Sigma 17-70mm f2.8-4 dc macro os hsm

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
mcBassie

Sigma 17-70mm f2.8-4 dc macro os hsm

Bericht door mcBassie » zo jul 31 2011 2:54 pm

Hoi allemaal,

Ik ben van plan komende week de Nikon D5100 aan te schaffen. Dit wordt meteen mijn eerste DSLR. Die heb ik uitgekozen na veel reviews op internet gelezen te hebben en op basis van ervaringen met Nikon D3100 uit mijn vrienden- en familiekring. En bij de Media Markt heb ik vele camera's even in de hand gehad. Ik vind het zonde om met zo'n aanschaf een kitlens van 18-55mm erbij te nemen. Ik wil graag foto's nemen van (berg) landschappen en portretten. Het liefst wil ik deze vertegenwoordigd zien in één lens. Ook hiervoor heb ik vele uren op forums doorgebracht en heb ik veel reviews gelezen. Mijn budget ligt op 900-1000 euro. Ik kom uit op de Sigma 17-70 f2.8-4 dc macro os hsm. Volgens mij heb ik dan in deze set veel waarde voor mijn geld.
Wat vinden jullie hiervan?

Groet,
Bas

Goodje

Re: Sigma 17-70mm f2.8-4 dc macro os hsm

Bericht door Goodje » zo jul 31 2011 5:49 pm

Welkom op het forum, de camera is niks mis mee de lens kan ik niks over zeggen :wink2:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jul 31 2011 6:42 pm

Lijkt mij een prima keuze.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mcBassie

Bericht door mcBassie » zo jul 31 2011 9:40 pm

Patrick schreef:Lijkt mij een prima keuze.
Dank je Patrick! Nu nog even kijken waar ik hem kan kopen. Digital Warehouse heeft 'm voor € 368,-, de goedkoopste zover ik heb gezien op internet. :D
Nu heb ik het geluk dat Topdeals in Zeist vlakbij zit, daar koop ik dan ook de body. Maar een tweedehands objectief vind ik op zich ook geen probleem. Heeft iemand deze?

Groet,
Bas

Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Niels » zo jul 31 2011 9:52 pm

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of een forum lid deze lens heeft? Lijkt me op zich een leuke lens, en voor dat bereik een mooie lichtsterkte. Ik hoor graag hoe deze bevalt.

Als ik mijn post in een nieuw draadje moet plaatsen McBassie laat maar weten, dat is hij binnen een seconde verplaatst :wink:
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » ma aug 01 2011 12:10 am

Ik ben in bezit van een D5100 en Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS lens en tot nog toe ben ik er erg tevreden mee.

Vandaag ben ik "even" in Bremen geweest en heb met de 17-70 lens foto's gemaakt.

https://picasaweb.google.com/1067628203 ... msjUyObXYA#" onclick="window.open(this.href);return false;

laatste 3 foto's in dit album zijn van vorige week in Finland.
Laatst gewijzigd door Frans Heinsbroek op ma aug 01 2011 12:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma aug 01 2011 12:14 am

Ik heb 'm nu een half jaar. Bevalt mij optisch uitstekend. Gekocht bij camera.nl voor € 338,00. Maar die prijs is geschiedenis.
Toen ik 'm kocht nam ik wel een beetje een risico. Er waren toen verscheidene forummers die slechte ervaringen hadden gehad met onscherpe autofocus en het leek erop dat er een serie was met nogal wat foute exemplaren op dat gebied.
De 2.8 (en de prijs!) haalden mij over de streep. Wel is die opening al ruim boven de 3 als je inzoomt van 17 naar 20mm en wordt daarna al zéér snel 4. Niettemin, het zoekerbeeld is lekker helder en dat is het grote voordeel.
Een irritant nadeeltje ten opzichte van b.v. de meeste moderne Nikon objectieven zoals de 16-85 (ook een aanrader!) is het feit dat deze Sigma streng discrimineert tussen manual focus en autofocus: hij heeft geen "MA" stand en je kunt dus niet in de autofocus stand nog even "checken" met de scherpstelring.

EDIT: O ja, je hebt gelijk met je prijsvergelijking. Foka rekent dezelfde prijs, maar heeft 'm niet in voorraad. Dan volgen KE (alleen in Amsterdam!) en Digimaxx (Dordrecht) voor 399 en dan camera.nl met 409.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » ma aug 01 2011 1:18 am

Bedank Jaap, voor je toelichting. Ik zit ook sterk te kijken naar de 16-85 inderdaad. Ik zal ze eens beide moeten proberen wil ik voor mezelf oordelen denk ik :wink:
Ik heb wat draadjes terug gelezen over de Sigma, en las dat er wellicht wat foutjes zaten in de eerste partij inderdaad. Maar wel goed te horen dat hij jou bevalt. Prijs is zeer aantrekkelijk, ik ga hem eens in de winkel bekijken.
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

mcBassie

Bericht door mcBassie » ma aug 01 2011 10:14 am

Nielson schreef:Bedank Jaap, voor je toelichting. Ik zit ook sterk te kijken naar de 16-85 inderdaad. Ik zal ze eens beide moeten proberen wil ik voor mezelf oordelen denk ik :wink:
Ik heb wat draadjes terug gelezen over de Sigma, en las dat er wellicht wat foutjes zaten in de eerste partij inderdaad. Maar wel goed te horen dat hij jou bevalt. Prijs is zeer aantrekkelijk, ik ga hem eens in de winkel bekijken.
Dank voor de tip, alleen de 16-85 ligt buiten mijn budget. Tenzij iemand 'm tweedehands verkoopt?

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma aug 01 2011 10:58 am

Ik neig ook naar de 16-85mm...ik hoor er er veel goede verhalen over. Maar aangezien die inderdaad redelijk prijzig is...Ik zoek dus ook al een tijdje naar een alternatief. Zou mooi zijn om er een lichtsterke wandellens bij te hebben om m'n kitlens te vervangen.
Ik had in de eerste instantie alleen niet zulke beste verhalen gelezen over de Sigma, maar dat kunnen dus oude berichten zijn geweest...
Maar als ik dit zo lees zou hij wel in aanmerking kunnen komen.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma aug 01 2011 12:51 pm

Dreamlogic schreef:(...)
Zou mooi zijn om er een lichtsterke wandellens bij te hebben om m'n kitlens te vervangen.
(...)
Ik wil "lichtsterk" wel wat relativeren. Dit is het verloop van de grootste lensopening:
vanaf 17mm 2.8
vanaf 19mm 3.0
vanaf 26mm 3.2
vanaf 32mm 3.3
vanaf 38mm 3.5
vanaf 46mm 3.8
vanaf 58mm 4.0

Maar nogmaals, het is natuurlijk wel zo dat het zoekerbeeld altijd op 2.8 staat en dat is mooi helder.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma aug 01 2011 1:09 pm

mcBassie schreef:Hoi allemaal,

Ik ben van plan komende week de Nikon D5100 aan te schaffen. Dit wordt meteen mijn eerste DSLR. Die heb ik uitgekozen na veel reviews op internet gelezen te hebben en op basis van ervaringen met Nikon D3100 uit mijn vrienden- en familiekring. En bij de Media Markt heb ik vele camera's even in de hand gehad. Ik vind het zonde om met zo'n aanschaf een kitlens van 18-55mm erbij te nemen. Ik wil graag foto's nemen van (berg) landschappen en portretten. Het liefst wil ik deze vertegenwoordigd zien in één lens. Ook hiervoor heb ik vele uren op forums doorgebracht en heb ik veel reviews gelezen. Mijn budget ligt op 900-1000 euro. Ik kom uit op de Sigma 17-70 f2.8-4 dc macro os hsm. Volgens mij heb ik dan in deze set veel waarde voor mijn geld.
Wat vinden jullie hiervan?

Groet,
Bas
Bas, ik lees je verhaal en je twijfel over de juiste lens. Ik lees dat je al heel wat tijd hebt besteed aan een lens keuze maar heb je de Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II al eens in je overweging meegenomen? En dan de lens zonder VC (vibration compensation) deze staat iets beter aangeschreven dan de opvolger met VC. Over deze Tamron lens zijn al vele goede recensies geschreven op dit forum en mede op basis daarvan heb ik hem ook aangeschaft. Goed hij haalt niet helemaal het door jou gekozen zoombereik maar is wel geschikt voor je toepassing en hij is mooi lichtsterk over het hele bereik. Ik weet het, dit soort berichtjes helpen niet mee. Je hebt al iets in je hoofd en dan komt er weer zoiets voorbij. Maar goed je kunt het af serveren of toch eens meenemen in de overweging. Je blijft met een losse D5100 body en Tamron lens in ieder geval onder de ondergrens van je gestelde budget. Succes ermee!

Jan
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

mcBassie

Bericht door mcBassie » ma aug 01 2011 1:49 pm

Hoi Jan,
Ik heb de Tamron 17-50 met en zonder VC inderdaad overwogen. Veel gehoorde klacht van de VC is de luidruchtige focus motor en redelijk trage AF. Uiteindelijk toch gezwicht voor de Sigma. Inmiddels heb ik deze besteld bij Digital Warehouse voor € 369,-. In combinatie met body van € 590 bij Topdeals kom ik dan uit op € 960,-. Ik ben reuze benieuwd en ik laat wel horen mijn bevindingen zijn!

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma aug 01 2011 2:53 pm

JaapV schreef:
Dreamlogic schreef:(...)
Zou mooi zijn om er een lichtsterke wandellens bij te hebben om m'n kitlens te vervangen.
(...)
Ik wil "lichtsterk" wel wat relativeren. Dit is het verloop van de grootste lensopening:
vanaf 17mm 2.8
vanaf 19mm 3.0
vanaf 26mm 3.2
vanaf 32mm 3.3
vanaf 38mm 3.5
vanaf 46mm 3.8
vanaf 58mm 4.0

Maar nogmaals, het is natuurlijk wel zo dat het zoekerbeeld altijd op 2.8 staat en dat is mooi helder.
Jaap, dank je voor de uitleg. Ik ben daar niet zo in thuis.
Ik heb zelf alleen de 50mm 1.4, maar dat is natuurlijk een prime en die kan altijd naar 1.4 :)
Dus als je bijv. een portret binnen wilt schieten begin van de avond / schemering, dan zit je meestal ook wel tussen de 35 en de 55 mm toch? En dan kan het diafragma dus al minder ver open als ik het goed begrijp?
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » ma aug 01 2011 3:58 pm

JaapV schreef: Ik wil "lichtsterk" wel wat relativeren. Dit is het verloop van de grootste lensopening:
vanaf 17mm 2.8
[ ... ]
vanaf 58mm 4.0

Het zoekerbeeld verloopt echt ook van 2.8 naar 4.0. Misschien dat het diafragma wel op 2.8 staat maar in werkelijkheid krijg je maar 4.0 bij 70 mm.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”