-6,3 Ook oud
Sigma 28 - 200 1:3,8-5,6 heel oud

Vreemd is, dat bij deze lenzen de AF goed werkt op mijn D 300. Het diafragma werkt ook op mijn andere camera's zoals het hoort.
Wat b.v. bij mijn 50 mm. opvalt is als ik aan de diafragma ring draai, vanaf f5,6 tot f22 op het display wordt aangegeven f 22 en vanaf f 4 tot f 1,8 word f 2 of f 1,8 getoond.
Ik begin the den ken dat de palletjes welk het diafragma sluiten tijdens het ontspannen niet goed tegen elkaar komen of zelfs langs elkaar heen gaan. Omdat dit alleen bij mijn D300 gebeurt, zal mogelijk het palletje van de camera misschien iets verbogen of versleten zijn. Aan de andere kant, bij andere AFS lenzen werkt het wel goed.

M.vr.gr.
Cor

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: palletjes

Bericht door gijs sandberg » zo jul 31 2011 7:21 pm

Cor,

Jouw vermoeden zou correct kunnen zijn.
Maar: het is geen verklaring van alle gedrag en EE melding die je soms zag.
Het blijft mechaniek, het kan zijn dat juist die combinatie van body en lens net niet lekker werkt.
Als dat zo is, lijkt een bezoekje aan NikonService Beverwijk de enige oplossing.
Groeten, Gijs

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”