Welke lens bij D5100

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Kellekuh

Welke lens bij D5100

Bericht door Kellekuh » wo aug 03 2011 1:30 pm

Hallo allemaal,

A.s. donderdag zijn mijn vader en ik van plan om een nieuwe Nikon te kopen!
Mijn vader fotografeert al langer met een (analoge) spiegelreflex, voor mij wordt het mijn eerste.

We hebben de keuze gemaakt voor de Nikon D5100, een goede camera voor amateurfotografen zoals wijzelf.
Nu zijn wij echter beide aan het twijfelen over welke lens erbij te kopen?

Waar we voornamelijk foto's van maken zijn: portretten, steden, landschappen, (bewegende) dieren.
Vaak wordt de D5100 in een kit geleverd met een 18-55mm lens, maar zou een 18-105 mm lens niet beter zijn?
Ik vind een goede zoomfuntie ook erg belangrijk; kan ik daarvoor niet beter kijken naar een 70-300 mm lens?

Kortom een hoop vragen, ik hoop dat iemand mij kan helpen voor donderdag avond!

Alvast bedankt!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welke lens bij D5100

Bericht door gijs sandberg » wo aug 03 2011 2:04 pm

Beste K,

Welkom op dit forum

Wat je zou kunnen leren als je wat verder zou lezen :evil: .

JA de 18-105 is een veel leukere lens tegen een (voor velen) redelijke prijs.
Tip: vergeet niet op de kamera de correctie voor de enorme vertekening in te schakelen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo aug 03 2011 2:07 pm

Ik zou minimaal beginnen met de 18-105 VR. De 18-55 VR is optisch niet slecht, maar is toch wel wat beperkt in z'n mogelijkheden. En met de hand scherpstellen is met dat objectief erg lastig. Natuurlijk zijn er nog veel mooiere objectieven. Zoek even op dit forum in de afdeling standaardzoom.

De 70-300 VR is een mooi objectief voor ERBIJ. Alleen een 70-300 VR is voor bijna niemand een goede keueze!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » wo aug 03 2011 2:14 pm

Over de keuze van de camera daar hebben jullie al over nagedacht dus dat is al goed.
Dan de lenskeus. Je hebt ook een D5100 kit 18-55 + 55-200. Daarmee heb je je doel gebied al aardig mee afgedekt.
Maar goed dat hangt ook af van wat je maximaal wilt besteden. Body en alleen 70-300 lijkt mij niet zo'n handige keus. Want met dat wat je opgeeft zit je ook in het groothoek gebied te fotograferen dus vanaf 16-18mm., Wanneer ik naar mezelf kijk dan maak ik 90% van de tijd de foto's met de 17-50 lens en af en toe 55-300mm.
Maar wanneer je gaat voor 1 lens dan zou ik persoonlijk kiezen voor de 18-105 waarmee je je doelgebied redelijk afdekt.
Van hieruit kun je dan na enige tijd bepalen in welke richting je eventueel je lenzen zou willen uitbreiden wanneer dat aan de orde is.
onderin kun je zien dat ik andere keuzes heb gemaakt maar dat was ook pas na 3/4 jaar dat ik wist hoe ik het wilde hebben. Ik ben begonnen met een Sigma 18-250 maar miste een lichtsterke lens in het gebied van 18-50mm. Dus ik heb de Sigma ingeruild (ook omdat ik niet tevreden was over de kwaliteit van de foto's) en voor 2 andere objectieven gekozen. Je zou in overweging kunnen nemen de 18-105 en dan een mooie betaalbare primelens van Nikon 35 of 50mm F/1.8.
Succes met de keuze en veel plezier straks met de D5100.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Kellekuh

Bericht door Kellekuh » wo aug 03 2011 2:36 pm

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!
Ik had inderdaad al wel verder gelezen, maar soms zijn er tegengestelde meningen mbt de 18-105 mm lens, dus 'just to be sure' had ik de vraag ook nog even gesteld.... :oops:

@Gijs geeft de 18-105 mm een vertekening? Op wat voor manier bedoel je dit precies? En ik neem aan dat er bij de camera een uitgebreide handleiding wordt geleverd waarin staat aangegeven waar ik dat knopje (ergens in het menu) kan vinden?!

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: een mooi objectief voor ERBIJ

Bericht door gijs sandberg » wo aug 03 2011 2:37 pm

Eens met Patrock,
Maar: als je een eerste kamera koopt kan je heel goed vooruit met 1 lens zoals een 18-105.
Bedenk de wijze woorden van 1 van onze leden: meer zoom betekent meer problemen :) .
De beeldhoek van 300 mm op een DX kamer is extreem klein, dat is werk voor ervaren fotografen.
Overigens: als je de 18-55 en 18-105 beiden in de hand neemt merk je het grote verschil dat je nergens kan lezen maar direct voelt: het zijn twee verschillende beesten...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: ik neem aan ...

Bericht door gijs sandberg » wo aug 03 2011 2:40 pm

Reken maar, op pagina 153.
Sterker nog: als je even kijkt (en registreert )bij http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kan je ieder handboek in PDF formaat ophalen en doorlezen,
Maar dat betekent dat je niet aan de aankoop van een kamera toekomt voor het kerstmis is. (grapje)
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo aug 03 2011 4:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hagrid

Bericht door Hagrid » wo aug 03 2011 2:45 pm

Kellekuh schreef: @Gijs geeft de 18-105 mm een vertekening? Op wat voor manier bedoel je dit precies? En ik neem aan dat er bij de camera een uitgebreide handleiding wordt geleverd waarin staat aangegeven waar ik dat knopje (ergens in het menu) kan vinden?!
Als je toch wat te lezen wilt hebben:

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests

en

http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm
:mryellow:

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » wo aug 03 2011 6:39 pm

Welkom op het forum, en oh oh wat een keuzes. De meeste zoomobjectieven hebben in het groothoek bereik enigzins last van vertekening. Zoals al eerder aangegeven zou je de 18-55 beter niet nemen, de 18-105 is een betere keus. Ga je voor 2 objectieven dan heb je veel meer mogelijkheden. O.A. de al genoemde 16-85 welke hier door vrij veel mensen gebruikt wordt. Ook is de Tamron 17-50 f2.8 te overwegen in jou al dan niet met vibratie reductie, al hoewel ik vind dat je in dit bereik zonder zou kunnen. Je hebt dan een lichtsterk objectief. Wat dan voor de tele? Een 55-200? Dan zou ik evt de 70-300 overwegen. Maar ja aan alles hangt een prijskaartje en ik weet niet wat het budget is. Houdt er rekening mee dat als jou vader ook digitaal gaat fotograferen dat hij met de cropfactor te maken krijgt door de kleinere sensor van de digitale kamera. De brandpunts afstand blijft gelijk dus 50 mm blijft 50 mm alleen de beeld is die van een 75 mm objectief. Je krijgt als het ware minder op de foto.
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”