Ook maar een omkeerring gekocht...

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Bericht door Genster » do aug 04 2011 8:40 pm

Mijndert schreef:De lens op de foto is een CANON lens.
Ja und?

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » do aug 04 2011 8:46 pm

Genster schreef:De ring past wel, maar niet helemaal (als je begrijpt wat ik bedoel). Het laatste stukje (incl. "de klik") doet hij niet...
Ik ben bang dat het aan mij ligt, wat de Nikon BR-2A zou toch moeten passen :?
Het is niet zo belangrijk of de omkeerring tot de 'klik' gaat. Ik heb al heel lang een simpele omkeerring en daar zat origineel helemaal geen uitsparing in om een 'klik' te kunnen geven. Dremeltje dremeltje en nu wel een klik.
Maar het enige risico zonder klik is dat je ongewild de lens van de camera zou kunnen draaien. Dat zal niet zo gauw gebeuren lijkt me.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » do aug 04 2011 8:49 pm

henkk schreef:
Genster schreef:De ring past wel, maar niet helemaal (als je begrijpt wat ik bedoel). Het laatste stukje (incl. "de klik") doet hij niet...
Ik ben bang dat het aan mij ligt, wat de Nikon BR-2A zou toch moeten passen :?
Het is niet zo belangrijk of de omkeerring tot de 'klik' gaat. Ik heb al heel lang een simpele omkeerring en daar zat origineel helemaal geen uitsparing in om een 'klik' te kunnen geven. Dremeltje dremeltje en nu wel een klik.
Maar het enige risico zonder klik is dat je ongewild de lens van de camera zou kunnen draaien. Dat zal niet zo gauw gebeuren lijkt me.

O.k., bedankt Henk.
Nu m'n lens weer in elkaar zien te krijgen :D

EDIT: Zowaar ook weer voor elkaar :)

Mijndert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Mijndert » do aug 04 2011 8:52 pm

Genster, ik snap je :oops:
Oke, ik doe eerst de BR2a op de camera en dan draai ik pas het objectief erop.
De reden? Juist om wat er met jouw objectief is gebeurd, bij het monteren komt alle kracht die je gebruikt op de voorste ring van je objectief terecht.
Daar is geen enkel objectief op berekend.
Verbaasd me nog dat niet meer mensen hun objectief niet hebben beschadigd.
Zelf monteer ik alleen non-ai en ai(s) objectieven, dus geen plastic objectief delen.
mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » do aug 04 2011 8:54 pm

Mijndert schreef:Genster, ik snap je :oops:
Oke, ik doe eerst de BR2a op de camera en dan draai ik pas het objectief erop.
De reden? Juist om wat er met jouw objectief is gebeurd, bij het monteren komt alle kracht die je gebruikt op de voorste ring van je objectief terecht.
Daar is geen enkel objectief op berekend.
Verbaasd me nog dat niet meer mensen hun objectief niet hebben beschadigd.
Zelf monteer ik alleen non-ai en ai(s) objectieven, dus geen plastic objectief delen.
mijndert
Dank voor deze toevoeging Mijndert.
Voor vandaag heb ik het even gehad met die ring :lol: maar de volgende keer zal ik dus eerst de ring eens op de body draaien en daarna pas de lens. Wellicht dat het dan inderdaad beter gaat :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do aug 04 2011 9:01 pm

Het zit hem wellicht in nog iets anders waar niemand aan denkt.
Ondanks dat er drie merkteken puntjes op de BR-2 ring staan alsof het niet uitmaakt op welk "derde deel" je de ring tegenover de punt op de camera zet om de omkeerring op de camera te draaien, zijn de drie bajonet randjes van de omkeerring verschillend van afmeting. Het maakt dus wel uit tegenover welke punt je de ring op de camera zet.
Forceer niks (dat heb je met je lens die uit elkaar is gevallen dus feitelijk wel gedaan), haal de ring er weer af als het niet lukt, draai hem 1/3 deel verder en kijk bij welke stand je de ring wel gewoon zonder te forceren door kunt draaien totdat hij vastklikt.
Jammer als dan de afstandsschaal en cijfertjes op de diafragmaring dan aan de "onderkant" zouden kunnen zitten, maar de ring hoort zonder forceren op de camera te zitten. Dat de ring niet verder doordraait in een bepaalde stand zit hem dus in die bajonetrand die langer kan doorlopen als de andere rand.
Bij twee "korte" randjes zit een "blokkeringsschroefje" dwars op de ring, bij de lange rand niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » do aug 04 2011 9:12 pm

Léon Obers schreef:Het zit hem wellicht in nog iets anders waar niemand aan denkt.
Ondanks dat er drie merkteken puntjes op de BR-2 ring staan alsof het niet uitmaakt op welk "derde deel" je de ring tegenover de punt op de camera zet om de omkeerring op de camera te draaien, zijn de drie bajonet randjes van de omkeerring verschillend van afmeting. Het maakt dus wel uit tegenover welke punt je de ring op de camera zet.
Forceer niks (dat heb je met je lens die uit elkaar is gevallen dus feitelijk wel gedaan), haal de ring er weer af als het niet lukt, draai hem 1/3 deel verder en kijk bij welke stand je de ring wel gewoon zonder te forceren door kunt draaien totdat hij vastklikt.
Jammer als dan de afstandsschaal en cijfertjes op de diafragmaring dan aan de "onderkant" zouden kunnen zitten, maar de ring hoort zonder forceren op de camera te zitten. Dat de ring niet verder doordraait in een bepaalde stand zit hem dus in die bajonetrand die langer kan doorlopen als de andere rand.
Bij twee "korte" randjes zit een "blokkeringsschroefje" dwars op de ring, bij de lange rand niet.
Bedankt voor je reactie Léon. Omdat ik na het lezen van jouw bericht toch weer twijfelde aan mezelf :wink: heb ik het nogmaals geprobeerd. Het biedt echter geen oplossing. Hij "wil" gewoon niet (helemaal) :frown:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 04 2011 9:26 pm

Bij mij maakt het wel degelijk uit op welke stand je hem zet. Heb je elk van de 3 mogelijkheden uitgeprobeerd?
Misschien is een Chinees no-name merk wel minder stroef. :o.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do aug 04 2011 9:34 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » do aug 04 2011 9:32 pm

Léon Obers schreef:Bij mij maakt het wel degelijk uit op welke stand je hem zet. Heb je elk van de 3 mogelijkheden uitgeprobeerd?
Ja, inmiddels zeker wel 10 keer (elk) :D
Léon Obers schreef:Misschien is een Chinees no-name merk wel minder stroef. :o
Tja, ik dacht laat ik voor een originele Nikon gaan, maar... :(

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 04 2011 9:35 pm

Even uit de buurt van je camera op een penseeltje waarop je wat WD-40 hebt gespoten, met een tissue de grootste nattigheid eraf deppen, en dan het randje van de BR2-ring even met dat penseeltje "nat" maken, doet misschien wel "wonderen" in de soepelheid bij een te stugge bajonet

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » do aug 04 2011 9:37 pm

Ik ben zo eigenwijs geweest om deze aan te schaffen. Eens zien tegen welke problemen ik aan loop..
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Mijndert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Mijndert » do aug 04 2011 9:38 pm

Ik zet de "lange rand", zoals Léon het noemt, in de uitsparing bij de knop om de ring weer te ontgrendelen.
Dus het deel zonder schroefje.
Laatst gewijzigd door Mijndert op do aug 04 2011 9:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » do aug 04 2011 9:41 pm

Léon Obers schreef:Even uit de buurt van je camera op een penseeltje waarop je wat WD-40 hebt gespoten, met een tissue de grootste nattigheid eraf deppen, en dan het randje van de BR2-ring even met dat penseeltje "nat" maken, doet misschien wel "wonderen" in de soepelheid bij een te stugge bajonet
Dat ga ik zeer binnenkort eens proberen. Thanks again Léon!

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » do aug 04 2011 9:43 pm

Arthur Mol schreef:Ik ben zo eigenwijs geweest om deze aan te schaffen. Eens zien tegen welke problemen ik aan loop..
Als je "in de boot zit" kost het in ieder geval een stuk minder dan mij :D

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » do aug 04 2011 9:49 pm

:D Ik dacht ook wel dat ik voor die paar centen een risico kon lopen ja. Ik laat het resultaat hier ook wel zien.

Succes met jouw BR-2A ring!
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”