eerste beelden nikon D3100 - 18-105

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
sjefkuhk

eerste beelden nikon D3100 - 18-105

Bericht door sjefkuhk » do aug 04 2011 12:03 am

beste mensen

ik ben volledig nieuw hier op het forum. en zal me eerst ff voor stellen.
ik ben jeffrey en ik woon in standdaarbuiten.
heb sinds van de week een D3100 met een 18 - 105 lens. dus even wat probeersels en daar zou ik graag wat kritiek op willen hebben.
ik ben nog maar een amateur met dit soort foto's maar wil er heel graag meer van leren. ik fotografeer al wel op handmatig. heb eerst een tijdje mee een dslr een olympus van ons pa geoefend.

bij deze een aantal foto's van vanavond.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

alvast bedankt voor jullie reacties

jeffrey

Daniël

Re: eerste beelden nikon D3100 - 18-105

Bericht door Daniël » do aug 04 2011 11:28 am

Om je voor te stellen hebben we een mooi apart draadje voor :D
Maar maakt niet uit ;)

Welkom i.i.g.

De 1e is gelijk de beste. Wel nog even recht zetten.
2 mag iets frisser
3 mooi moment en mooi de bladeren mee gekregen om een kadering te krijgen. Flare is helaas minder. Filter erop zitten? Zo ja, eraf halen. Alleen gebruiken bij veel zand.
4 wordt je redelijk de foto mee ingenomen. Ik had hier persoonlijk een stap of een paar stappen naar links gedaan.

Ga lekker door.

sjefkuhk

Bericht door sjefkuhk » do aug 04 2011 4:42 pm

Daniël schreef:Om je voor te stellen hebben we een mooi apart draadje voor :D
Maar maakt niet uit ;)

Welkom i.i.g.

De 1e is gelijk de beste. Wel nog even recht zetten.
2 mag iets frisser
3 mooi moment en mooi de bladeren mee gekregen om een kadering te krijgen. Flare is helaas minder. Filter erop zitten? Zo ja, eraf halen. Alleen gebruiken bij veel zand.
4 wordt je redelijk de foto mee ingenomen. Ik had hier persoonlijk een stap of een paar stappen naar links gedaan.

Ga lekker door.

bedankt voor je tips de eerste 3 snap ik. alleen waarom moe je bij foto 4 een paar stappen naar links doen? mij leek het met zon foto juist mooi als hij symetrisch is (al is hij da ook niet helemaal)??

Daniël

Bericht door Daniël » vr aug 05 2011 8:21 am

Symmetrie is niet aanwezig op dit plekje. Het pad loopt naar rechts.
Daarom had ik een stap naar links gedaan om zo het pad mee te krijgen. Had je het effect willen creëren om mee de foto te worden ingenomen had je een lager standpunt kunnen nemen.

M@rcel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door M@rcel » vr aug 05 2011 9:27 am

Het leuke van fotografie is dat je de mogelijkheid hebt om een stuk landschap er anders uit te laten zien dat hoe je het normaal ziet. Foto 4 zou je bijvoorbeeld vanuit een lagere positie kunnen nemen (gehurkt), zodat je niet hetzelfde ziet als je er loopt. Daarbij zou je de 'uitgang' van het pad ook zo hoog mogelijk in de foto positioneren.

Als je voor symetrie kiest, dan had ik het beter gevonden om het begin van het pad precies in het midden van de foto te hebben (een stapje naar rechts), aangezien het pad zelf niet geheel recht is.

Een andere benadering is om de breedte van de lucht gelijk te laten zijn aan de breedte van het pad, zodat de lucht en pad elkaars spiegelbeeld is. Nu is het pad breder als de lucht. De camera moet dan omhoog, richting lucht. Maar ik denk dat het beeld dan niet zo mooi wordt, aangezien er weinig detail in de lucht zit en je dus een wit vlak krijgt in de foto.

sjefkuhk

Bericht door sjefkuhk » zo aug 07 2011 4:48 pm

oke in ieder geval allemaal bedankt voor jullie reacties en tips.

ik ga de volgende x terug hier naar toe en da ga ik proberen om deze tips er in teverwerken.
en dan hopen dat ik er iets van geleerd heb :) maar da zal wel...

gr jeffrey

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”