Bericht
door emdeklerk » vr jul 29 2011 4:27 pm
Simpel. Kennelijk heeft de D90 geen AI-nokje, waarop de niet-AI-objectieven gegarandeerd vastlopen.
Er zijn meer moderne Nikons, ik meen de D40, waar ook sommige niet-AI-objectieven op schijnen te passen.
Het verhaal: In 1978 werd de "oude" koppeling met het pinnetje-en-vorkje opgevolgd door de AI-vatting.
Deze bestaat aan de camerakant uit een nokje dat ontspringt aan een om de vatting draaiende ring, aan de objectiefkant uit een randje aan de diafragmaring. Eigenlijk bestond dat randje/nokje door het weglaten van een deel van de diafragmaring-rand.
Voor wat betreft de professionele camera's: tot en met de F4 was dat nokje omklapbaar, zodat de eigenaar van "oude" objectieven deze kon blijven gebruiken. Voor de F5 en de F6 kon je bij de importeur nog zo'n omklapbaar nokje laten monteren.
De goedkopere modellen hadden een vast nokje, wat inhield dat de "oude" objectieven er geheid op vastliepen. (Ik heb me wel eens afgevraagd of dat omklapbare nokje ook op de D3 mogelijk is, dat zou de mogelijkheden zeer verruimen!)
Later kwamen de AF-objectieven, waarbij de mechanische koppeling geheel verviel, dit ging voortaan met de electronische contacten in de vatting. Wel hebben de duurdere camera's ook nog steeds de AI-vatting, zoals de D3. Hoe lang nog? Ben benieuwd of het op de D4 nog zit.
Maar modernere "instapcamera's" hebben ook die AI-vatting niet meer, waardoor soms de "oude" objectieven toch niet vastlopen.
Ik ken de D90 niet, maar zo te zien is er geen AI-nokje meer? Vandaar.
Wat niet wegneemt dat je cameracontacten wel degelijk gevaar kunnen lopen.
Bekijk ze eens, en als er krassen of groeven in zitten dan heb je alsnog een probleem.
Ik zou zeer huiverig zijn met iedere poging een oud objectief op een moderne body te monteren.
Mijn motto is bekend: "In het verleden gelukte gelukte koppelingen geven geen garantie voor de toekomst".